• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • plopp76
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-10 19:21:58 följande:

Plopp76: är du säker på att du vill göra Kub? Se våra diskussioner längre bak i tråden. Om man inte vill göra fvp, två stick = dubbel risk, tycker jag man ska fråga sig om man inte ska hoppa över blodprovet och bara göra nupp.

Det är en poäng i det du skriver. Vi ska prata mer om det med BM på inskrivningen, hon nämnde just det. Just nu känns det som vi vill det. Men vi ska känna efter och fundera. Tack för tipset att läsa längre bak, ska göra det.
  • JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-10 19:21:58 följande:

Plopp76: är du säker på att du vill göra Kub? Se våra diskussioner längre bak i tråden. Om man inte vill göra fvp, två stick = dubbel risk, tycker jag man ska fråga sig om man inte ska hoppa över blodprovet och bara göra nupp.

Fast man får ju en risk med NUPP också som kan leda till att de rekommenderar fvp så det "hjälper" ju inte tyvärr.
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-10 19:31:15 följande:
    Det är en poäng i det du skriver. Vi ska prata mer om det med BM på inskrivningen, hon nämnde just det. Just nu känns det som vi vill det. Men vi ska känna efter och fundera. Tack för tipset att läsa längre bak, ska göra det.
    Vi gjorde kub och enligt den bm som då upptäckte att där var två så fanns det inga hinder även om de var två. Men min rekommendation är att be dem att ge er båda resultaten. Dvs dels risken med blodprovet inräknat och dels risken med bara nackspalten. Vi fick bara kub-risken men då båda hade små nackspalter så hade NUPP säkerligen gett lika låga risker.

Men prata med din bm och din man så att ni har diskuterat vad ni tänker göra med ett ev "dåligt" resultat vid kub/NUPP. Om ni känner att ni inte vill gå vidare oavsett resultat så kanske ni bara skall göra ett UL för att se att allt ser bra ut med dem?
  • plopp76

Jag funderade mycket på det här igår. Just att göra Nupp ger ju oxå ett svar att förhålla sig till som JhjärtaK skriver. Jag tog upp det med sambon som igen sa att han vill göra kubet. Jag funderar på hur dom räknar om det är två, blir det två olika sannolikhetssiffror?

Vid min förra graviditet så gjorde vi kub, vi fick höga siffror på de två trisomierna som som är ovanliga och ganska låga (1/217) på DS. Vi erbjöds ju då inte fvp eller mkp eftersom det var över 200. Hon sa att mina blodprover var jättebra men åldern och vikt drog ner siffrorna lite.

Bebin vi förlorade var helt frisk, obduktionen av den visade en helt frisk liten krabat.

Jag vet ju att det är en ny bedömning denna gång, andra förutsättningar råder. Jag är äldre, tyngre och det är två. Blodprovet vet man ju aldrig vad det säger. Vi är nog ganska förberedda på att siffrorna blir sämre denna gång. Och får vi under 200 så går vi nog vidare med fvp. Antar att mkp inte går går att göra om dom delar moderkaka.

Hur hårt det än låter, ni kanske tycker att jag är dum i huvudet, så avbryter vi om fvp visar DS. Vi känner att risken ändå är så såpass liten vid provtagning att vi är villiga att ta den. Vi känner oss inte redo att ta hand om två barn med DS (eller annan kromosomavvikelse), vi vet så klart att det kan komma andra sjukdomar eller så ändå. Men just det man kan få reda på genom kub känner vi känns viktigt för oss.

Självklart vill jag prata mer med min BM och kanske även min läkare, båda två är väldigt humana och bra. Kanske ändrar jag åsikt och landar i ett annat beslut. Men just nu vill vi göra kubet.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-11 06:58:29 följande:

Jag funderade mycket på det här igår. Just att göra Nupp ger ju oxå ett svar att förhålla sig till som JhjärtaK skriver. Jag tog upp det med sambon som igen sa att han vill göra kubet. Jag funderar på hur dom räknar om det är två, blir det två olika sannolikhetssiffror?

Vid min förra graviditet så gjorde vi kub, vi fick höga siffror på de två trisomierna som som är ovanliga och ganska låga (1/217) på DS. Vi erbjöds ju då inte fvp eller mkp eftersom det var över 200. Hon sa att mina blodprover var jättebra men åldern och vikt drog ner siffrorna lite.

Bebin vi förlorade var helt frisk, obduktionen av den visade en helt frisk liten krabat.

Jag vet ju att det är en ny bedömning denna gång, andra förutsättningar råder. Jag är äldre, tyngre och det är två. Blodprovet vet man ju aldrig vad det säger. Vi är nog ganska förberedda på att siffrorna blir sämre denna gång. Och får vi under 200 så går vi nog vidare med fvp. Antar att mkp inte går går att göra om dom delar moderkaka.

Hur hårt det än låter, ni kanske tycker att jag är dum i huvudet, så avbryter vi om fvp visar DS. Vi känner att risken ändå är så såpass liten vid provtagning att vi är villiga att ta den. Vi känner oss inte redo att ta hand om två barn med DS (eller annan kromosomavvikelse), vi vet så klart att det kan komma andra sjukdomar eller så ändå. Men just det man kan få reda på genom kub känner vi känns viktigt för oss.

Självklart vill jag prata mer med min BM och kanske även min läkare, båda två är väldigt humana och bra. Kanske ändrar jag åsikt och landar i ett annat beslut. Men just nu vill vi göra kubet.

Ja bebisarna får egna risksiffror. Vi fick två per bebis, en för 21 och en för 13/18. Båda bebisarna fick lägsta möjliga risk på 13/18, 1:20000 och ena fick även den lägsta på 21 medan den andra fick 1:16250 så också en väldigt låg risk. Min åldersrisk är 1:400 ca så både blod och nackspalt var bra.

Ni har inte funderat på att göra NIPT istället? Ingen risk för mf och nästan 100% korrekt svar (till skillnad från kub som enbart ger ca 92% korrekthet). Det är dyrt men kanske värt att få ett svar istället för en risk? Kolla på fostertest.se för mer info eller fråga här i tråden.
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-11 07:22:37 följande:
    Ja bebisarna får egna risksiffror. Vi fick två per bebis, en för 21 och en för 13/18. Båda bebisarna fick lägsta möjliga risk på 13/18, 1:20000 och ena fick även den lägsta på 21 medan den andra fick 1:16250 så också en väldigt låg risk. Min åldersrisk är 1:400 ca så både blod och nackspalt var bra.

Ni har inte funderat på att göra NIPT istället? Ingen risk för mf och nästan 100% korrekt svar (till skillnad från kub som enbart ger ca 92% korrekthet). Det är dyrt men kanske värt att få ett svar istället för en risk? Kolla på fostertest.se för mer info eller fråga här i tråden.
    Jo vi har pratat om det med lite löst innan, nu idag har vi läst mer och bestämt att kolla upp möjligheten att göra NIPT. Vi bor i Jönköping så vi har inte så långt till Göteborg där man kan göra testet, men förhoppningsvis så kan vi ta provet här och skicka det till Göteborg.

Skickade ett mail nu precis och frågade om det finns VC här som hjälper till med det. Har även läst att man kan åka till Danmark om det är svårt att få till provet här i Sverige. Antar att tex Copenhagen Fertilitycenter kan ta emot lite när som då dom är privata.
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-11 08:46:06 följande:
    Jo vi har pratat om det med lite löst innan, nu idag har vi läst mer och bestämt att kolla upp möjligheten att göra NIPT. Vi bor i Jönköping så vi har inte så långt till Göteborg där man kan göra testet, men förhoppningsvis så kan vi ta provet här och skicka det till Göteborg.

Skickade ett mail nu precis och frågade om det finns VC här som hjälper till med det. Har även läst att man kan åka till Danmark om det är svårt att få till provet här i Sverige. Antar att tex Copenhagen Fertilitycenter kan ta emot lite när som då dom är privata.
    Ja i Danmark har NIPT erbjudits länge men nu kan man ju göra det i Gbg som du säger (eller via VC som skickar där man bor).

När jag hade kontakt med dem var de väldigt hjälpsamma och informativa och för 13,18 och 21 kan man göra även på tvillingar. Dock måste man veta vilken typ man väntar, dvs DCDA, MCDA eller MCMA.

Men det kostar. 6950 kr och då tog VC inte ut någon avgift för att ta blodprovet. Ev kostar det mer vid en tvillinggraviditet.
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-11 12:26:01 följande:
    Ja i Danmark har NIPT erbjudits länge men nu kan man ju göra det i Gbg som du säger (eller via VC som skickar där man bor).

När jag hade kontakt med dem var de väldigt hjälpsamma och informativa och för 13,18 och 21 kan man göra även på tvillingar. Dock måste man veta vilken typ man väntar, dvs DCDA, MCDA eller MCMA.

Men det kostar. 6950 kr och då tog VC inte ut någon avgift för att ta blodprovet. Ev kostar det mer vid en tvillinggraviditet.
    Aha! Ok, ja vilken typ av tvillingar jag bär sa läkaren att han var 95 % säker på MCDA. Men måste jag få det fastställt innan menar du? Det kommer fastställas på UL i samband med KUB:en tyckte jag han sa. Dom delar yttersäck men har varsin innesäck och delar moderkaka, han var väldigt säker. Men han sa också att nästa UL skulle fastställa det.

Så med det som bakgrund ska jag alltså vänta till efter KUB kanske?
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-11 12:36:37 följande:
    Aha! Ok, ja vilken typ av tvillingar jag bär sa läkaren att han var 95 % säker på MCDA. Men måste jag få det fastställt innan menar du? Det kommer fastställas på UL i samband med KUB:en tyckte jag han sa. Dom delar yttersäck men har varsin innesäck och delar moderkaka, han var väldigt säker. Men han sa också att nästa UL skulle fastställa det.

Så med det som bakgrund ska jag alltså vänta till efter KUB kanske?
    Maila info@fostertest.se och fråga om man måste veta 100% vilken typ av tvillingar det är. Att vänta till kub kanske är lite långt då svaret tar upp till tre veckor och blodprovet kan tas redan i vecka 10 men såklart går det bra att vänta.

Vi resonerade som så att skulle vi få en högre risk än 1:1000 på kub så skulle vi göra NIPT och ni kanske också vill sätta någon sådan "gräns" på ert kub-resultat?
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-12 08:54:54 följande:
    Maila [email protected] och fråga om man måste veta 100% vilken typ av tvillingar det är. Att vänta till kub kanske är lite långt då svaret tar upp till tre veckor och blodprovet kan tas redan i vecka 10 men såklart går det bra att vänta.

Vi resonerade som så att skulle vi få en högre risk än 1:1000 på kub så skulle vi göra NIPT och ni kanske också vill sätta någon sådan "gräns" på ert kub-resultat?
    Jo jag mailade dem igår och frågade lite. Men sen ringde min läkare igår (ja, på en lördag, han jobbade helg och hade tid över. Han är helt fantastisk!) och berättade att odlingen vi tog i tisdags var helt ren, dvs ingen bakterietillväxt alls. Det var skönt! Min förra graviditet gick åt skogen pga av en infektion så denna gång har vi en plan med odlingar lite då och då :)

Iallafall så frågade jag om KUB, NIPT och så där och han svarade så här:

"Inom ett år kommer det provet finnas tillgänglig även för mammor här i Sverige och under landstingets regi. Vi läkare vill gärna använda det redan nu, för det är så bra, men vi får inte än. Det är en massa formalia innan vi kan använda det här. NIPT-testet är jättebra, det kommer minska riskerna kring fosterdiagnostik och det är vi jätteglada över.

I Danmark har dom som så att man får först göra KUB och hamnar man i en grupp med hög risk så erbjuds man ett blodprov först. Skulle det sen visa något så gör man fvp eller mkp. Vi kommer göra likadant i Sverige mest troligt.

Gör ditt KUB som planerat och bestäm dig sen hur du vill gå vidare beroende på vilka siffror du får. Det är onödigt att lägga dom tusenlapparna innan KUB. KUB-et får du gratis och det är gott om tid efter KUB att ta ett prov och sen se vad det säger."

Det är ju lite det du beskriver faktiskt också :) Att man tar beslut utefter vad man får för siffror på KUB. Så efter samtalet med läkaren igår så kände jag precis som du, vi väntar och ser hur det ser ut på KUB och sen bestämmer vi oss.

Han sa också att det är helt säkert vilken typ av tvillingar jag väntar, bara det att man inte skriver in det i journalen förrän efter KUB, lite pga att man vill se att båda lever då vid KUB och att oftast så vet man ju inte förrän då att man väntar tvillingar. Inte så många som får VUL tidigt som vi fick.

Men infon från Fostertest.se är ju bra hur som helst tänker jag. Vart man kan göra det och lite sånt. Jag har ju tid på mig att ta reda på om det finns nån VC här som vill hjälpa till. Jag frågade läkaren det, men han visste inte sa han. Han kanske inte får säga det heller :)

Så vi känner oss lugnare nu faktiskt. Men det är ju så LÅÅÅÅÅNGT till KUB Skrattande
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D