• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-09-30 18:33:42 följande:
    Skönt ändå att de kontrollerar extra! Jag hoppas också få extrakoll av bltr/urin/glukos etc... Håller tummarna att ingen av oss här i tråden drabbas av grav.diabetes eller havandeskapsförgiftning... Ogillar att det är "dubbelt så vanligt" bara för att man väntar två. Känns som att de flesta symtomen gärna fördubblas bara för att det är tvillingar, orättvist! :P

Själv mår jag knappt illa på morgnarna längre, det var mycket värre för några veckor sedan, MEN istället har jag börjat kräkas utan större förvarning och må illa senare på dagen! Detta gillar jag verkligen inte, jag trodde ju att det var på väg att bli bättre när illamåendet förbättrades men nehedå. Har än så länge sluppit missöden på jobbet men jag känner ju att det tär på kroppen. Sen är jag så sjukligt trött att jag efter lunchen lägger mig att sova en stund, helt galet, och ändå är jag så trött när jag kommer hem på em att det första jag gör är att däcka i soffan. Fler än jag som har zombiehypertrötthet? Om det inte vänder snart kommer jag ha svårt att orka jobba heltid. :/

Idag ringde också psykologen från MVC...jag är otroligt förlossningsrädd så min bm och jag bestämde att det var bra att koppla in henne för samtal redan nu... Kan ju säga att när jag fick veta att det var tvillingar sa jag till henne att jag VÄGRAR föda vaginalt och att jag SKA ha planerat snitt... Är livrädd att de inte kommer att ge mig det och att jag kommer behöva tvingas föda vaginalt trots min rädsla, men jag hoppas verkligen på lite medmänsklighet här och att de ser att det bästa för mig nog ändå är att få ett snitt.
    Hur känner ni andra inför förlossning?

Långt blev det, nu ska jag vara tyst ett tag.  :)
    Bara trevligt att läsa långa inlägg tycker jag

Pratade idag med min bm om förlossningen och sa då att jag har bestämt mig för att det blir snitt och då sa hon att ingen tvingas till vaginal förlossning när de är två (såklart inte annars heller men speciellt inte när de är två). Sen har jag ju extra "ammunition" då jag fick en total sfinkterruptur när dottern föddes så jag stod redan innan vi visste att det var två och vägde mellan vaginalt och snitt.

Men jättebra att du får gå och prata med någon! Kanske hjälper det dig med din förlossningsrädsla eller så inser psykologen att det bästa för er är om det blir snitt.

Är det något speciellt med en förlossning som du oroar dig för?
  • stinaa

Min BM sa samma sak, när man väntar två så får man välja kejsarsnitt eller vaginalt. Jag är åt andra hållet, jätterädd för att göra kejsarsnitt och tycker föda barn är en häftig upplevelse. Dock har jag också fått vissa problem efter förlossningen som gjorde att jag övervägde ett tag att göra kejsarsnitt men jag känner att jag helst vill föda vaginalt. Förstår dock att man väljer kejsarsnitt om man haft sådana problem som att ha spruckit jättemycket. Det Jaguar fått göra från BM är iaf att en förlossning inte är dubbelt så svår bara för att det är tvillingar, då det är tvilling 1 man får jobba mest med som sedan "banar väg" för tvilling 2. Sen är dom ju oftast mindre också. Är även rädd att dom ska komma alldeles för tidigt, tror det är vanligare när man väntar enäggs om jag inte minns fel.

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-30 20:48:28 följande:

Min BM sa samma sak, när man väntar två så får man välja kejsarsnitt eller vaginalt. Jag är åt andra hållet, jätterädd för att göra kejsarsnitt och tycker föda barn är en häftig upplevelse. Dock har jag också fått vissa problem efter förlossningen som gjorde att jag övervägde ett tag att göra kejsarsnitt men jag känner att jag helst vill föda vaginalt. Förstår dock att man väljer kejsarsnitt om man haft sådana problem som att ha spruckit jättemycket. Det Jaguar fått göra från BM är iaf att en förlossning inte är dubbelt så svår bara för att det är tvillingar, då det är tvilling 1 man får jobba mest med som sedan "banar väg" för tvilling 2. Sen är dom ju oftast mindre också. Är även rädd att dom ska komma alldeles för tidigt, tror det är vanligare när man väntar enäggs om jag inte minns fel.

Jag tror också att det är vanligare vid enäggs än tvåäggs men skall fråga specifikt om detta nästa vecka när vi träffar läkaren igen. Vad kan vi ställa in oss på egentligen, vecka 36? Vecka 34? Vecka 30?

Vad jag läst så rekommenderas KS om de kommer innan vecka 34 (lite osäker på veckan, kan varit några veckor tidigare), för att "skona" dem från de påfrestningar det blir med en vaginal förlossning då de nog inte är så jättepigga. Rent generellt så det kan vara bra att läsa på om båda scenariona (det hade det iofs varit även när jag väntade dottern men var väldigt opåläst om KS då. Som tur var blev det inget akut snitt men såhär i efterhand kunde det ju blivit det och då hade det varit skönt att veta lite mer känner jag).

Jag är väl inte direkt "taggad" inför ett snitt då jag också tyckte att min förlossning med dottern var fantastisk. Men jag måste tänka på min bäckenbotten som jag skall ha hela livet och det faktum att när man en gång fått en total sr så höjer det risken för en ny väldigt mycket då ärrvävnad inte är så elastisk. :-/
  • Maja1420

Ååh, det är så skönt att läsa att flera också har denna tyngdkänsla! Jag har varit lite orolig faktiskt, men har ju inget ont eller något sånt, bara att det känns obehagligt. Känns lite mer ibland och mindre ibland. Min BM hade inte riktigt någon bra förklaring mer än att livmodern växer snabbt och ökat blodflöde då.

Den här tråden är kanon! Jag har sagt att jag inte ska läsa så mycket på nätet som kan oroa mig och så, men det är så skönt att dela erfarenheter med andra i samma situation. Tack för att ni finns! =)

• Sara___

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

• stinaa
    Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

Men det var det dummaste jag hört! Ser man två pickande hjärtan i vecka 7 så sa min BM att jag kan sluta oroa mig! Du kommer få se två friska, sprattlande småttingar imorgon, sen kommer du grina floder (vilket jag gör varje UL) ;) Stort lycka till imorgon!
  • stinaa

Vilka i den här tråden väntar enäggs och vilka väntar tvåäggs? :)

• plopp76

Hej, jag väntar (vad jag vet) bara en, men min BM lyfte möjligheten till två pga hur jag mår denna gång och att jag upplever mig själv som så matcher mer svullen. Jag började kika runt lite om det fanns nån tvillingtråd och hittade hit.

Jag hade nog inte skrivit något om det den inte var för att jag såg att ni pratade vagnar :) Vill bara lobba lite för Kronan Syskon, den är väldigt trevlig! Smidig att köra och har stora hjul man kan låsa i fram.

Vi har bestämt sen tidigare att det är en sån vi vill ha OM vi skulle få två. Nu siktar vi på en Kronan City som är en liten smidig vagn och som är för en bebis :)

• JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-09-30 21:54:54 följande:

Ååh, det är så skönt att läsa att flera också har denna tyngdkänsla! Jag har varit lite orolig faktiskt, men har ju inget ont eller något sånt, bara att det känns obehagligt. Känns lite mer ibland och mindre ibland. Min BM hade inte riktigt någon bra förklaring mer än att livmodern växer snabbt och ökat blodflöde då.

Den här tråden är kanon! Jag har sagt att jag inte ska läsa så mycket på nätet som kan oroa mig och så, men det är så skönt att dela erfarenheter med andra i samma situation. Tack för att ni finns! =)

Tack det samma! Haha börjar nästan gråta när jag läste ditt inlägg, jäkla dubbla gravidhormoner
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Nej vi fick inte veta förrän vid i vecka 13 och då anses den risken ha gått ner kraftigt. Det jag läst är att ungefär en tredjedel av alla graviditeter som börjar som två blir en innan vecka 10 då en tvilling tillbakabildas och absorberas av kroppen. Men jag tror att de allra allra flesta av dessa sker tidigt och säkert innan hjärtat har börjat slå. En mamma i en annan tråd hade det så. I vecka 7/8 var hon på VUL och de såg två foster men kunde bara säkerställa hjärtslag på det ena. Hon fick komma tillbaka en vecka senare och då hade det fostret utan hjärtslag börjat tillbakabildas.

Tycker att det var grymt onödigt av den bm att säga så. Drygt!

Lycka till på UL, ni får säkert se två som lever runt som vildar
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D