• plopp76

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej, jag väntar (vad jag vet) bara en, men min BM lyfte möjligheten till två pga hur jag mår denna gång och att jag upplever mig själv som så matcher mer svullen. Jag började kika runt lite om det fanns nån tvillingtråd och hittade hit.

Jag hade nog inte skrivit något om det den inte var för att jag såg att ni pratade vagnar :) Vill bara lobba lite för Kronan Syskon, den är väldigt trevlig! Smidig att köra och har stora hjul man kan låsa i fram.

Vi har bestämt sen tidigare att det är en sån vi vill ha OM vi skulle få två. Nu siktar vi på en Kronan City som är en liten smidig vagn och som är för en bebis :)

• plopp76

Hej på er!

Jag gjorde ett litet inhopp ang barnvagnar förra veckan... säkert inte alla som minns mig :)

Jag var på VUL idag, är i vecka 8+2 och väntar tvillingar! HELT GALET! Mitt BF är visserligen 16 maj och detta är en mars-april-tråd, jag vet. Men jag vet inte om jag sett nån tvillingtråd för senare bf?

Iallafall... jag vet inte riktigt om jag smält det än. Alldeles skakig och vet inte om oron och alla känslor nånsin kommer lugna sig i kroppen.

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-07 14:33:59 följande:
    Klart du är välkommen även om bf är i maj

Såg det ut som enäggs eller tvåäggs?
    Det var enäggs, det var han säker på men så klart ska det kontrolleras igen sen om ett par veckor på KUB:et. Det såg ut som om dom delade moderkaka, men eftersom det är så tidigt så ville han inte slå fast det just nu. Det ska också fastställas sen på nästa kontroll.

Vi förlorade en graviditet i vecka 19 i april så vi känner oss så klart väldigt oroliga nu. Men vi får försöka att fokusera på att allt såg bra ut idag och sen ta saker och ting allteftersom.
  • plopp76

Tack för välkomnandet! Vi klarade inte av att sitta hemma så vi åkte och kollade på vagn :) Nu har jag inte sett Kronan syskon utan vi föll för deras enlingvariant förra gången. Vi ska kika på den men det kan mycket väl vara så som ni säger att den är liten i både liggdelar och sittdelar.

Vi kollade nu på en Dubble Viking och gillade den. Men vi har ju så långt kvar så vi hinner titta mer. Vi var bara tvungna att åka och göra nånting :)

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-10 07:17:37 följande:

Idag skall jag prata med min arbetsgivare om att jag kommer att bli sjukskriven 100% från vecka 25 och framåt. Känns jobbigt att "svika" men jag får tänka på att man har sett att tidiga sjukskrivningar minskar risken för förtidig födsel. Jag får ha det som "mantra" när det börjar kännas jobbigt. Jag har redan pratat med min chef och han är väldigt stöttande som tur är.

Samtidigt känner jag mig "töntig" när jag hör om andra som väntar tvillingar och fortfarande jobbar i vecka 30! Men, jag vet inte hur deras situation är och egentligen, vad fan gör 5 extra veckor om 100 år? Ingenting!

När tänkte ni andra bli sjukskrivna "som senast"? Enligt tvillingklubbens hemsida bör man bli sjukskriven mellan vecka 20-25.

Jag tänkte väl trappa ner några veckor innan och jobba 50-75% sista veckan var tanken.

Jag har läst lite om det där och tänker som så att jag vill vara mig själv närmast i just denna fråga. Visst känns det si så där att lämna så tidigt, men jag går in i vecka 20 julveckan. Så när ledigheten är över (hoppas kunna ta alla klämdagar) så hoppas jag trappa ner lite och jobba 75% januari ut. Så jag kommer nog säga att dom får räkna med att hitta ersättare från nyår, så man kan gå omlott ett tag.

Jag ska prata med min chef på måndag, även om det fortfarande är tidigt. Men jag tänker att det är bara drygt två månader kvar till vi går på julledighet.. så det känns som att det är bra om dom vet om det. Hon får avgöra om hon måste berätta för ledningsgruppen, men i övrigt så vill jag inte berätta om graviditeten än för alla andra. Det får vänta tills efter KUB om 4 veckor.

• plopp76
    stinaa skrev 2014-10-10 11:05:24 följande:

Hemkommen från ultraljud vecka 18. Allt såg helt perfekt ut, båda var exakt lika stora, lika mycket fostervatten. Hon gick igenom alla organ och allt var som det skulle! Så nu kan man pusta ut i två veckor till :)

Vi fick även veta att det är två små pojkar som ligger i magen, precis som vi hade hoppats lite på då vi redan har världens bästa tjej hemma! <3

Lyckan är total och nu blir det till att fira in helgen ordentligt! :))

Härligt! Åhhh.. jag längtar så till att jag är förbi KUB testet och får börja gå varannan vecka. 

Fira stort! Nu kan ni börja fundera på namn på riktigt :)
  • plopp76

Eftersom jag inte vetat så länge att jag ska få tvillingar så är det massor med saker som ploppar upp i huvudet och som jag funderar på :) Roade mig igår med att kika runt lite i tvillingbloggar. Läste på ett ställe att det var en tjej som gått 36 veckor, när barnen föddes så var dom "inom ramen" för normal storlek på tvillingar i den åldern.

Hon hade köpt kläder i storlek 50 och 56, men allt det var på tok för stort. Då tänker jag, hon gick ju ganska långt och ändå passade inte 50.

Ska man satsa på 50 eller behöver man köpa lite grann i mindre storlek? Kanske några ombyten?

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-10 13:57:06 följande:
    Jag kommer nog att köpa några bodies och några pyjamasar i mindre än 50 för även om man går fulltid så är de oftast mindre än en snittbebis. Men sen går det ju alltid att köpa mer när de väl kommit och på bb finns ju kläder att låna. Och orkar man sig inte ut ur bostaden för att "shoppa" så finns alltid nätet numera, stort plus
    Det har du rätt i! Nåra stycken plagg i mindre än 50, nåra i 50 och så kan man nöja sig där. Säkerligen får man en del i present, folk brukar vara glada i att köpa de där pyttiga kläderna :) 

Jag har en tanke på att köpa nåt begagnat klädpaket på blocket sen när man passerat över gränsen till att dom troligen klarar sig om dom kommer tidigt. Det brukar finnas en del i 50/56 och då kan man ju använda det man tycker känns bra. Då får man även många plagg för oftast en väldigt liten summa. Och många plagg är ju knappt använda eftersom dom växer fort där i början.
  • plopp76
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-10 19:21:58 följande:

Plopp76: är du säker på att du vill göra Kub? Se våra diskussioner längre bak i tråden. Om man inte vill göra fvp, två stick = dubbel risk, tycker jag man ska fråga sig om man inte ska hoppa över blodprovet och bara göra nupp.

Det är en poäng i det du skriver. Vi ska prata mer om det med BM på inskrivningen, hon nämnde just det. Just nu känns det som vi vill det. Men vi ska känna efter och fundera. Tack för tipset att läsa längre bak, ska göra det.
  • plopp76

Jag funderade mycket på det här igår. Just att göra Nupp ger ju oxå ett svar att förhålla sig till som JhjärtaK skriver. Jag tog upp det med sambon som igen sa att han vill göra kubet. Jag funderar på hur dom räknar om det är två, blir det två olika sannolikhetssiffror?

Vid min förra graviditet så gjorde vi kub, vi fick höga siffror på de två trisomierna som som är ovanliga och ganska låga (1/217) på DS. Vi erbjöds ju då inte fvp eller mkp eftersom det var över 200. Hon sa att mina blodprover var jättebra men åldern och vikt drog ner siffrorna lite.

Bebin vi förlorade var helt frisk, obduktionen av den visade en helt frisk liten krabat.

Jag vet ju att det är en ny bedömning denna gång, andra förutsättningar råder. Jag är äldre, tyngre och det är två. Blodprovet vet man ju aldrig vad det säger. Vi är nog ganska förberedda på att siffrorna blir sämre denna gång. Och får vi under 200 så går vi nog vidare med fvp. Antar att mkp inte går går att göra om dom delar moderkaka.

Hur hårt det än låter, ni kanske tycker att jag är dum i huvudet, så avbryter vi om fvp visar DS. Vi känner att risken ändå är så såpass liten vid provtagning att vi är villiga att ta den. Vi känner oss inte redo att ta hand om två barn med DS (eller annan kromosomavvikelse), vi vet så klart att det kan komma andra sjukdomar eller så ändå. Men just det man kan få reda på genom kub känner vi känns viktigt för oss.

Självklart vill jag prata mer med min BM och kanske även min läkare, båda två är väldigt humana och bra. Kanske ändrar jag åsikt och landar i ett annat beslut. Men just nu vill vi göra kubet.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D