• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • julii

Är det någon som vet hur de är med att färga håret? Är det farligt på något sätt för de små?

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-10-30 19:00:14 följande:

Är det någon som vet hur de är med att färga håret? Är det farligt på något sätt för de små?

Nej det anses inte vara farligt för bebisarna men däremot kan färgen ta annorlunda pga alla hormoner man har. Jag rekommenderar att gå och färga hos en frisör och inte hemma.
  • justordinary

Sitter här och har börjat fundera över lite praktiska grejer... Dels är det frågan "vad kommer vi behöva handla åt dem innan förlossning?" och sen NÄR borde man egentligen börja handla? Jag tänker skötbord, babysitters, kläder, allt sådant. Känns tidigt att börja handla redan nu (v 16), men är lite nyfiken hur ni andra har tänkt och hur ni gör? Vi har inga barn sedan innan så allt blir ju nytt för oss. Och i dubbel uppsättning av förskräckligt mycket känns det som. :P

Ni som har barn sedan innan, praktiska tips - vad får vi bara inte glömma att införskaffa? :) 

• JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-01 18:35:30 följande:

Sitter här och har börjat fundera över lite praktiska grejer... Dels är det frågan "vad kommer vi behöva handla åt dem innan förlossning?" och sen NÄR borde man egentligen börja handla? Jag tänker skötbord, babysitters, kläder, allt sådant. Känns tidigt att börja handla redan nu (v 16), men är lite nyfiken hur ni andra har tänkt och hur ni gör? Vi har inga barn sedan innan så allt blir ju nytt för oss. Och i dubbel uppsättning av förskräckligt mycket känns det som. :P

Ni som har barn sedan innan, praktiska tips - vad får vi bara inte glömma att införskaffa? :) 

Jag funderar lite på samma saker. Vi har ju en dotter sedan innan så en hel del saker har vi men inte i två uppsättningar såklart. Jag tänkte väl försöka inhandla det mesta en bit innan vecka 30 då de kan komma tidigt men samtidigt så finns det i princip inte så mycket man bara måste ha redan från början utan det mesta går att köpa på sig via nätet ex.

Men en spjälsäng är ju bra att ha, och två babyskydd så att man kan få hem dem från bb. Sen ersättning och några nappflaskor då man aldrig vet hur bra/om amningen kommer igång. Samt blöjor i minsta storleken och ett antal ombyten i stl 44 och 50. Sen är tvättlapparna som heter Krama guld värda (från Ikea) då man behöver torka upp allt från kräk till bröstmjölk mm mm. Vi hade alltid ett antal utströdda i huset de första månaderna så var det aldrig långt till möjlig upptorkning. Om du vill amma så är det bra med några sköna amningstoppar, bra amningsbh:ar och amningsinlägg som suger eller samlar upp överflödet. Sen skulle jag också rekommendera en amningskudde samt att man köper några bröstvårtsskydd (kommer inte ihåg vad de heter) som hjälper bebisarna på traven om de har svårt att få grepp.

Skötbord med skötbädd och några torra tvättlappar också. Jag kommer säkerligen på fler saker att tipsa om
  • plopp76
    Babymama1986 skrev 2014-11-01 17:22:41 följande:
    Var på ultraljud i torsdags och båda mår fint, de har varsin moderkaka och är 9 cm långa <3
    Ååååhhh, vilka finisar!
  • plopp76
    justordinary skrev 2014-11-01 18:35:30 följande:

JhjärtaK:s tips ovan är nog rätt lagom till en början, så där tänker vi iallafall. Vi kommer behöva byta bil men hinner vi inte det GÅR det att använda den vi har, man åker ju inte så mycket i början iallafall. 

Tror det kan vara bra att inte köpa för mycket eftersom man kanske vill se lite vad man själv tycker att man behöver :)

Jag är bara i vecka 11+6 så för oss är det ju på tok för tidigt att börja handla. Vi tänker oss att börja efter nyår lite grann och beta av det vi "måste" ha. Då har jag passerat in i ändra halvan av graviditeten så det känns lagom. 

Men det hindrar ju inte att jag kikar runt på nätet och i butiker när jag känner för't! Det är ju så roligt också :) Men man blir lite så där att "ojojoj, det är ju så många saker som man kommer vilja ha... sen... får ta det sen!"
  • nokla

Det jag har tänkt på med tidigare barn är hur mycket saker man INTE behöver, fått mycket av andras begagnade saker å herregud vad mycket skit det finns att köpa Babysitters, gåstolar (vilket jag iofs vägrade ta emot), skötbord har jag fått och slängt två stycken och aldrig använt nåt, babygym och miljarder blinkande väsnandes plastleksaker som jag slängt batterierna till så fort folk kommit med dem Nu har vi beställt ett fårskinn, för vi trodde vi skulle få ett barn Spjälsäng så småningom när de börjar försöka ramla ner, tänker att när de inte får plats två i en spjälsäng längre är de så stora att man hade velat ta bort spjälorna ändå kanske, det märker vi. Kläder behöver vi för alla bebiskläder har vi redan gett bort, en kompis hade fortfarande kvar tygblöjor som vi får men kommer behövas fler. En bärsjal som man kan ha båda i vid behov, och babyskydd så vi kan åka bil. Vet inte hur vi ska göra med vagn... Tvillingvagn eller bära en i taget + vanlig vagn. Att satsa på att bära båda redan från början är lite överambitiöst kanske. Amningskudde för tvillingar verkar folk rekommendera också.

Känner också det är för tidigt att börja handla än, men kanske inte att planera vad som ska handlas. Min man har lovat att putta runt mig i affärer i rullstol sen om det blir nödvändigt

• nokla

Hur många kläder kan man behöva egentligen? När man har tillgång till tvättmaskin och torktumlare. Sist jag hade bebis var det tvättid en gång i veckan som gällde, och då behövde man mycket

• JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-02 09:22:54 följande:

Hur många kläder kan man behöva egentligen? När man har tillgång till tvättmaskin och torktumlare. Sist jag hade bebis var det tvättid en gång i veckan som gällde, och då behövde man mycket smile1.gif

Beror nog på om man får en eller två kräkbebisar eller inte . Dottern kräktes inte speciellt mycket så då gick det inte åt så mycket. Men har man tvättmaskin och torktumlare så blir det iaf aldrig panik.

Jag hade tänkt att packa fram dotterns bebiskläder under julen och tvätta dem och då även kolla hur mycket vi hade i stl 50 så jag får återkomma
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D