• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-07 14:35:36 följande:
    Just det, tittade på Kronan Syskon men sittdelarna var alltför smala för vår smak så den blir det inte.

Står och väger mellan Double Viking och Donkeyn men lutar mer åt Double Viking.
    Håller med om kronan, den gick bort just därför. Vi la en beställning på bugaboo donkey i söndags, vi gillade den mest! :)
  • blåbärsmuffins

Kollade med läkaren idag, och huvudvärk kan mot väl bero på ökat östrogen.

De här tvillinghormonerna igen alltså.

Fick livmoderhalsen mätt, och den hade god marginal. ???? Förhoppningsvis får jag föda vaginalt även om ettan skulle ligga i säte.

I graviditetsvecka 39 blir det igångsättning om inget hänt innan dess.

• JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-07 15:59:46 följande:

Kollade med läkaren idag, och huvudvärk kan mot väl bero på ökat östrogen.

De här tvillinghormonerna igen alltså.

Fick livmoderhalsen mätt, och den hade god marginal. ???? Förhoppningsvis får jag föda vaginalt även om ettan skulle ligga i säte.

I graviditetsvecka 39 blir det igångsättning om inget hänt innan dess.

Åh så skönt att tappen var lång och fin (vilka konstiga saker vi kommer att vara glada för här inne framöver känner jag, haha )
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-07 14:37:28 följande:
    Det var enäggs, det var han säker på men så klart ska det kontrolleras igen sen om ett par veckor på KUB:et. Det såg ut som om dom delade moderkaka, men eftersom det är så tidigt så ville han inte slå fast det just nu. Det ska också fastställas sen på nästa kontroll.

Vi förlorade en graviditet i vecka 19 i april så vi känner oss så klart väldigt oroliga nu. Men vi får försöka att fokusera på att allt såg bra ut idag och sen ta saker och ting allteftersom.
    Låter som rätt fokus. Beklagar er förlust, måste varit väldigt kämpigt.
  • plopp76

Tack för välkomnandet! Vi klarade inte av att sitta hemma så vi åkte och kollade på vagn :) Nu har jag inte sett Kronan syskon utan vi föll för deras enlingvariant förra gången. Vi ska kika på den men det kan mycket väl vara så som ni säger att den är liten i både liggdelar och sittdelar.

Vi kollade nu på en Dubble Viking och gillade den. Men vi har ju så långt kvar så vi hinner titta mer. Vi var bara tvungna att åka och göra nånting :)

• stinaa
    plopp76 skrev 2014-10-07 18:14:15 följande:

Tack för välkomnandet! Vi klarade inte av att sitta hemma så vi åkte och kollade på vagn :) Nu har jag inte sett Kronan syskon utan vi föll för deras enlingvariant förra gången. Vi ska kika på den men det kan mycket väl vara så som ni säger att den är liten i både liggdelar och sittdelar.

Vi kollade nu på en Dubble Viking och gillade den. Men vi har ju så långt kvar så vi hinner titta mer. Vi var bara tvungna att åka och göra nånting :)

Gjorde ni helt rätt i, är så himla roligt att titta på vagnar :) Berätta sen vilken ni valde!
  • blåbärsmuffins

Tipsar om gravidförsäkring. Jag tecknade på länsförsäkringar en plusvariant som täckte från v 26 eller nåt. Det gjorde inte gratisvarianten. Länsförsäkringar var billigast. Risken att det blir tid på neo är ju inte helt obefintlig med tvillingar. Jag hade inte någon med de andra två barnen, men nu känns det bättre att ha en.

• stinaa

Vi har också gravidförsäkring, via trygg hansa som sist. Gäller från vecka 20 och kostar inte extra för att det är två.

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-07 22:31:44 följande:

Vi har också gravidförsäkring, via trygg hansa som sist. Gäller från vecka 20 och kostar inte extra för att det är två.

Har samma . Hade den även med dottern och fick då 3000 kr för min ruptur så jag gick ju "plus" den gången iaf . Och de var så trevliga och krävde inget bevis alls utan litade på mitt ord, mycket smidigt. Sen är det skönt att den automatiskt övergår i en barnförsäkring som inte kräver hälsodeklaration vilket kanske annars är fallet om tvillingarna kommer väldigt tidigt ex.
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 03:40:27 följande:
    Har samma smile1.gif . Hade den även med dottern och fick då 3000 kr för min ruptur så jag gick ju "plus" den gången iaf smile2.gif . Och de var så trevliga och krävde inget bevis alls utan litade på mitt ord, mycket smidigt. Sen är det skönt att den automatiskt övergår i en barnförsäkring som inte kräver hälsodeklaration vilket kanske annars är fallet om tvillingarna kommer väldigt tidigt ex.
    Jag har också hört att dom ska vara väldigt bra att ha att göra med, vi behövde ju tack och lov inte använda den sist :)

Förresten, ni som har barn sen tidigare hur tänker ni där, kommer dom få gå på förskolan 15 Tim/veckan eller vara hemma med er? Vi är i valet och kvalet, känns som att man dels inte vill dra hem massa sjukdomar speciellt om man kanske har två prematura barn och att det kan vara sjukt mysigt att vara inne i en familjebubbla ett tag. Maken kommer vara föräldraledig ett halvår med mig, känns helt underbart! :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D