• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa

En fundering som kanske låter knäppt. Men senaste veckan har jag bara haft put på ena sidan av magen när jag ligger ner på rygg, detta gör mig orolig och har börjat tänka massa hemska saker som att den ena tvillingen har dött och det är därför det är mest put på ena sidan, knäppt jag vet. Men kan dom liksom kura ihop sig och ligga tillsammans på ena sidan under en längre tid? Nån fler som har så?

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-23 11:12:00 följande:

En fundering som kanske låter knäppt. Men senaste veckan har jag bara haft put på ena sidan av magen när jag ligger ner på rygg, detta gör mig orolig och har börjat tänka massa hemska saker som att den ena tvillingen har dött och det är därför det är mest put på ena sidan, knäppt jag vet. Men kan dom liksom kura ihop sig och ligga tillsammans på ena sidan under en längre tid? Nån fler som har så?

Låter inte knäppt alls då jag har haft samma oro. Dock inte att en av dem skulle dött utan att de har utvecklat TTS och den ena håller på att få jättemycket fostervatten!

MEN, sen kom jag på att jag oroade mig för nästan samma sak när jag väntade dottern, dvs en "osymmetrisk" mage. Då var min oro att det var utomkvedes som hade satt sig fel och gjorde så att magen var större till vänster än till höger. (Såsom den är nu)

Så min slutsats är att magen växer lite skumt och inte alltid helt symmetriskt (sällan kanske tom) och den sidan som putar på dig är nog den sidan där tvillingen ligger "längst ut" mot huden och den andra sidan där ligger den andra tvillingen längre in mot ryggraden. Det kan ju dessutom vara så att de har kurat ihop sig med huvudena mot ena hållet och de är ju rätt så stora i förhållande till övriga kroppen.

När har du nästa UL? (Inte för att du behöver oroa dig alls tror jag, mest för att du kommer få en förklaring då )
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-23 14:22:12 följande:
    Låter inte knäppt alls då jag har haft samma oro. Dock inte att en av dem skulle dött utan att de har utvecklat TTS och den ena håller på att få jättemycket fostervatten!

MEN, sen kom jag på att jag oroade mig för nästan samma sak när jag väntade dottern, dvs en "osymmetrisk" mage. Då var min oro att det var utomkvedes som hade satt sig fel och gjorde så att magen var större till vänster än till höger. (Såsom den är nu)

Så min slutsats är att magen växer lite skumt och inte alltid helt symmetriskt (sällan kanske tom) och den sidan som putar på dig är nog den sidan där tvillingen ligger "längst ut" mot huden och den andra sidan där ligger den andra tvillingen längre in mot ryggraden. Det kan ju dessutom vara så att de har kurat ihop sig med huvudena mot ena hållet och de är ju rätt så stora i förhållande till övriga kroppen.

När har du nästa UL? (Inte för att du behöver oroa dig alls tror jag, mest för att du kommer få en förklaring då smile1.gif )
    Åh, tack! Känner mig lite lugnare nu, känns som man hetsar upp dig över ingenting ;) Imorrn har jag UL så antar att jag får en förklaring då :)
  • DiddiDoo

Nu har vi äntligen varit på rul, allt så jätte bra ut och vi blev beräknade till 13/3! Då kommer en pojke och en flicka! :)

Helt sjukt kul och spännande!

• stinaa
    DiddiDoo skrev 2014-10-23 17:15:08 följande:

Nu har vi äntligen varit på rul, allt så jätte bra ut och vi blev beräknade till 13/3! Då kommer en pojke och en flicka! :)

Helt sjukt kul och spännande! phprMEuTc93464.jpg

Wow, vad häftigt! Stort grattis :)
  • Sara___

Ville bara tipsa om några sidor på Facebook som jag hittade igår, "tvillingmammor 2015" och "tvillingsajten" lite rolig läsning!

• julii

Pinsam fråga, men har ända sedan jag fick plus på stickan vart jätte hård i magen och svårt att gå på toaletten och igår fick jag springa på toa 3 gånger, var jätte lös. Någon som vart med om samma eller är de nå fel? :/

• Maja1420
    julii skrev 2014-10-24 08:57:56 följande:

Pinsam fråga, men har ända sedan jag fick plus på stickan vart jätte hård i magen och svårt att gå på toaletten och igår fick jag springa på toa 3 gånger, var jätte lös. Någon som vart med om samma eller är de nå fel? :/

Hände mig med i förra veckan. Tror dock i mitt fall at det berodde på alla frön, fikon, aprikoser och allt annat jag stoppat i mig för att få fart... Men det kan ju vara så att tarmen bara äntligen vant sig vid hormonnivåerna eller att nivåerna sjunkit (som de ska). En del graviditetsrelaterade besvär typ illamående och även förstoppning (enl min BM),brukar ju bli bättre el försvinna med tiden.
    Jag har inte kunnat gå på toa utan att ta läkemedel på flera veckor men nu sen en vecka fungerar det bra. Började med torkade fikon på kvällen precis då så nu vågar jag inte sluta med det =).
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-10-24 08:57:56 följande:

Min är lite fram och tillbaka. Mestadels hård men sen kommer dagar då den är betydligt lösare och sen tillbaka till hård igen.

Helt naturligt så du behöver inte oroa dig
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D