• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    DiddiDoo skrev 2014-10-23 17:15:08 följande:

Nu har vi äntligen varit på rul, allt så jätte bra ut och vi blev beräknade till 13/3! Då kommer en pojke och en flicka! :)

Helt sjukt kul och spännande! phprMEuTc93464.jpg

Åh så fina! Härligt med en av varje också!
  • julii
    JhjärtaK skrev 2014-10-24 12:51:32 följande:

Min är lite fram och tillbaka. Mestadels hård men sen kommer dagar då den är betydligt lösare och sen tillbaka till hård igen.

Helt naturligt så du behöver inte oroa dig

Skönt att höra, tack :)
  • LifeAsME

Hej! Vi gjorde vårt tredje IVF-försök (FET) i september och plussade för första gången efter fleera års barnverkstad.

Till vår stora förvåning syntes två pickande hjärtan på VUL i v 9. Vi har bara återfört ett embryo via IVF så antingen har vi lyckats på egen hand samma cykel eller så är det enäggstvillingar. De ligger i varsin fostersäcken (heter det så) med en ganska tjock skiljevägg men helt säkert kan man tydligen inte veta ännu. Bf är i alla fall i Maj, men smiter in här med en fråga;)

Hur som helst. Oro är mitt förnamn just nu! Blödde för 1v sedan och fick idag komma på ett UL för att kolla så allt var ok. Var så rädd att nåt skulle vara fel att jag (sambon var ej med pga bortrest) inte kom mig för att fråga så mycket. Allt såg i alla fall fint ut, de var lika i storlek och rätt storlek med hur långt gången jag är (9+2 idag). Meeen nu när jag kom hem så kom tankarna ändå (jag är hopplös).

Båda tvillingarna låg exakt likadant, helt stilla, i varsina fostersäckar. Fötterna åt samma håll och i exakt samma del av fostersäcken. Som på ett led. Barnmorskan sa inget om detta, hjärtat slog. Men kan dom verkligen vara så synkade att dom ligger så exakt? Och helt stilla? Undersökningen tog ca 10min.

Konstig fråga kanske, men kanske någon upplevt samma :) trevlig helg på er!

• Mamapingu
    LifeAsME skrev 2014-10-24 16:21:27 följande:

Hej! Vi gjorde vårt tredje IVF-försök (FET) i september och plussade för första gången efter fleera års barnverkstad.

Till vår stora förvåning syntes två pickande hjärtan på VUL i v 9. Vi har bara återfört ett embryo via IVF så antingen har vi lyckats på egen hand samma cykel eller så är det enäggstvillingar. De ligger i varsin fostersäcken (heter det så) med en ganska tjock skiljevägg men helt säkert kan man tydligen inte veta ännu. Bf är i alla fall i Maj, men smiter in här med en fråga;)

Hur som helst. Oro är mitt förnamn just nu! Blödde för 1v sedan och fick idag komma på ett UL för att kolla så allt var ok. Var så rädd att nåt skulle vara fel att jag (sambon var ej med pga bortrest) inte kom mig för att fråga så mycket. Allt såg i alla fall fint ut, de var lika i storlek och rätt storlek med hur långt gången jag är (9+2 idag). Meeen nu när jag kom hem så kom tankarna ändå (jag är hopplös).

Båda tvillingarna låg exakt likadant, helt stilla, i varsina fostersäckar. Fötterna åt samma håll och i exakt samma del av fostersäcken. Som på ett led. Barnmorskan sa inget om detta, hjärtat slog. Men kan dom verkligen vara så synkade att dom ligger så exakt? Och helt stilla? Undersökningen tog ca 10min.

Jag gjorde ul i vecka 13+2 och våra låg också helt stilla. Den ena som en krok och den andra rak som en pinne, också åt samma håll. Tror inte de börjat röra sig så mycket i din vecka plus att de "sover" mycket också. Är ju mycket som händer i deras små kroppar i början att de inte bara kan öva på att röra sig hela tiden :) Tror du kan vara helt lugn även om det är lättare sagt än gjort.
  • JhjärtaK
    LifeAsME skrev 2014-10-24 16:21:27 följande:

Välkommen! Ja det heter fostersäck (finns hinnsäck också som är innanför)

Tror precis som föregående skribent att de inte rör sig särskilt mycket såpass tidigt. Med dottern var vi på VUL i vecka 8+2 och hon låg helt stilla, man såg bara att hjärtat slog som ett flimmer på skärmen. Så oroa dig inte (lättare sagt än gjort, jag vet! )

Kul att få reda på sen om de är enäggs eller tvåäggs.
  • stinaa
    Sara___ skrev 2014-10-24 08:57:40 följande:

Ville bara tipsa om några sidor på Facebook som jag hittade igår, "tvillingmammor 2015" och "tvillingsajten" smile1.gif lite rolig läsning!

Jag är med i båda :)
  • stinaa

Vart på UL idag, vecka 19+4 och allt såg helt perfekt ut. Dom var exakt lika stora och båda hade bra med fostervatten, så nu kan man pusta ut i två veckor till! :)

• LifeAsME

Tack för svar, Mamapingu och JhjärtaK ! Alltid hittar man nåt att oroa sig för, tyvärr lär det väl inte bli lättare när älsklingarna väl är här ;)

Nu ska jag läsa igenom hela den här tråden (eller lite här o där i alla fall). :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-24 20:01:25 följande:

Vart på UL idag, vecka 19+4 och allt såg helt perfekt ut. Dom var exakt lika stora och båda hade bra med fostervatten, så nu kan man pusta ut i två veckor till! :)

Härligt! Och nu börjar risken så smått att minska för TTS också
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-25 12:04:29 följande:
    Härligt! Och nu börjar risken så smått att minska för TTS också smile1.gif
    Precis, vilket känns jätteskönt! :) Jag håller tummarna för att dom fortsätter må bra därinne och att dom vill stanna där ett bra tag till! ;) När har du nästa UL?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D