Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej!

Hoppar in här med efter att kub i torsdags visade på två små filurer! De är med största sannolikhet enäggs och har bara en tunn hinna mellan sig. Nästa vecka skall vi på nytt UL för att se hur mycket annat de delar.

Enligt kub har de bf den 29 mars men de kommer att tas ut med snitt är tanken.

Så skönt att ha hittat andra i samma sits!

Är detta era första barn eller har ni som jag (en dotter född mars -12) barn sedan innan?

Helt i chock fortfarande!

• JhjärtaK

Här är en bild på våra två. Svårt att få en bild på dem tillsammans då en låg på tvären och den andra med ovansidan av huvudet mot oss men till vänster så syns deras huvuden tätt ihop iaf

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-03 20:07:55 följande:

Stort grattis MammanLina, visst är det en häftig känsla? (när chocken har lagt sig.. ;)

Hur går det för er tvillingmammor? Jag var på ultraljud idag och det visade sig att det med största sannolikhet är enäggstvillingar med ganska tunn skiljevägg och delad (eller sammanväxta) moderkakor. Det räknas som en högriskgraviditet och vi kommer få UL varannan vecka vilket känns tryggt och bra :) Vet ni än om det är enäggs eller tvåäggs?

Åh vad bra att de håller så god koll på dig! Vi skall på UL på onsdag igen för att se om de delar moderkaka. Bm som gjorde kub-UL tyckte att hon såg en tunn hinna mellan de två men hon sa inget om moderkakan. När jag ringde min bmm så var den bm jag pratade med rätt så dryg och hon sa definitivt ingenting om UL varannan vecka. Hon nämnde något om ett UL i vecka 25 typ men ja inte så mycket mer. Som sagt väldigt dryg och sa typ "men lilla gumman det här har vi gjort så många gånger och det är inte så ovanligt", kändes som att hon förminskade mig och min vilja att veta hur programmet skulle ändras nu när vi visste att de var två.

Var i Sverige bor du? Vi bor i Gbg och antar att mödravården skiljer sig åt beroende på vart man bor. Den "vanliga" gör det iaf då jag bodde i Sthlm när jag var gravid med dottern och där fick man kub gratis ex.
  • JhjärtaK

Efter att ha läst på länken så tror jag att våra är monokoriotiska. Dvs de delar det yttre membranet och troligtvis moderkaka men de har varsitt inre membran. Det verkar på länken som detta är den vanligaste formen av enäggstvillingar och monoamniotiska var bara 1-2%.

Jag som trodde att man inte skulle behöva lära sig "något nytt" under denna graviditeten, haha tji fick jag

• JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-09-20 21:35:57 följande:

Grattis alla nya här!! Lite dåligt med liv i tråden tycker jag men kanske många som mår rätt bra nu?! Jag skulle kunna skriva massor känner jag smile5.gif .

Vi har anmält oss till tvillingklubbens "utbildning/info" i Stockholm i nov. Någon mer som ska gå? Någon som bor i Stockholm? Vi bor på Lidingö. Vore ju så klart roligt om någon här bodde nära. smile1.gif

Ja hoppas att det tar fart nu, jag har så många funderingar

Vi bor i Gbg, annars hade en sådan info varit väldigt bra kan jag känna.

Jag gick in på blocket nu och sökte efter tvillingvagn och där fanns en helt ny nästan som var till salu men känner att det är lite väl tidigt. Jag får försöka hålla mig till RUL iaf!
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-21 13:52:23 följande:

Välkommen alla nya, vad roligt med lite liv i tråden! :) Ja, jag har en dotter född i maj 2012, tänkte oss ett barn till men det blev visst två, haha, ibland ska man ha tur ;)

Jag bor i Norrland så det kanske skiljer sig men tycker inte det borde göra det.

Har ni börjat kolla på vagn än?

Japp låg och kollade på blocket inatt när jag inte kunde sova. Jag har en kompis som har en bugaboo donkey men jag tycker inte om den speciellt mycket så kanske blir det en Emmaljunga Viking double istället. Den är lite bredare men vi bor i hus så har egentligen inget behov av att den skall passa in i hissar tex.

Finns det några andra vagnar där man kan ha sittdelarna vända mot sig?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-22 07:26:26 följande:

Vi har kollat lite vagnar och det lutar mot att vi köper en Bugaboo Donkey, står mellan den och Emmaljunga double Viking, är även väldigt bra andrahandsvärde på bugaboon. När vi provkörde dom så kändes den smidigast och lättast :) Men alltså det är såå mycket man ska ha när det är två, vi var så nöjda över att bebisen kunde ärva allt från storasyster men nu behövs ju ändå dubbelt av allt, haha. Dock ett väldigt angenämt problem skulle jag säga ;) Allting känns så spännande! Har ni fått stora magar än? Min är ungefär som med dottern i den här veckan så inte dubbelt så stor iaf :)

Min mage är nog lite större än med dottern men det säga ju att man blir tidigare större vid andra graviditeten så det beror nog mer på det. Men den har liksom blivit mycket större väldigt snabbt tycker jag, som om de två där inne efter UL tänkte "bra, nu vet de så nu kan vi jäsa ut" . Hade mina vanliga byxor i fredags på jobbet utan problem men nu idag tog jag på mig mina gravidbyxor och nu vete sjutton om jag kommer att "gå tillbaka" till mina vanliga byxor eller om jag kör på gravidbyxor nu framöver.
  • JhjärtaK

Finns det någon bra tvillinggravid-app? Jag har den "lila" men vore kul att ha en där det står specifikt om tvillingar

Enligt kub är jag i vecka 14 idag men jag tror inte riktigt på det. Enligt ÄL så borde jag vara i vecka 12+4/5 och inte 13+0 men jag går på kub ändå fram tills RUL tror jag, roligare att vara längre gången

Tänker ni ta reda på kön? Vi vill göra det och hoppas lite på att det syns redan på onsdag men kanske är det för tidigt eller vad tror ni?

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-22 08:59:51 följande:

Ja fy, jag har jättemycket problem med foglossning, sjukskriven 50% och jag är bara i vecka 15.. :( Blir värre också, i två dagar har jag knappt kunnat lyfta det vänstra benet då det känns som att bäckenet håller på att gå isär på mig, vidrigt :(

Jo vi ska nog ta reda på kön, vi resonerar som så att eftersom vi ska på UL varannan vecka så blir det ändå svårt att undvika att se. Ska dit på fredag på UL, då är jag i vecka 16 så då borde dom kanske kunna se :)

Jag använder också den lila gravidappen, använder dock en engelsk också och där står det lite om tvillingar, vecka för vecka. "My pregnancy", tror jag den heter.

Usch vad jobbigt med så mycket foglossning! Jag fick redan i vecka 8 denna gången men den har blivit mycket bättre faktiskt. Var samma sak med dottern, först illa, sen bättre och sen kom den tillbaka med besked! Var sjukskriven 100% de sista fem veckorna pga den. Får se hur det blir denna gång.
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-09-22 11:57:01 följande:
    Vi tänkte också ta reda på kön, känns så roligt att få veta vad man har att vänta sig, man kan lättare planera och ta det "till sig" tror jag om man vet kön. Inte för att det spelar roll annars, blir lika glad oavsett men vill gärna veta :)
    Ja så känner jag också. Vi tog reda på kön med dottern också men vågade inte riktigt kalla henne för "hon" förrän efter TUL i vecka 32 då man återigen konstaterade att det faktiskt var en tjej

För oss blir det nog bra också att kunna ställa in oss på om vi kommer ha tre flickor eller en flicka och två pojkar. Speciellt maken tror jag behöver smälta utifall att han skulle bli "ensam" kille med fyra andra tjejer i familjen
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D