• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Mamly1983

Fick reda på igår att vi väntar tvillingar. Ev fanns där en tredje. Men är bara i 5+2 så nästa vecka visste vi mer!

Ganska omtumlande! Var hittar man trillingvagn om det blir aktuellt?!

• stinaa
    Mamly1983 skrev 2014-09-23 14:34:24 följande:

Fick reda på igår att vi väntar tvillingar. Ev fanns där en tredje. Men är bara i 5+2 så nästa vecka visste vi mer!

Ganska omtumlande! Var hittar man trillingvagn om det blir aktuellt?!

Välkommen hit! Haha, oj vad häftigt! :) Tror det var en till i den här tråden som väntade trillingar faktiskt :) Har ni barn sedan tidigare?
  • Mamly1983

Tackar!

Det blir att skaffa ny bil iaf .. Haha

Vi har två sen tidigare!

En son på 13 och en dotter på 7!

Jag och min man är 31 år:)

• JhjärtaK

Nu har jag varit på UL! De är som misstänkt MKDA-tvillingar. Dvs de delar yttre membran och moderkaka med har varsin tunn hinna så de trasslar iaf inte ihop sig i varandras navelsträngar. Nytt UL i vecka 17 och sen RUL i vecka 20 och efter det så är det UL varannan vecka via specMVC. Så samma schema som du stinaa verkar det som

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 12:30:26 följande:

Nu har jag varit på UL! De är som misstänkt MKDA-tvillingar. Dvs de delar yttre membran och moderkaka med har varsin tunn hinna så de trasslar iaf inte ihop sig i varandras navelsträngar. Nytt UL i vecka 17 och sen RUL i vecka 20 och efter det så är det UL varannan vecka via specMVC. Så samma schema som du stinaa verkar det som smile1.gif

Men vad bra, för det är väl lägsta risken på enäggs va? :) Vilken vecka är du i nu? Kunde de se kön? Visst känns det bra att få så många UL! :)
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-24 13:51:35 följande:
    Men vad bra, för det är väl lägsta risken på enäggs va? :) Vilken vecka är du i nu? Kunde de se kön? Visst känns det bra att få så många UL! :)
    Nej tyvärr är det inte lägsta risken. Då hade de haft var sin fostersäck och moderkaka också. Så blir det om ägget delar sig dag 1-3 efter befruktningen och de ser då ut att vara tvåäggstvillingar. Det var aldrig tal om att kolla kön då jag hade fått fel tid och läkaren tog in mig under sin lunch så han konstaterade bara ovan och sen att han skulle skriva remisser.

Jag frågade hur vanligt TTS var och tydligen så drabbas drygt 1 av 10 och nu har jag läst om TTS, det skulle jag aldrig gjort! Nu är jag så jävla orolig rent ut sagt för att de skall få TTS för statistiken vad som händer då är inte någon kul läsning alls

Usch, hur fasiken skall man kunna slappna av en endaste sekund under denna graviditet egentligen?? Jag kommer ju hela tiden oroa mig för TTS och en massa annat hemskt som jag ännu är lyckligt ovetande om.
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 15:04:24 följande:
    Nej tyvärr är det inte lägsta risken. Då hade de haft var sin fostersäck och moderkaka också. Så blir det om ägget delar sig dag 1-3 efter befruktningen och de ser då ut att vara tvåäggstvillingar. Det var aldrig tal om att kolla kön då jag hade fått fel tid och läkaren tog in mig under sin lunch så han konstaterade bara ovan och sen att han skulle skriva remisser.

Jag frågade hur vanligt TTS var och tydligen så drabbas drygt 1 av 10 och nu har jag läst om TTS, det skulle jag aldrig gjort! Nu är jag så jävla orolig rent ut sagt för att de skall få TTS för statistiken vad som händer då är inte någon kul läsning alls smile4.gif

Usch, hur fasiken skall man kunna slappna av en endaste sekund under denna graviditet egentligen?? Jag kommer ju hela tiden oroa mig för TTS och en massa annat hemskt som jag ännu är lyckligt ovetande om.
    Aha, då har du samma som mig då med andra ord, dom delar yttre säck men har varsin inre säck med tunn skiljevägg samt delad moderkaka. Pratade läkaren något med dig om risker? Min var jättebra och lugnande och sa att dom har bra koll och att det trots allt är väldigt ovanligt att något dåligt händer. Googlade lite grann på TTS men slutade ganska fort, blir bara orolig. Sen skriver ju inte folk så ofta om när det går bra, bara när det går dåligt. Skönt iaf att ha någon att ventilera med! Vi kanske ska skaffa en Facebook-grupp?
  • JhjärtaK

Nej tyvärr blev det ingen tid till att prata om risker eller min oro. Jag hade fått fel tid så läkaren tog in mig under vad jag misstänker var hans lunch. Det var ju ändå snällt för annars hade jag fått vänta minst en vecka till på UL.

Ja det är ju som du säger, oftast går det bra och jag borde nog inte googla så mycket.

Jag brukar vara lite skeptisk till fb men i det här sammanhanget så går jag gärna med i en hemlig grupp. Det är väldigt skönt att ha andra i samma situation att ventilera med!

Jag hoppas att det finns någon mer med enäggs i den tvillinggruppen som mitt mvc anordnar också.

• monika2

var på tidigt ul idag och det visade sig vara 2. Känns otroligt konstigt, var det super glädje på direkten för er andra ? Hade i ärlighetens namn nöjt mig med en till men antar att två kommer kännas super det med om några dagar. Har 2 tidigare

• Maja1420
    monika2 skrev 2014-09-26 22:07:48 följande:

var på tidigt ul idag och det visade sig vara 2. Känns otroligt konstigt, var det super glädje på direkten för er andra ? Hade i ärlighetens namn nöjt mig med en till men antar att två kommer kännas super det med om några dagar. Har 2 tidigare

Grattis!!! Nja, vi bara skrattade på UL när vi fick reda på det. När vi kom ut såg min sambo väldigt bekymmrad ut och ärligt talad nästan lite besviken. "Inget kommer ju bli som man tänkt sig". Nu känns det som en fantastisk gåva att få två på en gång och vi kan inte tänka oss att det skulle vara på något annat sätt, men det tar ett tag att vänja sig vid tanken måste jag erkänna...
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D