• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-04 09:33:46 följande:
    Tack smile1.gif Jag är i vecka 15.

Nej, att det är enäggs konstaterades (nästan helt säkert) redan på kub och sen bekräftades det en vecka senare av läkare. Så nu är det första UL på specMVC dit jag skall gå varannan vecka efter RUL.

Javisst är det härligt att få se dem se ut som bebisar smile1.gif . Fick ni reda på om de är tvåäggs eller enäggs?

Innerst inne hoppas jag att läkaren kan kolla med UL igen redan nästa vecka (har läkarbesök för att få svar på alla våra frågor) och då kanske tom se kön, men vet inte alls om han kommer att ha tid för det eller vilja men jag hoppas såklart.
    Spännande!

Ja det är med all säkerhet tvåäggstvillingar

Så roligt!

Var ute och kollade vagnar igår, av de som diskuterats här fanns bara emmaljungan inne, och vi gillade den väldigt mycket.

Dock funderar vi på det här med lufthjul eller punkteringsfria däck. -14 har tydligen ganska dåliga däck som dom har uppdaterat till -15, men när vi provkörde -15's två olika däck (punkteringsfria i gummi, och luftpumpade) så tyckte vi inte det var direkt någon skillnad alls. Funderar dock på om lufthjulen agerar bättre i snö/gräs etc, men tror också hon sa att dom lägger på lite vikt.

Har ni andra någon uppfattning? :)
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-10-05 12:12:08 följande:
    Spännande!

Ja det är med all säkerhet tvåäggstvillingar smile1.gif

Så roligt!

Var ute och kollade vagnar igår, av de som diskuterats här fanns bara emmaljungan inne, och vi gillade den väldigt mycket.

Dock funderar vi på det här med lufthjul eller punkteringsfria däck. -14 har tydligen ganska dåliga däck som dom har uppdaterat till -15, men när vi provkörde -15's två olika däck (punkteringsfria i gummi, och luftpumpade) så tyckte vi inte det var direkt någon skillnad alls. Funderar dock på om lufthjulen agerar bättre i snö/gräs etc, men tror också hon sa att dom lägger på lite vikt.

Har ni andra någon uppfattning? :)
    Intressant att du testat de med luft i! Jag har bara testat -15 punkteringsfria och tyckte att de var lite "styva" så tänkte att det kanske blev bättre med de luftfyllda men inte det alltså?

Jag, maken och dottern åkte och provkörde igår och även maken tyckte bättre om Emmaljungan än Bugaboon så det lär nog bli den. Dock verkar det inte som att man kan köpa lufthjulen separat och sätta på ett äldre chassi tyvärr men både sitt- och liggdelar från äldre "årgångar" passar det nya chassit så det är ju bra.

Tråkigt dock om lufthjulen lägger på vikt för vagnen är ju inte direkt lätt som den är :-/. Jag får nog ringa till den andra babyproffsen-butiken och se om de har en vagn med lufthjul inne.

På vilket sätt var -14 däcken dåliga förresten?

Dottern (2,5 år) fick testa sittdelarna på både Bugaboon och Emmaljunga och Emmaljungan var helt klart bättre. Sen blir den ju betydligt större ihopfälld men med tre barn så kommer ju ändå bilen att vara rätt så stor. När de är större så lär vi väl investera i en lite billigare sulky att ha i bilen och när vi är iväg. Såsom vi har nu med dottern.
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-05 14:20:21 följande:
    Intressant att du testat de med luft i! Jag har bara testat -15 punkteringsfria och tyckte att de var lite "styva" så tänkte att det kanske blev bättre med de luftfyllda men inte det alltså?

Jag, maken och dottern åkte och provkörde igår och även maken tyckte bättre om Emmaljungan än Bugaboon så det lär nog bli den. Dock verkar det inte som att man kan köpa lufthjulen separat och sätta på ett äldre chassi tyvärr men både sitt- och liggdelar från äldre "årgångar" passar det nya chassit så det är ju bra.

Tråkigt dock om lufthjulen lägger på vikt för vagnen är ju inte direkt lätt som den är :-/. Jag får nog ringa till den andra babyproffsen-butiken och se om de har en vagn med lufthjul inne.

På vilket sätt var -14 däcken dåliga förresten?

Dottern (2,5 år) fick testa sittdelarna på både Bugaboon och Emmaljunga och Emmaljungan var helt klart bättre. Sen blir den ju betydligt större ihopfälld men med tre barn så kommer ju ändå bilen att vara rätt så stor. När de är större så lär vi väl investera i en lite billigare sulky att ha i bilen och när vi är iväg. Såsom vi har nu med dottern.
    Det blir nog till 99% chans en Viking för oss med :)

På lekia i Uddevalla fick vi se -14 och -15 uppställda bredvid varandra och -14däcken var liksom som i hårdplast om man jämförde med 15 som var i gummi. Hon visade båda och sa att däcken från -14 inte var så bra eftersom dom var så hårda, och att man därför valt att göra om däcken till nästa års modell. Jag förstod vad hon menade när man kände på däcken.

Beginners i Trollhättan sa att det inte är så stor skillnad på luftdäck och punkteringsfria om man köpte -15, vi pratade om stötdämpning och hon sa att oftast pumpar vi däcken så hårt för att den ska rulla bra, och när däcken är hårda blir dämpningen mindre bra. Släpper man ut lite luft däremot så är däcken lite stötdämpande, MEN, trögare att rulla :) himla svårt att veta hur man ska göra eftersom man inte kände nån direkt skillnad i butik, men det kanske känns mer skillnad på annat underlag.
  • stinaa

Varit och provkört nu en sista gång och nu hade dom fått in double Viking så vi fick testa den också och enligt oss så var Bugaboon överlägset bäst! Så nu har vi lagt beställning på bugaboo donkey twin med två tillhörande High performance åkpåsar. Nu längtar vi tills vi får använda den! :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-05 15:14:34 följande:

Varit och provkört nu en sista gång och nu hade dom fått in double Viking så vi fick testa den också och enligt oss så var Bugaboon överlägset bäst! Så nu har vi lagt beställning på bugaboo donkey twin med två tillhörande High performance åkpåsar. Nu längtar vi tills vi får använda den! :)

Åh så underbart att ni beställt!! Det känns som en så härlig milstolpe
  • Sara___
    stinaa skrev 2014-10-05 15:14:34 följande:

Vad roligt! :D förstår er längtan precis!

Vad landade bugaboon på i pris? Priset för Viking med två liggdelar och två sittdelar skulle bli 12.800kr, är bugaboon mkt dyrare? :)
  • stinaa

Det skiljde ganska precis 3000kr. Vi köpte till två stycken High performance åkpåsar också. Till emmaljungan får man ju även köpa till regnskydd, det ingår i bugaboon. Efter att ha läst mycket på nätet, bloggar, otaliga forum mm så har bugaboon överlägset bästa andrahandsvärdet vilket vi också tar hänsyn till. Sen var den mycket lättare, både att lyfta och köra, älskade suffletterna som man kan dra jättelångt fram vilket vi verkligen saknat med vagnen till dottern. Samt mycket längre liggdelar så barnen kan sova i dom längre. Kändes klockren för oss! :) Landade efter 10% rabatt med två åkpåsar som kostar 2000kr styck på 18500kr. Dyrt men hoppas kunna sälja den för en rejäl slant sen. Dessutom kommer vi använda vagnen varje dag så vi bestämde redan innan att vi skulle ta den vagn som vi gillade bäst :)

• stinaa

Alltså skillnaden är 3000 kr ink åkpåsar till båda, men hade isf tänkt voksi urban till emmaljungan, kostar lika mycket som High performance påsen :)

• Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-05 11:17:15 följande:

Välkommen och grattis

När fick ni reda på att de var två st? Verkar det vara enäggs eller tvåäggs?

Ja dubbla hormoner är inte att leka med... :-P

Tack!! Gjorde ett första vul i v 8 då jag haft ett missfall precis innan och var väldigt orolig. Var beredd på ett nytt missfall så det var väldigt omtumlande att där ist fanns två små pickande hjärtan. Fick också höra att jag inte skulle lita på att båda höll sig kvar så det var nervöst inför nästa ul men nu har vi sett dem sprattla runt två ggr, fantastiskt att se! Det är troligtvis tvåäggs, tydlig skiljevägg och varsin moderkaka. Längtar så till RUL! Bra att få tips kring vagnar, vi ska väl också börja fundera på det snart.
  • stinaa
    Lily2 skrev 2014-10-05 18:35:39 följande:
    Tack!! Gjorde ett första vul i v 8 då jag haft ett missfall precis innan och var väldigt orolig. Var beredd på ett nytt missfall så det var väldigt omtumlande att där ist fanns två små pickande hjärtan. Fick också höra att jag inte skulle lita på att båda höll sig kvar så det var nervöst inför nästa ul men nu har vi sett dem sprattla runt två ggr, fantastiskt att se! Det är troligtvis tvåäggs, tydlig skiljevägg och varsin moderkaka. Längtar så till RUL! Bra att få tips kring vagnar, vi ska väl också börja fundera på det snart.
    Välkommen och grattis! :)

Samma för mig, åkte in akut då jag blödde och hade ont, väntade mig missfall men istället fanns det två små kottar därinne :) Vsr i v 9 och fick inte hörs något om tillbakabildande eller liknande.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D