Inlägg från: justordinary |Visa alla inlägg
  • justordinary

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Maja1420 skrev 2014-11-02 20:39:50 följande:

Jag har massor med sd o har blivit sjukskriven. Började i v 18, kommer ffa när jag rör mig men ibland i vila.. Gör inte ont men funkar inte att stå/gå 8 h per dag i skolan (pluggar till läkare o skulle varit på förlossningen på praktik nu...). Blir bättre när jag vilar iaf.. Jobbigt är det. Långt kvar till mars liksom.

För mig verkar de komma, eller iaf att jag känner av dem, när jag ligger ner

Känt på natten några gånger och nu ikväll flera gånger när jag låg på rygg och vilade. Skumt, har ju inte gjort speciellt mycket idag direkt. Håller tummarna för oss att det lugnar ner sig
  • justordinary
    Mamapingu skrev 2014-11-10 09:35:40 följande:

Hej! Sen jag skrev sist om hur dåligt jag mådde har det blivit bättre. Kräks nästan inget längre och har valt att ta bort en kurs i skolan så nu känner jag mig mycket piggare. Senaste veckan har foglossning och en väldigt hård mage smugit sig på men är än så länge hanterbart och så länge illamåendet är borta är jag glad. Nästa vecka är det dags för RUL, längtar så!

Hur mår ni?

Härligt att du mår lite bättre spännande med rul, jag har mitt nu på onsdag!

Idag hade jag samtal med bm och psykolog om min förlossningsrädsla. Skitjobbigt och jag är nu helt mentalt slut av att ha gråtit av och till i en timme. Nu är det bara att vänta igen till jag får läkartid och sen ska de besluta. Oro och ångest deluxe... Vill så gärna få ett snitt beviljat!
  • justordinary

Här verkar det vara tufft att få... Känns som att de har väldigt olika inställning till snitt i olika landsting. Hoppas de inte tvingar mig.. Jag får läkartid i december någon gång. Åker ju bort nu två veckor ändå så hade inte kunnat ta någon tid i november. Håll tummarna för mig!

• justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 09:39:12 följande:

Jag tycker att du skall ringa upp specMVC och be om ett UL (som skall göras av läkare, det skall alla dina UL på specMVC göras) och sen kolla med dem om det är "ok" att vänta till vecka 18 med nästa UL.

Min mage är ändå rätt så "modest" tycker jag, dels för att vara omföderska och dels för att de är två. Men den växer snabbt nu, är i vecka 21.

Kortet nedan är från vecka 20.

Jag tror att det skiljer sig enormt mycket mellan olika landsting, där jag bor tex verkar det vara bm som gör ul även på specMVC, iaf hittils, men de rondar och går igenom med läkare efteråt. Jag får första läkartiden i v 21, angående förlossningsrädsla och förlossningssätt, sedan läkarbesök hos specMVC v24. Däremellan min vanliga bm. Tror inte det finns några fasta "ska" men däremot jäkla massa olika rutiner jag gillar min bm som gör ul,visar och förklarar och har gott om tid på besöken. Rul senast nu i v 18 såg jättebra ut så jag håller tummarna att de fortsätter må bra till nästa kontroll
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 17:49:32 följande:

Ja det skiljer det sig säkert mellan landsting men gällande enäggs så verkar det ändå inte skilja sig så mycket faktiskt (för du väntade väl tvåäggs eller har jag totalt gått och fått en gravidhjärna nu? ).

Det att UL skall göras av en läkare när man väntar MCDA tvillingar det kommer från "min" läkare på mvc (som även jobbar på specMVC) och anses det vara nödvändigt i västra Götaland så tycker jag att alla som väntar MCDA borde kräva samma uppföljning, oavsett var man bor.

Hehe är nog gravidhjärnan som slagit till vi väntar enäggs, ser ut som MCDA för oss med. Här verkar det vara självklart att bm kör ul även på mig, åtminstone nu. Vet dock inte om det kommer ändra sig längre fram men än så länge har hon känts lika säker som om en läk kollat. Nu dags att göra mig redo för middag och försöka njuta av min semester! Känner av graviditeten så till vida att jag blir andfådd lätt och det stramar i ligamenten när jag promenerar. Och värre lär det väl bli framöver :-P
  • justordinary

Uppdaterar lite hur jag mår och har det... Hemkommen från semestern vilket känns både bra och dåligt, hade inte varit fel med längre semester... Känner av att kroppen inte är som den brukar, blir tröttare och har inte alls orkat röra på mig/promenera som jag brukar utan att få ont. Lyckades få skitont i ligament/muskler typ i ljumsken och i nedre delen av magen under några dagar men med vila blev det klart bättre. :) Känns som att magen vuxit massor på bara 2-3 veckor nu men när jag ställde mig på vågen var det bara +0.5kg skillnad så uppenbarligen växer omfånget ändå. Blir intressant sen när de börjar mäta SF-mått...:P

Jag har hela tiden sagt att jag varit osäker på om jag känt några rörelser eller inte men nu är jag tämligen säker på att det är småttisar som sprattlar där inne. Känner att det buffar och rör sig nästan varje morgon och kväll och det känns inte längre som mina egna tarmar. ;) Kanske att jag började känna de här rörelserna men svagt nån gång i v 16 men det tog till nu att vara mer säker. :) Lite skum känsla men kul. :) Dock är den ena tvillingen så sjukt mycket svårare att känna, plus att jag undrar om jag alltid vet vem av dem det är som sprattlar. Lär väl visa sig ju starkare de blir.

Vecka 20 nu, nytt ultraljud i nästa vecka. Hoppas att allt ser bra ut då också! :)

• justordinary

Var på första "riktiga" besöket hos min vanliga bm idag. :) Är i v 22 nu, hon kollade SF-måttet och jag ligger ungefär i stil med enlinggraviditet i v 25...Är en liten tjockis nu känner jag! Tror midjemåttet ökat till 95 cm eller nåt sånt när jag mäter runtom och det brukar jag inte direkt ha annars :) Men jag tolkar det som att då borde ju småttisarna växa där inne i alla fall. :) 

Tvilling 1 hade en hjärtfrekvens på 150 och tviling två 142 och de låg inte still långa stunder i taget så hon hade lite trixigt att lyssna på dem ;)

Nästa koll på specMVC blir om typ en vecka. Hoppas det ser fint ut då med! :)

Vi funderade på att börja handla spjälsäng och lite smått och gott från IKEA snart... Fler än vi som tänkt att de ska få dela säng till en början?
    Vagn har vi beställt en Bugaboo Donkey Twin från Babyproffsen, kändes säkert och bra iom deras förlossningsgaranti. :)

Hur mår ni andra? :)

• justordinary

Jag tycker överlag att det märks att magen börjar bli större och att t ex blodvolymen ökat i kroppen, är inte alls lika smidig längre vilket t ex märks om jag böjer mig fram för att knyta skorna - då kan det sticka till och göra ont lite här och var i magen men jag tänker att det inte är så konstigt med tanke på att jag trycker ihop hela magen och alla inre organ typ. :P Känns för övrigt som att tarmarna och magsäcken kryper högre och högre upp - i vecka 30+ lär de väl sitta i öronen..;)

Jag kan ha ont korta stunder lite av och till här och var i magen; hugg, stick, stram, mol, ömt...men eftersom det alltid går över tänker jag samma där att det nog ingår i normalvariationen. :)

Men får du väldigt ont julii eller det blir riktigt obehagligt så ring bm och rådfråga. :) Andfådd är jag också, har klart ökad andningsfrekvens jämfört med i vanliga fall. Gissar på kombination ökad blodvolym och kanske lite lågt järnvärde i mitt fall. 

Min senaste kontroll hos läk såg bra ut så nu håller jag tummarna att det kommer se bra ut även fortsättningsvis! Är i v 23 nu och har nästa koll om knappt 3 v :) Hon uppskattade småttisarna till att vara nånstans mellan 20-25 cm och väga runt 500 g var. :) Deras buk/lår/skall-mått stämmer fint med den tidigare dateringen vilket känns skönt! :)

• justordinary
    julii skrev 2014-12-28 10:04:25 följande:

Går in i v.23 på torsdag. Tycker ni att de är för tidigt att börja handla/göra ordning barnrum ännu? Vagn är köpt då vi hitta en som hade allt vi ville ha med bra pris så passade på. Annars har vi inte köpt något. När är lagom tid att börja?

Vi passade på att köpa en spjälsäng på IKEA igår...och sen har vi en del annat småfixat såsom vagn beställd, skötbädd, en del kläder etc... Känns som att nån gång måste vi våga börja så nu gäller det att hålla tummarna att de fortsätter må bra där inne de små liven. :) Jag är i v 24 nu, v 25 på onsdag.

Vet inte hur ni andra gjort med införskaffande av nödvändigheter till barnen?
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-12-27 21:27:57 följande:

Dagens mage vecka 27

Ser fortfarande hanterbar ut :) Jag tycker jag ser lika stor ut som du redan nu i vecka 24, haha. Undrar jag vart detta kommer sluta... :P
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D