• plopp76

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Mamapingu skrev 2014-10-16 20:33:59 följande:

Om ni inte köper ny donkey så tänk på att det äldre chassit blir mycket större när man fäller ihop det än vad det nyare chassit blir. Så ni inte mätt efter nya och råkar köpa en bagagnad med äldre chassi som sen inte får plats i bilen.

Är det bara jag som är rädd att bebisarna ska komma alldeles för tidigt och hamna på neo med allt vad det innebär?

Bra tips! När bytte dom till nya chassit, vet du det?

Jo jag är jättenojjig för att dom ska komma mycket för tidigt, jag tänker på det ofta. Just nu försöker jag lägga fokus på det praktiska kring två barn istället för ett. Jag råkade ut för ett sent missfall i min förra graviditet och funderar jag alltför mycket på oron och sånt som jag inte kan påverka så blir mina dagar så tunga.

Jag dras med en del ångest och sorg från i april, så jag vill inte riktigt plocka fram oron för denna graviditet. Jag tar lite pö om pö :)
  • plopp76
    Mamapingu skrev 2014-10-16 22:17:53 följande:

Jag vet inte riktigt när men har man en donkey vet man nog om det är nya chassit eller inte.

Vad jobbigt. Vilken vecka var du i då?

Jag försöker också koncentrera mig på det jag faktiskt kan kontrollera men tankarna på att bebisarna kan komma alldeles för tidigt, att det kan bli komplikationer vid förlossningen och att min kropp kommer ta så extremt mycket stryk av den här graviditeten kommer ändå. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till allt.

Jag blev inlagd i början på vecka 20, 19+1 och förlorade bebisen 19+4. Så det blev en "riktig" förlossning, men så klart inte lika smärtsam eftersom bebisen var liten. Däremot blev det ju att föda fram den lilla med sån ångest så jag trodde jag skulle dö av sorgen som vällde in under tiden och efteråt.

Så visst är det tungt nu, det är det. Men som sagt så försöker jag tänka på allt det praktiska istället. Det är lättare att hantera för mig :)
  • plopp76
    Mamapingu skrev 2014-10-17 15:53:03 följande:
    Så fruktansvärt sorgligt. Kan inte ens tänka mig hur det måste ha varit att gå igenom.

Vilken vecka är du i nu då?

Jag var på babyproffsen och barmens hus idag och kollade på vagnar och babyskydd. Kom fram till att bugaboo donkey är enda tvillingvagnen en kan fästa två babyskydd på samtidigt. Det var en funktion vi saknade med ettan och hade tänkt se till att ha med nästa men är inte så säker på att jag vill lägga ut 20 000 kr på vagn :/
    Ja det var väldigt tufft, man tror att man är säker vid den tiden, iallafall för ett missfall där inget är fel på bebisen.

Nu är jag i vecka 10, 9+5. Så jag ligger lite efter er andra, men jag hittade ingen tråd för dom i samma vecka. Dom flesta vet ju inte än att dom väntar tvillingar :) Vi fick ett VUL i vecka 9 (förra veckan) eftersom vi varit med om jobbig graviditet förra gången. Min läkare har varit super, så redan på efterkontrollen efter missfallet så gjordes det upp plan för kommande graviditet. Känns tryggt!

Ja, vagn är ett huvudbry! Fick tips om en annan idag... Mountain buggy duet 2.5. Den ser kanske inte så kul ut, men lite mer prisvärd och kanske kan vara ett alternativ. Jag kan inte riktigt reda ut hur den blir när man fäller ihop den, för det tycker jag känns lite viktigt. Vi ska iallafall kika på den.

Vi har mailat ett företag i Holland ang Buggan, där kan man komma undan med ca 14000:- istället för 20000:- Men visst sjutton är det mycket pengar.
  • plopp76
    Mrs N skrev 2014-10-17 22:15:49 följande:

Plopp76 vilket företag i Holland är det? vi funderar på samma tillvägagångssätt.

Dom vi mailat med finns här: www.babyplus.nl 

Vet inte om dom är billigast men vi lyckades läsa nånstans att dom är bra att ha att göra med och pålitliga.

Har en bekants bekant som beställde från England har jag för mig och dom är väldigt nöjda, allt fungerade bra för dem att beställa och inga problem med leverans  eller så. Ska kolla vilket företag det var så återkommer jag. Det vi tyckte talade emot Englad är att dom har höga krav på något flamskyddsmedel på tyget i vagnarna, det är mycket högre halter av gift i tyget. Känns si så där eftersom bebisar suger och smakar på allt.
  • plopp76
    Mamapingu skrev 2014-10-18 17:21:47 följande:
    Vi har beställt från moedersmooiste.nl och var nöjda. Nu har vi bestämt oss för att det blir donkey till tvillingarna kombinerat med ståbräda och bärsele för att ettan också ska kunna följa med.
    Ok, låter ju kanon, var det enkelt att beställa? Vad blev slutpriset då och vad ingår?
  • plopp76

När vi väntade en bebis tyckte vi inte att det här med att klicka fast babyskyddet var så prioriterat. Dels för att en bebis går bra att ta på armen i babyskyddet och gå in med på tex bvc eller apoteket. Man kan sätta det i kundvagnen om man ska handla. 

Men nu när vi väntar två känner vi att dom gånger man är själv och ska ut till bilen med kanske båda bebisarna, en skötväska, handväska (om man nu har en sån vilket jag inte har Skrattande ) och kanske nåt mer i handen så kan det verklöigen fylla sin funktion. Jag kommer, om det är möjligt och om dom babyskydden passar på vagnen, köpa ett babyskydd som har fullt liggläge. På så sätt kan man lägga bebisarna ner om man känner att det blir för länge i stolen. Det är ju pga av deras ryggar, att dom inte är starka nog i början, som man inte ska ha dem i sittande ställning. Så jag tänker att ett babyskydd där man kan fälla ner ryggstödet till fullt liggläge då kan vara väldigt bra.

Att ha en sulky som du skriver blåbärsmuffins är ju ett superbra sätt för att spara plats i bilen och blir ju smidigare om man rör sig mycket i affärer och så, det tycker jag absolut.

Som jag känner just nu iallafall så kommer jag nog kanske inte lasta in tvillingvagn med liggdelar och hela altet i bilen för att åka iväg en sväng bara på stan, där blir det nog bara chassit som åker med. Och bebisarna i babyskydden då :)

Men jag vill ha en redig vagn att gå promenader med och ta med när man vet att det blir lite längre tid för bebisarna att ligga. Så tänker jag nu iallafall, men det är ju en bit kvar tills vagnen ska beställas mm, så vi får väl se om det ändras :)

• plopp76

Mina ser mest ut som ostbågar än så bilden är nog inte mycket att se :) Vi ska på KUB den 7:e nov.

• plopp76

Fina magar ni har allihopa!

Jag är nog mest svullen tror jag. Men visst putar det :) Har inte tagit nån bild än men ska kanske göra det så man har nåt att jämföra med.

• plopp76

Mrs N: Vilken härlig mage och underbara bilder på de små :) Måste varit härligt att se dem igen? Längtar såååå till den 7:e nov då vi har vårt KUB.

Såg det bra ut med siffrorna?

• plopp76
    Mrs N skrev 2014-10-23 07:25:10 följande:
    Tack snälla. Siffrorna var jättebra. Ens fick 1/1900 och andra 1/3100. Det skillde sig lite för ena var lite större än den andra vilket får mig tro att det är en av varje där inne. Det vore så häftigt! Vad roligt för er, 7 nov kommer snabbt vet ni vad det är för tvillingar?
    Härligt! Och kul men en vardera om det är så!

Ja, det är enäggs för mig och dom delar moderkaka. Så vi får ju två av samma sort :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D