JhjärtaK skrev 2014-10-12 08:54:54 följande:
Maila
[email protected] och fråga om man måste veta 100% vilken typ av tvillingar det är. Att vänta till kub kanske är lite långt då svaret tar upp till tre veckor och blodprovet kan tas redan i vecka 10 men såklart går det bra att vänta.
Vi resonerade som så att skulle vi få en högre risk än 1:1000 på kub så skulle vi göra NIPT och ni kanske också vill sätta någon sådan "gräns" på ert kub-resultat?
Jo jag mailade dem igår och frågade lite. Men sen ringde min läkare igår (ja, på en lördag, han jobbade helg och hade tid över. Han är helt fantastisk!) och berättade att odlingen vi tog i tisdags var helt ren, dvs ingen bakterietillväxt alls. Det var skönt! Min förra graviditet gick åt skogen pga av en infektion så denna gång har vi en plan med odlingar lite då och då :)
Iallafall så frågade jag om KUB, NIPT och så där och han svarade så här:
"Inom ett år kommer det provet finnas tillgänglig även för mammor här i Sverige och under landstingets regi. Vi läkare vill gärna använda det redan nu, för det är så bra, men vi får inte än. Det är en massa formalia innan vi kan använda det här. NIPT-testet är jättebra, det kommer minska riskerna kring fosterdiagnostik och det är vi jätteglada över.
I Danmark har dom som så att man får först göra KUB och hamnar man i en grupp med hög risk så erbjuds man ett blodprov först. Skulle det sen visa något så gör man fvp eller mkp. Vi kommer göra likadant i Sverige mest troligt.
Gör ditt KUB som planerat och bestäm dig sen hur du vill gå vidare beroende på vilka siffror du får. Det är onödigt att lägga dom tusenlapparna innan KUB. KUB-et får du gratis och det är gott om tid efter KUB att ta ett prov och sen se vad det säger."
Det är ju lite det du beskriver faktiskt också :) Att man tar beslut utefter vad man får för siffror på KUB. Så efter samtalet med läkaren igår så kände jag precis som du, vi väntar och ser hur det ser ut på KUB och sen bestämmer vi oss.
Han sa också att det är helt säkert vilken typ av tvillingar jag väntar, bara det att man inte skriver in det i journalen förrän efter KUB, lite pga att man vill se att båda lever då vid KUB och att oftast så vet man ju inte förrän då att man väntar tvillingar. Inte så många som får VUL tidigt som vi fick.
Men infon från
Fostertest.se är ju bra hur som helst tänker jag. Vart man kan göra det och lite sånt. Jag har ju tid på mig att ta reda på om det finns nån VC här som vill hjälpa till. Jag frågade läkaren det, men han visste inte sa han. Han kanske inte får säga det heller :)
Så vi känner oss lugnare nu faktiskt. Men det är ju så LÅÅÅÅÅNGT till KUB