• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-08 09:19:44 följande:
    Jag har också hört att dom ska vara väldigt bra att ha att göra med, vi behövde ju tack och lov inte använda den sist :)

Förresten, ni som har barn sen tidigare hur tänker ni där, kommer dom få gå på förskolan 15 Tim/veckan eller vara hemma med er? Vi är i valet och kvalet, känns som att man dels inte vill dra hem massa sjukdomar speciellt om man kanske har två prematura barn och att det kan vara sjukt mysigt att vara inne i en familjebubbla ett tag. Maken kommer vara föräldraledig ett halvår med mig, känns helt underbart! :)
    Hon kommer att få gå på förskolan 15 (eller fler om vi får till det) timmar i veckan. Dels så tror jag att hon skulle tycka att det var tråkigt att inte få leka med sina kompisar och dels så vill jag kunna ge bebisarna massor med uppmärksamhet, kommer nog att känna mig otillräcklig ändå . Min kära make tänkte först bara vara hemma en månad men har nu kommit på bättre tankar och pratar om 2-4 månader och sedan jobba 50% i några månader till. Känns skönt!

Men visst kommer man att oroa sig för dagisbaciller, förhoppningsvis är de värsta förkylningstiderna över när våra kommer (håller tummarna för att de vill stanna inne länge! ).
  • blåbärsmuffins

Mina går i skolan nu. Men när yngsta kom fick stora gå på dagis. Det är skönt för dem när det är som vanligt där i alla fall. Jag kände mig otillräcklig för storasyskonet som mamma när jag höll på med EN bebis. Så mitt tips är att ha 15 timmar. Då slipper man dessutom inskolning igen.

• JhjärtaK

Nu har vi varit på läkarbesök och fått svar på en hel del av våra frågor samt fått oss en till titt på de små De var fortfarande lika stora vilket ju alltid är skönt att höra såklart men tydligen var det extremt ovanligt att de hade hunnit att utveckla TTS såhär tidigt.

För er andra som också väntar MCDA-tvillingar (delar moderkaka) och lite allmän tvillinginfo (kors och tvärs, huller om buller ):

- I gbg läggs det en spinalbedövning vid planerat snitt
    - En okomplicerad enäggstvillinggraviditet går oftast lika långt som en tvåäggstvillinggraviditet, dvs till 36-37 fulla veckor
    - Ang sjukskrivning så är de "öppna för förslag" men att vara helt sjukskriven från vecka 25 var en bra idé och att innan dess trappa ner i några veckor
    - Risken för TTS minskar ju längre in i graviditeten man går utan att de har fått det. Efter vecka 20 så minskar den exponentiellt
    - Laserbehandling av TTS görs väldigt sällan efter vecka 26 och utvecklar tvillingarna TTS efter det så bedömer man istället via tätare kontroller om de mår bäst inne i livmodern eller utanför.
    - Det finns fyra grader av TTS där man överväger laserbehandling i Huddinge vid grad 2-3 och i ca 75-80% av fallen så får man hem en levande tvilling efter en sådan behandling.
    - Det finns inget man kan göra för att minska risken för TTS, händer det så händer det
    - Med kontroller varannan vecka så hinner man själv inte upptäcka några tidiga tecken på TTS
    - MCDA graviditeter ökar risken för missbildningar och hjärnskador och utvecklar de TTS så ökar denna risk ytterligare
    - Hade våra tvillingar haft någon allvarligare intern organisk missbildning så hade den med största sannolikhet redan upptäckts
    - Efter snittet om bebisarna mår bra så får de vara med på uppvaket här i Gbg
    - De kommer att förlösas på specialförlossningen
    - Sätter förlossningen igång innan det planerade snittet så blir det istället ett "akut planerat snitt" med samma procedur som det planerade troligtvis

Långt inlägg med som sagt info huller om buller men tänkte att ni andra kanske hade liknande frågor som vi hade

Nästa torsdag är det dags för första UL på specMVC för mig och jag längtar! (såklart, kommer jag göra innan alla UL )

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 13:46:44 följande:

Nu har vi varit på läkarbesök och fått svar på en hel del av våra frågor samt fått oss en till titt på de små smile1.gif De var fortfarande lika stora vilket ju alltid är skönt att höra såklart men tydligen var det extremt ovanligt att de hade hunnit att utveckla TTS såhär tidigt.

För er andra som också väntar MCDA-tvillingar (delar moderkaka) och lite allmän tvillinginfo (kors och tvärs, huller om buller smile1.gif ):

- I gbg läggs det en spinalbedövning vid planerat snitt
    - En okomplicerad enäggstvillinggraviditet går oftast lika långt som en tvåäggstvillinggraviditet, dvs till 36-37 fulla veckor
    - Ang sjukskrivning så är de "öppna för förslag" men att vara helt sjukskriven från vecka 25 var en bra idé och att innan dess trappa ner i några veckor
    - Risken för TTS minskar ju längre in i graviditeten man går utan att de har fått det. Efter vecka 20 så minskar den exponentiellt
    - Laserbehandling av TTS görs väldigt sällan efter vecka 26 och utvecklar tvillingarna TTS efter det så bedömer man istället via tätare kontroller om de mår bäst inne i livmodern eller utanför.
    - Det finns fyra grader av TTS där man överväger laserbehandling i Huddinge vid grad 2-3 och i ca 75-80% av fallen så får man hem en levande tvilling efter en sådan behandling.
    - Det finns inget man kan göra för att minska risken för TTS, händer det så händer det
    - Med kontroller varannan vecka så hinner man själv inte upptäcka några tidiga tecken på TTS
    - MCDA graviditeter ökar risken för missbildningar och hjärnskador och utvecklar de TTS så ökar denna risk ytterligare
    - Hade våra tvillingar haft någon allvarligare intern organisk missbildning så hade den med största sannolikhet redan upptäckts
    - Efter snittet om bebisarna mår bra så får de vara med på uppvaket här i Gbg
    - De kommer att förlösas på specialförlossningen
    - Sätter förlossningen igång innan det planerade snittet så blir det istället ett "akut planerat snitt" med samma procedur som det planerade troligtvis

Långt inlägg med som sagt info huller om buller men tänkte att ni andra kanske hade liknande frågor som vi hade smile1.gif

Nästa torsdag är det dags för första UL på specMVC för mig och jag längtar! (såklart, kommer jag göra innan alla UL smile1.gif )

Åh vilken bra info! Tusen tack :) Läste upp det för maken också och det var flera saker som vi båda inte alls visste om. Verkar som att läkarna är olika bra på att informera. Gjorde du UL idag eller är det nästa vecka?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-08 20:34:39 följande:
    Åh vilken bra info! Tusen tack :) Läste upp det för maken också och det var flera saker som vi båda inte alls visste om. Verkar som att läkarna är olika bra på att informera. Gjorde du UL idag eller är det nästa vecka?
    Läkaren passade på att göra ett UL idag också (jag ville gärna det då vi inte än fått lyssna på hjärtljuden) och de är lika stora än och ligger bredvid varandra nu med huvudena båda åt höger dock sa läkaren att det var mycket ovanligt att de utvecklar TTS såhär tidigt men att risken minskar för varje vecka som går och de inte har utvecklat TTS.

Vid RUL sa han att man kunde göra ett VUL också för att mäta cervix och han sa att det var mycket otroligt att den blev påverkad såhär tidigt av icke-onda sd.
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 21:34:51 följande:
    Läkaren passade på att göra ett UL idag också (jag ville gärna det då vi inte än fått lyssna på hjärtljuden) och de är lika stora än och ligger bredvid varandra nu med huvudena båda åt höger smile1.gif dock sa läkaren att det var mycket ovanligt att de utvecklar TTS såhär tidigt men att risken minskar för varje vecka som går och de inte har utvecklat TTS.

Vid RUL sa han att man kunde göra ett VUL också för att mäta cervix och han sa att det var mycket otroligt att den blev påverkad såhär tidigt av icke-onda sd.
    Vad skönt! Har lärt mig också att inte läsa för mycket på nätet om tts, skapar bara en oro. Man läser ju sällan om alla dom som det faktiskt gått bra för :)

Jag håller tummarna stenhårt för oss! Skönt också att ha någon att följa på vägen :)

Förresten, fick ni veta kön idag eller frågade ni inte?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-08 21:49:08 följande:
    Vad skönt! Har lärt mig också att inte läsa för mycket på nätet om tts, skapar bara en oro. Man läser ju sällan om alla dom som det faktiskt gått bra för :)

Jag håller tummarna stenhårt för oss! Skönt också att ha någon att följa på vägen :)

Förresten, fick ni veta kön idag eller frågade ni inte?
    Jag frågade först efter UL om han hade kunnat se något och då sa han att det kanske han hade kunnat om han hade tittat men det hade han inte gjort

Men nästa vecka skall jag fråga om de kan titta om allt annat ser bra ut för det vore roligt att veta

Nej, jag har slutat att läsa om TTS på nätet, som du säger så får man ju bara höra när det gått mer eller mindre åt skogen och igår så vidhöll läkaren att färre än en av tio utvecklar TTS så drygt 90% så slipper det.

Håller tummar och tår för oss!
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 03:52:11 följande:
    Jag frågade först efter UL om han hade kunnat se något och då sa han att det kanske han hade kunnat om han hade tittat men det hade han inte gjort smile1.gif

Men nästa vecka skall jag fråga om de kan titta om allt annat ser bra ut för det vore roligt att veta smile1.gif

Nej, jag har slutat att läsa om TTS på nätet, som du säger så får man ju bara höra när det gått mer eller mindre åt skogen och igår så vidhöll läkaren att färre än en av tio utvecklar TTS så drygt 90% så slipper det.

Håller tummar och tår för oss!
    Precis, man får fokusera på och komma ihåg den statistiken istället! :)

Ja att kolla kön känns väldigt sekundärt just nu, varenda UL är man bara så fokuserad på att man vill att allt ska se bra ut. Sist kunde dom inte se för mig heller, kanske imorgon när jag ska på UL :) Har ju en dotter sen innan så vore kul att få två pojkar nu, samtidigt som jag känner att det kunde inte spela mindre roll! Men jag är en väldigt nyfiken själ ;)
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-09 07:25:00 följande:
    Precis, man får fokusera på och komma ihåg den statistiken istället! :)

Ja att kolla kön känns väldigt sekundärt just nu, varenda UL är man bara så fokuserad på att man vill att allt ska se bra ut. Sist kunde dom inte se för mig heller, kanske imorgon när jag ska på UL :) Har ju en dotter sen innan så vore kul att få två pojkar nu, samtidigt som jag känner att det kunde inte spela mindre roll! Men jag är en väldigt nyfiken själ ;)
    Samma här, dotter född 2012 så visst vore det roligt med två små killar men så länge de mår bra så får de vara vilket kön de vill, spelar ju mindre roll nu verkligen

Men jag är också nyfiken så hoppas på att få veta snart. Sen så är det ju en sådan sak som jag hade känt som "naturlig" att vilja veta om där bara var en. Då hade jag inte fokuserat så mycket på riskerna utan tänkt på kön och om jag skulle få någon bra bild på bebisen på RUL, så jag tänker försöka vara så "vanlig" det bara går och ex fråga efter bilder även om jag känner mig "ytlig" men det här skall ju vara kul också, inte vara en massa oro!
  • JhjärtaK

Dagens "outfit" och min lilla kula . Skjortan är en vanlig som är lite större i storlek bara och sidenbandet har jag lagt till för att inte se ut som ett tält

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D