• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    Mamly1983 skrev 2014-09-27 18:48:22 följande:
    Får kanske ta en alvedon sen... :)

Men skönt att fler har haft så ont.. Man kan ju inte låta bli o tänka på missfall :-/
    Nej den gången jag fick ta alvedon trodde jag faktiskt att det var kört men uppenbarligen inte, det var tom dubbelt upp
  • Maja1420
    Mamly1983 skrev 2014-09-27 18:48:22 följande:
    Får kanske ta en alvedon sen... :)

Men skönt att fler har haft så ont.. Man kan ju inte låta bli o tänka på missfall :-/
    Tidigt, alldeles innan jag gjorde gravtest hade jag sån mensvärk att jag vaknade mitt i natten och var helt säker på att mensen skulle komma. Klart man blir orolig men tänk på att det är något positivt, det växer ju =). Så länge du inte har blödningar så får du förutsätta att allt är bra. Det är svårt jag vet....tänker ofta katastroftankar men i nästa stund, det som sker det sker och är det något fel är det lika bra det händer nu och inte senare...och oftast går det faktiskt bra. =)
  • Mamly1983
    Maja1420 skrev 2014-09-27 20:45:46 följande:
    Tidigt, alldeles innan jag gjorde gravtest hade jag sån mensvärk att jag vaknade mitt i natten och var helt säker på att mensen skulle komma. Klart man blir orolig men tänk på att det är något positivt, det växer ju =). Så länge du inte har blödningar så får du förutsätta att allt är bra. Det är svårt jag vet....tänker ofta katastroftankar men i nästa stund, det som sker det sker och är det något fel är det lika bra det händer nu och inte senare...och oftast går det faktiskt bra. =)
    Vi får ha postitiva tankar:)
  • stinaa

Välkommen alla nya! Vad roligt att vi börjar bli ett gäng i tråden :) Var på UL i fredags och wow vad dom har växt, händer så himla mycket nu! Är i vecka 15+6 och allt såg helt perfekt ut, fina små hjärtan och starka små bebisar som for runt därinne, haha :) Vi har ju en dotter som är två år och det är klart man funderar mycket över hur det ska kännas för henne, ibland får jag nästan lite ångest och dåligt samvete men sen tänker jag på hur speciellt det säkert kommer kännas för henne också och vilken bra storasyster hon kommer bli :) Spännande det här hörrni!

• blåbärsmuffins

Hej.
    Ska ha tvåäggstvillingar mitten av mars. Är i vecka 15.
    Har varit väldigt orolig över om jag ska få behålla dem, utan anledning egentligen förutom min ålder, 40+. Har två barn innan. Har smygläst här ett tag.
    Mår väldigt illa konstant och får äta alla mediciner som bm vågar skriva ut för att inte kräkas. Annars mår kroppen bra, och bebisarna såg bra ut på NUPP.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de
    Den ena sög på tummen Hjärta

• Maja1420
    blåbärsmuffins skrev 2014-09-28 09:39:27 följande:

Hej.
    Har varit väldigt orolig över om jag ska få behålla dem, utan anledning egentligen förutom min ålder, 40+. Har två barn innan. Har smygläst här ett tag.
    Mår väldigt illa konstant och får äta alla mediciner som bm vågar skriva ut för att inte kräkas. Annars mår kroppen bra, och bebisarna såg bra ut på NUPP.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de

Välkommen! Jag har inte heller gjort KUB. Var inne på att inte göra om det hade varit en, men vill absolut inte nu när det är två. Första steget är väl ok, men ingen ska sticka i min mage och absolut inte två ggr. PUNKT. Vill inte heller få en halvdan sannolikhet och gå o oroa mig hela tiden som du skriver.
  • JhjärtaK

Hej.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de smile1.gif

Välkommen! Vi visste inte att de var två utan fick reda på det på kub och de fick fina siffror båda två som tur var

Jag prövade lergigan comp i några dagar men tycker inte att den hjälpte något alls :-/. Nu kommer illamåendet mest senare på kvällen/em om jag ätit dåligt och sen på natten tyvärr av någon anledning? Jobbigt att må så illa, är du sjukskriven?
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-09-27 12:15:12 följande:
    Värlkommen! Våra verkar vara av samma typ, dvs tunn skiljevägg och delad moderkaka.

Grattis till två också klart man är orolig men som du säger så föds det friska tvillingar hela tiden.

När är nästa UL?
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
  • stinaa

Hej.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de smile1.gif

Välkommen och grattis! :) Hur gamla är dina barn som du har nu? Vi tänkte göra kub om det hade varit en bebis, anledningen var att en nära vän till mig fick nyligt ett väldigt sjukt barn, men nu valde vi bort det då vi vet att det kan vara väldigt missvisande vid tvillingar. Jag mådde riktigt dåligt fram till ganska nyligt, det enda som hjälper är att äta väldigt små portioner lite oftare.

Haha, en av våra suger alltid på tummen vid varenda UL och den andra ligger och boxas ??
  • stinaa
    justordinary skrev 2014-09-28 14:02:34 följande:
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
    Välkommen och grattis! Vi väntar också enäggstvillingar med tunn skiljevägg, och delad yttre membran och moderkaka, lite mer risker men jag försöker att inte läsa om det. En läkare sa att det enda man ska läsa och lita på är från tillförlitliga källor på tvillingklubbens hemsida.

Vi berättade för dom närmsta ganska tidigt, för jobbet runt vecka 12. Nu börjar vi gå ut med det mer officiellt :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D