• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • DiddiDoo

Jag var på rul nu i torsdags och ska inte tillbaka på ultraljud förens om 8 veckor! Hur ofta får ni ultraljud, ni som väntat tvåäggs?

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-25 20:27:34 följande:
    Precis, vilket känns jätteskönt! :) Jag håller tummarna för att dom fortsätter må bra därinne och att dom vill stanna där ett bra tag till! ;) När har du nästa UL?
    Nästa är på torsdag då det är RUL . Sen skall jag se om de kan göra en cervix-koll också bara för att stilla min oro. Tror egentligen inte att den är påverkad men skulle kännas skönt att få det bekräftat.

Har du också fått tillsägelsen att inte lyfta något tungt efter vecka 22? (Ex syskon eller ens en tyngre matkasse). Och hur gör du med dottern? Har du slutat lyfta henne redan nu? Jag försöker begränsa lyften av henne men ex upp i vagnen kommer hon ju inte utan hjälp och nerför trappan på morgonen så är det ju så mysigt att bära henne när hon är helt sömnig.
  • Mamapingu
    DiddiDoo skrev 2014-10-25 23:01:38 följande:

Jag var på rul nu i torsdags och ska inte tillbaka på ultraljud förens om 8 veckor! Hur ofta får ni ultraljud, ni som väntat tvåäggs?

Vi var på privat ul i vecka 14 och ska på rul i vecka 19 sen vet jag inte när nästa blir.
  • JhjärtaK

Alltså nu har vikten fullkomligt rusat iväg! Jag har blivit så otroligt hungrig den senaste veckan och därav ätit mer och sen en helg som varit lite väl "god" på det och vågen står nu nästan på +6,5 kg i vecka 18

Jag är inte orolig för att gå ner dem sen. Det gör jag säkerligen, utan att det kommer bli så otroligt tungt för kroppen! Gick upp 21 kg med dottern och mina knän började knaka mot slutet :-P

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:55:35 följande:

Alltså nu har vikten fullkomligt rusat iväg! Jag har blivit så otroligt hungrig den senaste veckan och därav ätit mer och sen en helg som varit lite väl "god" på det och vågen står nu nästan på +6,5 kg i vecka 18 smile4.gif

Jag är inte orolig för att gå ner dem sen. Det gör jag säkerligen, utan att det kommer bli så otroligt tungt för kroppen! Gick upp 21 kg med dottern och mina knän började knaka mot slutet :-P

Åh, förstår din känsla men försök att inte må dåligt över det. Gick inte upp något fram till v 17 (då jag mådde illa), nu har jag på några veckor gått upp 4kg, har varit och är så extremt hungrig och äter hela tiden känns det som. Jag tänker att kroppen äter igen sig efter att ha ätit dåligt första veckorna. Försök att vara avslappnad i det, du väntar faktiskt två och stress och oro är inte bra.
  • Maja1420

Jag har gått upp 5,8 kg i v 19, ingen stress. Gör du ryggträning? Lite benböj o så är nog inte fel heller.

• Cazza

Hej tvillingväntare!! Grattis! Jag väntade och fick tvillingar nu i juli och förlorade tyvärr ena pojken efter 2 dygn. De hade fått tts i magen och det upptäcktes v 23. Vill bara varna er alla med enäggstvillingar för TTS, jag veeet att ni är oroliga ändå men vill inte det händer andra. Mvc är så jävla dåliga på detta, de kunde inget!! Ignonerade varningstecknen totalt vilket gjordd att jag fick experthjälp för sent enligt mig själv. Tts är allvarligt o kan utveckas snabbt! Var uppmärksam på om magen blir stor o spänd snabbt, tryck uppåt revben, svårt att äta, höggravidskänsla och kräv isfåfall ultraljud på ett större sjukhus!! När jAg väl fick vård gjorde alla vad de kunde ich det var precis att det inte var för sent för laseroperation. Jag följdes noga av experter men läget såg inte mkt bättre ut. Pojkarna togs ut v 29, love överlevde och mår idag bra. eddie klarade sig bara i 2 dagar.:(

Ovanlig komplikation såklart men det händer! Kram på er alla och hoppas jag inte skrämde ngn!

• JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-10-27 08:41:25 följande:

Jag har gått upp 5,8 kg i v 19, ingen stress. Gör du ryggträning? Lite benböj o så är nog inte fel heller.

Jag går på vattengympa för gravida och där här vi en hel del "ryggövningar" men kanske borde göra fler egentligen...
  • Maja1420
    JhjärtaK skrev 2014-10-27 09:34:38 följande:
    Jag går på vattengympa för gravida och där här vi en hel del "ryggövningar" men kanske borde göra fler egentligen...
    Jag har kommit på att den bästa ryggövningen är att sträcka på sig, iaf för mig =). Mina magmuskler är så spända/korta att det blir grymt jobbigt för ryggen att gå upprätt, vill gärna sjunka ihop.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D