JhjärtaK skrev 2014-10-29 08:48:25 följande:
Usch så jobbigt! Tar du någon medicin mot illamåendet? Finns starkare saker än lergigan tror jag. Har du kollat upp ditt järnvärde för lågt hb kan göra en dödstrött.
Såsom du mår så borde du vara sjukskriven tycker jag, såklart du inte orkar plugga! Jag funderar på att be om att bli 20-25% sjukskriven och då är jag "bara" väldigt trött och illamående, jag spyr inte.
Sen tycker jag att du skall prata med din bm om hur du mår psykiskt, man kan få graviddepression och hon borde kunna avgöra om du ligger inom "riskgruppen" eller vad man säger. Det finns ett formulär som man får fylla i som nybliven mamma som innehåller lite frågor om ens allmänna mående, om man ser fram emot saker, om man oroar sig mycket etc. Samma formulär borde kunna användas redan nu tycker jag (och att man tar bort ev bebis-frågor då).
Finns det någon tvillinggrupp kopplad till ditt mvc? Det hade kanske varit skönt att få träffa andra i samma situation?
Tack för svar<3
Jag har lergigan men grejen är att nu mår jag egentligen inte särskilt illa. Det kommer oftast ganska plötsligt och så måste jag kräkas. Vill ju inte ta lergigan när jag inte mår illa. Jag hade 110 i hb på inskrivningen för 4 veckor sen, nu vet jag inte.
Jag vet inte hur man "gör" för att bli sjukskriven. Har aldrig varit det. Hör bara om folk som är jättesjuka som inte beviljas sjukpeng och "graviditet är ingen sjukdom" så vet inte om jag "kvalificerar".
Känner inte heller så stort förtroende för min barnmorska längre. Har ringt henne efter vi fick veta att det är tvillingar och jag har typ tusen tankar och frågor men det känns inte som att hon har tid/vill lyssna. Ska inte träffa henne förrän i slutet av november nästa gång.
Bor på ett ganska litet ställe så tror inte det finns någon tvillinggrupp här. I närmsta större stad har politikerna valt att prioritera bort tvillingträffarna som jag vet fanns när ettan var liten.