• Lily2

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej tjejer!

Hoppar gärna in i tråden! Väntar tvillingar med bf i början av april. Det känns både spännande, roligt och läskigt. Det är våra första barn så har inte så mycket att jämföra med. Har varit ganska orolig men känns som att man vågar andas ut lite nu. Känner igen mig i både illamående, kräkningar och huvudvärk, väldigt kämpigt och helst vill jag bara ligga i soffan med hinken redo. Det här med dubbelt hormonpåslag verkar inte vara att leka med!!

• Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-05 11:17:15 följande:

Välkommen och grattis

När fick ni reda på att de var två st? Verkar det vara enäggs eller tvåäggs?

Ja dubbla hormoner är inte att leka med... :-P

Tack!! Gjorde ett första vul i v 8 då jag haft ett missfall precis innan och var väldigt orolig. Var beredd på ett nytt missfall så det var väldigt omtumlande att där ist fanns två små pickande hjärtan. Fick också höra att jag inte skulle lita på att båda höll sig kvar så det var nervöst inför nästa ul men nu har vi sett dem sprattla runt två ggr, fantastiskt att se! Det är troligtvis tvåäggs, tydlig skiljevägg och varsin moderkaka. Längtar så till RUL! Bra att få tips kring vagnar, vi ska väl också börja fundera på det snart.
  • Lily2

[quote=74114752][quote-nick]stinaa skrev 2014-10-05 19:34:24 följande:[/quote-nick]Välkommen och grattis! :)

Samma för mig, åkte in akut då jag blödde och hade ont, väntade mig missfall men istället fanns det två små kottar därinne :) Vsr i v 9 och fick inte hörs något om tillbakabildande eller liknande.[/quot

Tack och grattis till dig med:) Skönt att de inte skrämde upp dig, tycker alla man träffar säger så olika men så skönt att ha passerat de mest kritiska veckorna!!

Är det någon som har gått med/ är med i tvillingklubben? Är det något man borde? Känns som att det är så mycket extra att ha koll på nu när det blir två.

• Lily2
    Maja1420 skrev 2014-10-06 21:01:03 följande:

Vi har gått med i tvillingklubben då det var rabatt på deras utbildning om man var med. Ska gå på utbildningen som är 6 nov i Stockholm. Någon mer som ska gå?

Utbildning låter bra, ska kolla upp det helt klart!
  • Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-07 08:57:49 följande:

Jag hade gärna gått om den var i Gbg, låter som en vettig förening.

Jag såg nu på tvillingklubbens hemsida att det går en utbildning i Gbg den 25 nov!!
  • Lily2

Roligt att läsa om hur alla har det! Tycker illamåendet börjat lätta lite, dock sover jag oroligt och om det blir en riktigt dålig natt får jag räkna med mycket illamående och ev kräkningar, suck, hoppas detta tar slut snart.

Är det någon som tränar? Brukar göra det i vanliga fall men har inte varit tal om det nu när jag mått så dåligt men funderar på om jag ska prova nu. Känns läskigt också även om det ska gå bra att träna men hur är det när man väntar tvillingar? Kanske yoga kan vara bra. Någon som har några tips?

• Lily2

Tack för alla bra tips! Låter som att yoga och vattengympa är något jag ska prova! Imponerande att du klarade att springa fler mil i veckan Maja1420. Håller med om att man måste inse att det finns skonsamma/andra former av träning också. Ofta blir det allt eller inget för mig men kroppen säger ju ifrån på ett annat sätt nu. Mådde också för dåligt för promenader förut men när jag mådde lite lite bättre provade jag att gå en liten bit och sen sätta mig ner och vila och äta/dricka och sen gå vidare. Kände mig som en tant men skönt att få luft????

Tänker inte heller vänta med vattengympa så länge, lika bra att köra nu!!

• Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 12:28:36 följande:

Jag åt Aco Gravid tills för några dagar sedan då burken tog slut och i den är det 500 mikrogram folsyra bland annat. Innan jag blev gravid åt jag enbart folsyra i tre månader för att bygga upp reserverna (eller ja, jag blev gravid och började äta men det slutade i mf men jag fortsatte såklart då vi försökte bli gravida igen).

Nu efter vecka 12 dock så skall ju folsyra inte hjälpa något mer så jag tänkte börja äta följande istället:

Omega 3 (äter fet fisk alldeles för sällan)

D-vitamin, ca 30 mikrogram

Probiotika från Biogaia

Och sen järn vid behov.

Jag kan ju fråga min bm men ang folsyran så är det ju "försent" ändå men skall fråga om det finns något annat jag bör tänka på.

Vad är probiotika? Åh nu blir jag också stressad över det där med folsyra. Frågade gynekologen hos BM när jag var i v 9 och tänkte att det lät rimligt att behovet ökade när det var två foster. Men hon bara skrattade och sa att så var det inte och man behövde inte äta mer av nåt annat heller men ibland känner jag att Sverige ligger efter i så mycket. Skriv gärna om din BM rekommenderar ngt annat, bra att höra från olika håll!
  • Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 17:24:46 följande:

Det var verkligen inte meningen att sprida min oro, dumma mig som googlar saker

Men om din gynekolog sa det så stämmer det säkerligen. Det jag läste var ju någon jäkla random sida på nätet liksom.

Men skall fråga bm imorn för säkerhets skull och skriver här vad hon säger frågar även på specMVC som är vana vid tvillinggraviditeter och ser vad de säger.

Probiotika är bra bakterier som stärker ens immunförsvar genom att bakteriefloran i mag- och tarmkanalen blir bättre.

Haha, ingen fara! Men jag har ju själv tänkt på det ganska mycket och eftersom vi gjorde tidigt vul och då fick veta att det var två tänkte jag att då kan jag ju "göra allt så bra som möjligt redan nu". Men förstår ju också att de flesta får veta mycket senare och att det går lika bra för dem. Förr i tiden visste man väl inte ens att det var två förän vid förlossningen! Man blir lite knäpp av missfall i bagaget men nu känner jag mig lugn igen -:) Men skriv gärna vad BM säger imorgon!
  • Lily2
    Maja1420 skrev 2014-10-15 14:59:25 följande:

Jag tror inte vi ska stressa upp oss över att vi ätit en tablett folsyra istället för två! Jag och många med mig fick veta att det var två i slutet av vecka 11, så som sagt då var det redan försent... Maten vi äter innehåller också folsyra och det mesta annat vi behöver så dumt att "förlita sig" på tabletter. Mig veterligen kryllar det inte av ryggmärgsdefekter hos tvillingar. =)

Vad jag funderat på är kalciumbehovet som är ca 1000 mg (singelgrav), men hur mycket vid tvillinggrav? Om man inte dricker massa mjölk är det svårt att få i sig tillräckligt... Så i samråd med  BM jag har börjat med ACO gravid för att få lite hjälp på traven. Hon tyckte nästan ag skulle ta rena kalciumtabletter men det är ju också stoppande så är inte så sugen på det... Försöker äta ost och dricka mjölk, inte heller det bra för magen men hellre naturligt förekommande än tabletter.

Sen är det omega--3... Äter lax 1-2 gånger per vecka och försöker få till en burk makrill i tomatsås på mackan...borde räcka. Vore lättare om det var sommar så man kunde äta eller snarare var sugen på sill... Men det är nog en bra idé att ta omega-3 om man inte får till det med fisken.

Det här med kalciumbehovet har jag inte så stor koll på men äter också ACO gravid. Har jämfört många gravid-vitaminer och de verkar bäst. Tror säkert det räcker med dem men det skadar nog inte att dricka lite extra mjölk. Har varit väldigt sugen på just mjölk senaste veckorna, kanske är kroppens sätt att säga att den behöver det nu.

Har inte kunnat äta fisk sen jag började nå illa så kör på omega 3 i tablettform nu. Hoppas kunna äta fisk snart och det ska ju räcka med att äta 1-2 ggr/ vecka även om jag tycker det är mycket och svårt att följa!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D