Inlägg från: justordinary |Visa alla inlägg
  • justordinary

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej!
    Är helt ny på forumet och skapade kontot endast för att kunna skriva i denna tråd...hoppas det är ok att jag också hänger på här. :) 
    Jag och min sambo väntar också tvillingar (hjälp!), första graviditeten och jag känner mig smått orolig för allt som kan (och inte borde kunna..) gå fel... Men försöker tänka positivt att det faktiskt föds friska tvillingpar ofta :)
    Jag är i vecka 11 tror jag, har varit på ett VUL och då sett två småttisar vifta runt där inne. BM trodde de var enäggs med en tunn skiljevägg och troligen delad moderkaka men hoppas få veta lite mer på nästa ul framöver...

• justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-09-27 12:15:12 följande:
    Värlkommen! Våra verkar vara av samma typ, dvs tunn skiljevägg och delad moderkaka.

Grattis till två också klart man är orolig men som du säger så föds det friska tvillingar hela tiden.

När är nästa UL?
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-09-30 13:39:30 följande:

Jag var hos min bm idag igen och fick nu nya "programmet" för hur våra träffar kommer att se ut. Stor skillnad kan jag säga. När det bara var en bebis så skulle jag dit i vecka 25, sen i 30 och sen typ varannan vecka från v 35 och framåt. Nu kommer jag förutom att gå till specMVC varannan vecka för UL också gå till min bm varannan vecka för uppföljning av blodtryck, protein i urinet, sf-mått och hjärtljud. Jesus vad jag kommer att hänga mycket på mvc!

Tyvärr så fick vi inte lyssna på hjärtljuden min bm sa att hennes apparat var ev för dålig och då skulle vi bara bli oroliga i onödan. Men jag skall på läkarkontroll redan nästa vecka igen så då får vi lyssna eller se igen

Hur mår ni andra?

Skönt ändå att de kontrollerar extra! Jag hoppas också få extrakoll av bltr/urin/glukos etc... Håller tummarna att ingen av oss här i tråden drabbas av grav.diabetes eller havandeskapsförgiftning... Ogillar att det är "dubbelt så vanligt" bara för att man väntar två. Känns som att de flesta symtomen gärna fördubblas bara för att det är tvillingar, orättvist! :P

Själv mår jag knappt illa på morgnarna längre, det var mycket värre för några veckor sedan, MEN istället har jag börjat kräkas utan större förvarning och må illa senare på dagen! Detta gillar jag verkligen inte, jag trodde ju att det var på väg att bli bättre när illamåendet förbättrades men nehedå. Har än så länge sluppit missöden på jobbet men jag känner ju att det tär på kroppen. Sen är jag så sjukligt trött att jag efter lunchen lägger mig att sova en stund, helt galet, och ändå är jag så trött när jag kommer hem på em att det första jag gör är att däcka i soffan. Fler än jag som har zombiehypertrötthet? Om det inte vänder snart kommer jag ha svårt att orka jobba heltid. :/

Idag ringde också psykologen från MVC...jag är otroligt förlossningsrädd så min bm och jag bestämde att det var bra att koppla in henne för samtal redan nu... Kan ju säga att när jag fick veta att det var tvillingar sa jag till henne att jag VÄGRAR föda vaginalt och att jag SKA ha planerat snitt... Är livrädd att de inte kommer att ge mig det och att jag kommer behöva tvingas föda vaginalt trots min rädsla, men jag hoppas verkligen på lite medmänsklighet här och att de ser att det bästa för mig nog ändå är att få ett snitt.
    Hur känner ni andra inför förlossning?

Långt blev det, nu ska jag vara tyst ett tag.  :)
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-09-30 20:13:18 följande:
    Bara trevligt att läsa långa inlägg tycker jag

Pratade idag med min bm om förlossningen och sa då att jag har bestämt mig för att det blir snitt och då sa hon att ingen tvingas till vaginal förlossning när de är två (såklart inte annars heller men speciellt inte när de är två). Sen har jag ju extra "ammunition" då jag fick en total sfinkterruptur när dottern föddes så jag stod redan innan vi visste att det var två och vägde mellan vaginalt och snitt.

Men jättebra att du får gå och prata med någon! Kanske hjälper det dig med din förlossningsrädsla eller så inser psykologen att det bästa för er är om det blir snitt.

Är det något speciellt med en förlossning som du oroar dig för?
    Varit lite inaktiv här ett tag...haft massor med huvudvärk hela veckan och varit tvungen att äta alvedon..usch... Jag hoppas verkligen att jag inte skadar dem när jag tar alvedon, men jag har inte haft så mycket val... :S

Angående förlossning tror jag att jag oroar mig för precis allt. Smärtan. Att det ska gå fel. Att det inte finns tillräckligt med resurser. Allt... Känns som att ett planerat snitt passar mig bättre, även om det också känns obehagligt och skrämmande så känns det hanterbart vilket inte en vaginal förlossning gör (för mig).

Just nu längtar jag efter att få gå på nästa ul för att se hur de har det... Jag hoppas att de mår väl... Sambon och jag har berättat för våra chefer nu men annars håller vi tyst ett tag till om det går.

Förresten, verkar vara många med illamående här inne (kul för oss, dubbla bebisar - dubbelt illamående...). Är det någon mer än jag som har som att illamåendet är mer vissa dagar och mindre vissa, och att man kräks vissa dagar men inte andra? Känns skumt... Håller verkligen tummarna att det kommer gå över....
  • justordinary
    Maja1420 skrev 2014-10-13 17:17:25 följande:

Usch för illamående och stackars dig att det går ut över sömnen så...det ska ju bli bättre men det är en klen tröst när man är i det.

Värst för mig är att tarmarna STÅR STILLA. Har provat allt, läkemedel som huskurer. Enda som funkar för att jag ska få ut något är dulcolax o laxoberal men det ska man ju helst inte använda så ofta men jag måste verkligen...

Har ni känt några rörelser? Inte jag vad jag vet (v17), tycker jag borde känna snart. Fast å andra sidan är min mage som den är, svårt att veta vad som är vad...

Jag äter laktulos och har så gjort i evigheter, fungerar för mig och är inte tarmretande som laxoberal är (har jag för mig iaf). Hoppas du får ordning på magen!
  • justordinary
    plopp76 skrev 2014-10-16 10:34:11 följande:
    Vi måste byta bil oavsett? men vi står med samma problem då vagnarna är rätt otympliga. Fördelen med Buggan är att den går att ställa upp så den tar mer plats på höjden men är smalare att lasta in lixom. Vi ska kolla Kronans vagn, men är tveksam till de små ligg och sittdelarna plus att babyskydden inte går att sätta på vagnen.
    Vi var och testade vagnar idag och försökte packa in i bakluckan...Ehhh...vi behöver en ny bil! Med ligg/sittdelar går Bugaboon in precis om man komprimerar den till mono-läge, men Emmaljungan är körd... Jag tyckte när vi provkörde dem bäst om Bugaboon även om jag egentligen tycker att Emmaljungan känns mer "stabil" i grunden. Lutar just nu väldigt mycket åt att det blir en Bugaboo och en ny bil.

Känns som att jag behöver få högre lön typ..nu! :P
  • justordinary

Spännande att rutinerna ändå verkar vara så olika i landet även för oss med MCDA... Jag fick höra att läkarbesök planeras v 24, innan dess är det "bara" bm-kontroller... Dock hajade jag till lite när de pratade om att nästa ul efter RUL - om allt såg bra ut på RUL - skulle vara i v 24...not gonna happen, jag ska se till att få iaf ett ul däremellan och hålla tummarna att de mår bra där inne!

När jag frågade min vanliga bm om sjukskrivning sa hon att det beror på vilket arbete man har, vilket ju låter logiskt, och hur jag mår, men att det kan bli aktuellt v 25-28 kanske. Jag får väl se hur det går, och skulle jag må dåligt/visa tecken på att det skulle sätta igång för tidigt lär det ju gå att sjukskriva mig då om det skulle ske tidigare. Jag hoppas att jag får fortsätta som jag mår nu länge till! Illamåendet borta, kräks inte, är betydligt piggare än jag var i v 4-13 och har inte direkt ont någonstans. :) Eller jo, spännings/hormonhuvudvärk av och till men försöker stå ut med det. :) Är förresten i vecka 16 nu och mitt RUL är om 2 veckor! 

Nästa vecka är planen att jag ska ta influensavaccinet. Velade lite men kom fram till att fördelarna nog ändå överväger gentemot riskerna.

• justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-10-30 07:00:48 följande:

Nej det låter ju inte helt ok att vänta 6 veckor mellan UL då du väntar MCDA. Risken för att de utvecklar TTS är som störst där från vecka 18 till vecka 25-26 och därav går man här (Gbg) och hos Stinaa (Västernorrland??) varannan vecka på UL plus varannan vecka hos bm.

Var bor du? Kan du med så kräv två UL mellan RUL och ditt i vecka 24 och tryck på att de är MCDA och att det är en HÖGRISKgraviditet som borde följas upp därefter.

Såsom hon som förlorade sin ena son sa, det gick från bra till riktigt dåligt på 10 dagar.

Ursäkta om jag gör dig orolig men ibland måste man fajtas för att få vad man behöver inom sjukvården och då är det bra att ha argument.

Men härligt med illamåendet och orken! Jag är fortfarande trött men inte så mycket som jag var för några veckor sedan. Vill inte längre lägga mig kl 18 utan kan vara uppe till kl 20 till och med

Illamåendet är för det mesta rätt så borta men några bakslag har det ändå blivit.

Är redan orolig så det räcker känns det som... Jobbar själv inom vården,ogillar att kräva saker men jag har inga problem att tala för mig så jag ska resonera med specmvc om just extra koll eller ändrat schema. Vi reser bort v 19+20 så därför ska jag be om ul tidigt v21, sen se om jag kan få in ett tidigt v 23 också. Försöker dock ändå tänka att MCDA är vanligaste enäggsversionen och att 85% slipper TTS.. Och hoppas att jag kan få tillhöra den majoriteten. Men läskigt är det...
  • justordinary

Sitter här och har börjat fundera över lite praktiska grejer... Dels är det frågan "vad kommer vi behöva handla åt dem innan förlossning?" och sen NÄR borde man egentligen börja handla? Jag tänker skötbord, babysitters, kläder, allt sådant. Känns tidigt att börja handla redan nu (v 16), men är lite nyfiken hur ni andra har tänkt och hur ni gör? Vi har inga barn sedan innan så allt blir ju nytt för oss. Och i dubbel uppsättning av förskräckligt mycket känns det som. :P

Ni som har barn sedan innan, praktiska tips - vad får vi bara inte glömma att införskaffa? :) 

• justordinary

Jag har tydligen börjat få sammandragningar... Och visst haft det någon /några veckor utan att fatta det. Barnmorskan sa att det var normalt och inte farligt så länge som de inte gjorde ont. Tydligen kunde man ha trettio stycken under en dag utan att det var onormalt många. Fler än jag som har såhär "redan"? Jag trodde själv det skulle dröja flera veckor till innan de kom...

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D