• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

Nu har jag varit och testkört!

Det står mellan Emmaljunga och donkeyn helt klart. Gillade inte alls Kronan Syskon och sittdelen var sååå liten! Donkeyn var lite mer lättkörd men det berodde nog på lufthjulen, något man kan välja att få på Emmaljungan också. Bugaboo är smalare men gillade Emmaljungas sittdelar bättre. Dock är suffletterna på Bugaboo bättre. Emmaljungas varukorg var rymligare än Bugaboos. En helt klart positiv sak med Emmaljunga är att man fr.o.m. årsskiftet kan fästa två Maxi Cosi babyskydd mha en adapter. Tidigare kunde man bara fästa Emmaljungas egna, dyra och tunga, babyskydd på double Viking men snart så! jag gillade Emmaljungas handtag bättre än Bugaboos, uppskattar att det är "knäled" på det. Bugaboo har teleskophandtag men trots att det var fullt uppfällt så kändes det inte högt nog nästan (är 174 cm).

Hmm, jag skulle vilka provköra Emmaljungan med lufthjul för är den då lika lätt att köra som Bugan så lutar det nog åt den.

Lufthjulen är tydligen en ny "feature" för 2015 års modell men man borde ju kunna köpa den separat och sätta på en äldre modell eller vad tror ni?

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-02 18:42:26 följande:

Nu har jag varit och testkört! smile1.gif

Det står mellan Emmaljunga och donkeyn helt klart. Gillade inte alls Kronan Syskon och sittdelen var sååå liten! Donkeyn var lite mer lättkörd men det berodde nog på lufthjulen, något man kan välja att få på Emmaljungan också. Bugaboo är smalare men gillade Emmaljungas sittdelar bättre. Dock är suffletterna på Bugaboo bättre. Emmaljungas varukorg var rymligare än Bugaboos. En helt klart positiv sak med Emmaljunga är att man fr.o.m. årsskiftet kan fästa två Maxi Cosi babyskydd mha en adapter. Tidigare kunde man bara fästa Emmaljungas egna, dyra och tunga, babyskydd på double Viking men snart så! smile1.gif jag gillade Emmaljungas handtag bättre än Bugaboos, uppskattar att det är "knäled" på det. Bugaboo har teleskophandtag men trots att det var fullt uppfällt så kändes det inte högt nog nästan (är 174 cm).

Hmm, jag skulle vilka provköra Emmaljungan med lufthjul för är den då lika lätt att köra som Bugan så lutar det nog åt den.

Lufthjulen är tydligen en ny "feature" för 2015 års modell men man borde ju kunna köpa den separat och sätta på en äldre modell eller vad tror ni?

Jag håller med om mycket! Kronan hade så himla små liggdelar. Gillade att Donkeyns liggdelar var så långa så barnen kan sova länge i dom innan man byter till sittdel. Tycker bugaboon är otroligt lättstyrd och väldigt snygg ;) Vi ska provköra emmaljungan till helgen men för oss litar det mot Donkeyn utan att ens har provkört emmaljungan än :) Men inte skiljde det så vansinnigt mycket i pris mellan dom heller? Här har dom erbjudande nu så vi får 10% när vi köper vagn. Kom ihåg också att babyproffsen har tvillingrabatt om du köper två likvärdiga produkter, det är också 10% :)
  • Mrs N

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken

• stinaa
    Mrs N skrev 2014-10-03 08:49:56 följande:

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken smile4.gif

Men stackare som har det så jobbigt :( Antar att du provat postafen/lergigan comp? Nämen det låter ju jätteknepigt! Det är viktigt att dom gör UL nu så dom ser om det är enäggs eller tvåäggs, är det enäggs så är det jätteviktigt att göra UL varannan vecka då det finns endel risker. Mitt förslag är, ring kvinnokliniken och berätta läget för dom, det där är inte okej! Sen skulle jag byta BM också till någon jag känner mg trygg med. Vilken vecka är du i nu?
  • blåbärsmuffins

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken

Jag har också otroligt illamående. Har fått zofran/ondansetron utskrivet, när lergigan compact inte hjälpt. Det hjälper så jag inte kräks, och skulle nog må mer illa utan dem. Jag är i vecka 15. Mår du mer illa när du anstränger dig? Jag står och ulkar då. Igår höll jag på att be apotekaren att fara åt h-e när hon hurtigt deklarerade att det snart går över.
  • Mrs N
    stinaa skrev 2014-10-03 08:58:51 följande:

Men stackare som har det så jobbigt :( Antar att du provat postafen/lergigan comp? Nämen det låter ju jätteknepigt! Det är viktigt att dom gör UL nu så dom ser om det är enäggs eller tvåäggs, är det enäggs så är det jätteviktigt att göra UL varannan vecka då det finns endel risker. Mitt förslag är, ring kvinnokliniken och berätta läget för dom, det där är inte okej! Sen skulle jag byta BM också till någon jag känner mg trygg med. Vilken vecka är du i nu?

Tack snälla ni för snabba svar. Jag har redan ringt en ny mvc och pratat men enligt dem så gör dem inte heller något innan rul jag är v.10 och äter lergigan comp sedan v.7.

Tack snälla för omtanken <3
  • Mrs N

Oj den arga gubben på meddelandet skulle inte vara där. Sorry!

• Mrs N
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-03 09:11:00 följande:

Jag har också otroligt illamående. Har fått zofran/ondansetron utskrivet, när lergigan compact inte hjälpt. Det hjälper så jag inte kräks, och skulle nog må mer illa utan dem. Jag är i vecka 15. Mår du mer illa när du anstränger dig? Jag står och ulkar då. Igår höll jag på att be apotekaren att fara åt h-e när hon hurtigt deklarerade att det snart går över.

Illamåendet är mycket bättre när jag vilar och inte stressar. Jag studerar heltid så det är lite svårt att koncentrera mig på dagarna men de dagar jag inte har föreläsning försöker jag sova en stund på dagen. Det är sjukt surt när folk försöker uppmuntra en med att "det går över snart" för det kan de omöjligt veta. Offentliga kräkor har jag redan bjudit på då jag inte hunnit undan mer än till ett dike. Säkert populärt men jag hann helt enkelt inte undan mer.
  • JhjärtaK

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken smile4.gif

Men usch så jobbigt!

Byt bm och/eller mvc säger jag för man skall inte vänta så länge som till RUL för att kontrollera vilken typ av tvillingar det är.

Här i Gbg var jag på UL i vecka 14, sedan nytt UL planerat i vecka 17, sedan RUL (som görs av läkare) i vecka 20 och sen UL varannan vecka via specMVC och bm-besök via vanliga mvc varannan vecka också.

Återigen, byt mvc eller bm! Jag bodde i Sthlm innan och gick då på MamaMia Söder, kan varmt rekommendera dem
  • JhjärtaK
    Mrs N skrev 2014-10-03 09:48:16 följande:
    Tack snälla ni för snabba svar. Jag har redan ringt en ny mvc och pratat men enligt dem så gör dem inte heller något innan rul smile4.gif jag är v.10 och äter lergigan comp sedan v.7.

Tack snälla för omtanken <3
    Men så konstigt! Ja men gör som stinaa föreslår och ring din specMVC och berätta läget.

Jag skall tillägga att mina besök är såpass ofta då jag väntar enäggs som delar en moderkaka, samma som stinaa. Väntar man tvillingar med varsin moderkaka så är antalet träffar betydligt färre men fortfarande fler än vid en "vanlig" graviditet.

Du skall inte försöka bli sjukskriven mtp ditt illamående? Mitt är som värst på kvällar och nätter vilket gör att jag sover dåligt vilket gör mig ännu tröttare än nödvändigt.

Jag kan också störa mig på folk som säger "men det vänder väl nu" osv, nej det gör kanske inte det för jag har två st där inne som producerar en jäkla massa hormoner som gör att jag mår piss!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D