Inlägg från: Maja1420 |Visa alla inlägg
  • Maja1420

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej!!

Här är ytterligare en som väntar dubbelt upp i mars. Fick veta vid tidigt ul förra tisdagen. Kan fottfarande inte fatta... Roligt att följas åt!

• Maja1420

Jag är beräknad, alltså enligt mina beräkningar  =), till 22 mars. Får se om det stämmer med rutinultraljudet i v 19. Just nu är jag alltså i slutet av vecka 13.

På vaginalt UL i slutet av v 11 sa läkaren att det var tvåäggs för att väggen var tjock, men nu när jag har läst om det är det inte alls säkert. Bara om det är jättetunn skiljevägg kan man vara säker på att det är enäggs, eller vad har ni läst?
    Det känns sååå långt till RUL! Börjar fundera i banor, tänk om det inte är två längre när vi kommer dit.... Men magen har växt och syns redan...så det talar ju för att det fortfarande är två som växer där inne. =)

Fler med knäppa tankar?

• Maja1420

Gud så skönt att få se dem så ofta. Men va konstigt att vi måste vänta så länge innan nästa ul...de kan ju inte vara helt säkra på att det är tvåäggs... Men om det är dikoriotiska enäggs så räknas det kanske inte till riskgraviditet. Längtar lite till nästa barnmorskebesök nu så jag kan fråga allt jag undrar.

Ska man tänka på något ssk med kosten vad ni fått veta? Inte att man ska äta mer för så stor skillnad kan det inte vara. Tänker mer på att det borde gå åt mer kalcium till två skelett o så...bör man tänka på sånt?

Har ni hittat något bra träningsprogram med ryggövnigar, är lite orolig hur det ska gå med ryggen.

Stinaa jag tror också jag har två pojkar, vet inte varför bara känns så .

• Maja1420

stinaa: Hittade en bra sajt som förklarar det där med olika typer av enäggstvillingar:
    tvillingsajten.se/fakta/typer-av-tvillingar

Dikoriotiska: När ägget delar sig inom 3 dagar efter befruktningen så kommer tvillingarna att ha varsin moderkaka, korion och amnion. De har fyra lager hinnor mellan dem som man kan se som en tjock skiljevägg. De kommer att se likadant ut som med tvåäggstvillingar vid ultraljudsundersökning.

Jobbigt att du mår illa efter varje måltid! =(
    Mitt värsta illamående har släppt och nu är det rätt bra utom de dagar jag tar järntabletter.... Vilket gör att jag undviker de lite för mycket.
    Äter ni andra järn redan?  Mitt Hb var bara 108 på inskrivningen så jag fick börja direkt. Brukar ha 125-130 i Hb...

Annars är det värsta tröttheten tycker jag. Kan sova rätt mycket alltså...
  • Maja1420

Grattis alla nya här!! Lite dåligt med liv i tråden tycker jag men kanske många som mår rätt bra nu?! Jag skulle kunna skriva massor känner jag .

Vi har anmält oss till tvillingklubbens "utbildning/info" i Stockholm i nov. Någon mer som ska gå? Någon som bor i Stockholm? Vi bor på Lidingö. Vore ju så klart roligt om någon här bodde nära.

• Maja1420
    stinaa skrev 2014-09-21 13:52:23 följande:

Välkommen alla nya, vad roligt med lite liv i tråden! :) Ja, jag har en dotter född i maj 2012, tänkte oss ett barn till men det blev visst två, haha, ibland ska man ha tur ;)

Jag bor i Norrland så det kanske skiljer sig men tycker inte det borde göra det.

Har ni börjat kolla på vagn än?

Inte börjat kolla vagn än. Lite jollig men vågar nog inte förrän vi sett dem en gång till... Ni får gärna komma med tips på vad ni kommit fram till när ni kollat!
  • Maja1420
    monika2 skrev 2014-09-26 22:07:48 följande:

var på tidigt ul idag och det visade sig vara 2. Känns otroligt konstigt, var det super glädje på direkten för er andra ? Hade i ärlighetens namn nöjt mig med en till men antar att två kommer kännas super det med om några dagar. Har 2 tidigare

Grattis!!! Nja, vi bara skrattade på UL när vi fick reda på det. När vi kom ut såg min sambo väldigt bekymmrad ut och ärligt talad nästan lite besviken. "Inget kommer ju bli som man tänkt sig". Nu känns det som en fantastisk gåva att få två på en gång och vi kan inte tänka oss att det skulle vara på något annat sätt, men det tar ett tag att vänja sig vid tanken måste jag erkänna...
  • Maja1420
    justordinary skrev 2014-09-27 10:34:08 följande:

Hej!
    Är helt ny på forumet och skapade kontot endast för att kunna skriva i denna tråd...hoppas det är ok att jag också hänger på här. :) 
    Jag och min sambo väntar också tvillingar (hjälp!), första graviditeten och jag känner mig smått orolig för allt som kan (och inte borde kunna..) gå fel... Men försöker tänka positivt att det faktiskt föds friska tvillingpar ofta :)
    Jag är i vecka 11 tror jag, har varit på ett VUL och då sett två småttisar vifta runt där inne. BM trodde de var enäggs med en tunn skiljevägg och troligen delad moderkaka men hoppas få veta lite mer på nästa ul framöver...

Grattis!!! Klart du ska vara med här!
    Min första graviditet också, försöker också intala mig själv nästan varje dag att det föds friska tvillingar hela tiden. Vet inte varför man går omkring med katastroftankar om allt som kan gå fel, kanske ett skydd...
    Jag hade jättejobbigt när vi skulle börja berätta för vänner... Kändes som att det hela tiden var för tidigt...tänk om. Men nu börjar det synas så vi har inte haft något val, är i mitten av v 15...
    Verkar vara många här inne som ska få enäggs, kul! Trots allt är det ju vanligast med tvåäggs så det är ju lite lustigt. Vi vet inte men tjock skiljevägg iaf, men det betyder ju inget...kan vara båda sorter då.
  • Maja1420
    Mamly1983 skrev 2014-09-27 18:48:22 följande:
    Får kanske ta en alvedon sen... :)

Men skönt att fler har haft så ont.. Man kan ju inte låta bli o tänka på missfall :-/
    Tidigt, alldeles innan jag gjorde gravtest hade jag sån mensvärk att jag vaknade mitt i natten och var helt säker på att mensen skulle komma. Klart man blir orolig men tänk på att det är något positivt, det växer ju =). Så länge du inte har blödningar så får du förutsätta att allt är bra. Det är svårt jag vet....tänker ofta katastroftankar men i nästa stund, det som sker det sker och är det något fel är det lika bra det händer nu och inte senare...och oftast går det faktiskt bra. =)
  • Maja1420
    blåbärsmuffins skrev 2014-09-28 09:39:27 följande:

Hej.
    Ska ha tvåäggstvillingar mitten av mars. Är i vecka 15.
    Har varit väldigt orolig över om jag ska få behålla dem, utan anledning egentligen förutom min ålder, 40+. Har två barn innan. Har smygläst här ett tag.
    Mår väldigt illa konstant och får äta alla mediciner som bm vågar skriva ut för att inte kräkas. Annars mår kroppen bra, och bebisarna såg bra ut på NUPP.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de
    Den ena sög på tummen Hjärta

Välkommen! Jag har inte heller gjort KUB. Var inne på att inte göra om det hade varit en, men vill absolut inte nu när det är två. Första steget är väl ok, men ingen ska sticka i min mage och absolut inte två ggr. PUNKT. Vill inte heller få en halvdan sannolikhet och gå o oroa mig hela tiden som du skriver.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D