• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

En fråga. Vi har som sagt inte vår bil precis utanför utan i en garagelänga 50 m bort. Med dottern så tog jag alltid med henne ut till bilen när vi skulle iväg men inser att detta kommer att bli föga smidigt med två bebisar. Så länge de inte kan röra sig omkring, är det då ok att springa och hämta bilen och köra fram den till huset tycker ni? Tar väl en ca 3-4 minuter max.

• blåbärsmuffins
    Bomerang skrev 2014-10-19 10:26:13 följande:

har funderat på det här med att kunna fästa babyskydden på vagn. vad är fördelarna med det? I vilka situationer?:)

Bara fördelar. Att bära ett barn i babyskydd är jobbigt. Man slipper väcka barnen när man lägger över dem i vagnen. Du slipper gå två gånger när de blir tyngre. Det blir väldigt brett att bära ett babyskydd på vardera armen.
    Perfekt när man ska till BVC hämta på dagis, eller att gå mellan bil och bostad.

Jag tycker inte att en tvillingkombi är ett alternativ att ha med i bilen när de är nyfödda om man är ensam. Det är väldigt tungt och krångligt. Hade en Emmaljunga doublewave syskonvagn som inte blev använd. Jag köper istället en Graco tandemsulky där jag kan klicka på babyskydden. Smal och enkel att ta sig fram med överallt. I affärer är det förbaskat krångligt med en tvillingvagn annars. Så köper vi en kombivagn för att använda vid promenader och när de är större. Har hittat bra vagnar på en polsk nätsajt.
  • stinaa

Vi valde att inte ha den funktionen, mycket pga att man inte ska ha bebisar längre stunder i babyskydd, kan vara bra att tänka på också. Har aldrig haft något problem att flytta dottern från babyskydd till vagn dom få gånger det har behövts :)

• plopp76

När vi väntade en bebis tyckte vi inte att det här med att klicka fast babyskyddet var så prioriterat. Dels för att en bebis går bra att ta på armen i babyskyddet och gå in med på tex bvc eller apoteket. Man kan sätta det i kundvagnen om man ska handla. 

Men nu när vi väntar två känner vi att dom gånger man är själv och ska ut till bilen med kanske båda bebisarna, en skötväska, handväska (om man nu har en sån vilket jag inte har Skrattande ) och kanske nåt mer i handen så kan det verklöigen fylla sin funktion. Jag kommer, om det är möjligt och om dom babyskydden passar på vagnen, köpa ett babyskydd som har fullt liggläge. På så sätt kan man lägga bebisarna ner om man känner att det blir för länge i stolen. Det är ju pga av deras ryggar, att dom inte är starka nog i början, som man inte ska ha dem i sittande ställning. Så jag tänker att ett babyskydd där man kan fälla ner ryggstödet till fullt liggläge då kan vara väldigt bra.

Att ha en sulky som du skriver blåbärsmuffins är ju ett superbra sätt för att spara plats i bilen och blir ju smidigare om man rör sig mycket i affärer och så, det tycker jag absolut.

Som jag känner just nu iallafall så kommer jag nog kanske inte lasta in tvillingvagn med liggdelar och hela altet i bilen för att åka iväg en sväng bara på stan, där blir det nog bara chassit som åker med. Och bebisarna i babyskydden då :)

Men jag vill ha en redig vagn att gå promenader med och ta med när man vet att det blir lite längre tid för bebisarna att ligga. Så tänker jag nu iallafall, men det är ju en bit kvar tills vagnen ska beställas mm, så vi får väl se om det ändras :)

• JhjärtaK

Är det ingen mer som har UL-bilder som ni kan lägga upp? Eller någon magbild kanske?

Jag är så nyfiken

• JhjärtaK

Ang mountain buggy duet 2.5 så tillkommer det ju ett överdrag till liggdelsramen som gör att man kan ha de lilla sittandes mot sig. Dock läste jag nu att de delarna enbart kan has som halvliggandes och vinkeln går inte att ändra så den går bort för oss tyvärr. Säkert toppen som syskonvagn men känns inte 100 som tvillingvagn tyvärr.

• Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-20 17:11:42 följande:

Är det ingen mer som har UL-bilder som ni kan lägga upp? Eller någon magbild kanske?

Jag är så nyfiken smile1.gif

Här är mina två i ca vecka 13+2
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-20 17:35:40 följande:
    Här är mina två i ca vecka 13+2 phpcvgNgT23199.jpg
    Åh så fina

Skiljeväggen syns rätt så tydligt på dina men de var MCDA ändå eller minns jag fel?
  • Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-20 18:08:39 följande:
    Åh så fina smile1.gif

Skiljeväggen syns rätt så tydligt på dina men de var MCDA ändå eller minns jag fel?
    Tack :) Barnmorskan trodde de är tvåäggs för att skiljeväggen var så tjock och det såg ut som två moderkakor snarare än en.
  • Mamapingu

Såhär säger en av mina gravidappar och jag känner inte alls igen mig. Magen är rätt stor, jag mår fortfarande illa och kräks och jag har känt bebisarna i en månad redan. Till och med sambon har känt att det rör sig. Jag vill ha en tvillingapp!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D