JhjärtaK skrev 2014-10-10 07:17:37 följande:
Idag skall jag prata med min arbetsgivare om att jag kommer att bli sjukskriven 100% från vecka 25 och framåt. Känns jobbigt att "svika" men jag får tänka på att man har sett att tidiga sjukskrivningar minskar risken för förtidig födsel. Jag får ha det som "mantra" när det börjar kännas jobbigt. Jag har redan pratat med min chef och han är väldigt stöttande som tur är.
Samtidigt känner jag mig "töntig" när jag hör om andra som väntar tvillingar och fortfarande jobbar i vecka 30! Men, jag vet inte hur deras situation är och egentligen, vad fan gör 5 extra veckor om 100 år? Ingenting!
När tänkte ni andra bli sjukskrivna "som senast"? Enligt tvillingklubbens hemsida bör man bli sjukskriven mellan vecka 20-25.
Jag tänkte väl trappa ner några veckor innan och jobba 50-75% sista veckan var tanken.
Jag har läst lite om det där och tänker som så att jag vill vara mig själv närmast i just denna fråga. Visst känns det si så där att lämna så tidigt, men jag går in i vecka 20 julveckan. Så när ledigheten är över (hoppas kunna ta alla klämdagar) så hoppas jag trappa ner lite och jobba 75% januari ut. Så jag kommer nog säga att dom får räkna med att hitta ersättare från nyår, så man kan gå omlott ett tag.
Jag ska prata med min chef på måndag, även om det fortfarande är tidigt. Men jag tänker att det är bara drygt två månader kvar till vi går på julledighet.. så det känns som att det är bra om dom vet om det. Hon får avgöra om hon måste berätta för ledningsgruppen, men i övrigt så vill jag inte berätta om graviditeten än för alla andra. Det får vänta tills efter KUB om 4 veckor.