• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • Helenan

@Gammal mamma: Jag beklagar verkligen förlusten av din graviditet.  Det är så himla sorgligt att förlora en graviditet med alla dess drömmar och förhoppningar. Jag kan verkligen förstå din känsla av att det var sista chansen. Men nu har du sett att du faktiskt fortfarande KAN bli gravid så än finns hoppet kvar. Sörj klart och låt din man göra det också så håller vi tummarna för att det går bra nästa gång. Efter missfall har jag känt att det enda som skulle kunna få mig glad igen är att få bli gravid på nytt. Det har jag tack och lov blivit också men tiden däremellan är jättetung. Stor kram och lycka till!

• Jamtlandstaus
    Anonym (Gammal mamma) skrev 2014-09-09 14:04:34 följande:
    Jag bidrog inte med så mkt i tråden , ville mest skriva av mig.
    Du bidrog med dina erfarenheter
    Häng med oss du, alltid skönt att veta att man inte är ensam om sin längtan! Du har det tufft och hormonerna i din kropp hjälper knappast till just nu kan jag tro.
    Kram till dig!
  • Anonym (Gammal mamma)

Hur länge har ni väntat med att försöka efter missfall? Har det någon medicinskt (dokumenterad) betydelse? En del säger ju en mens men det verkar mest vara av psykologiska orsaker eller?

• Helenan

Man brukar säga en mens för att man ska vara lite mer säker på dateringen. Det kan ju dröja några extra veckor efter ett missfall innan ägglossningen kommer igång och då vet man inte när man ska börja vänta på att mensen (inte) kommer. Endel säger att det är för att den första slemhinnan som byggs upp efter skrapningen kanske inte är perfekt men det har jag aldrig läst ett ord om i min utbildning (barnmorska). Vid ett av mina missfall sa läkaren att man ska vänta för att man ska vara tillräckligt mentalt stabil efter missfallet, ifall det blir ett missfall till.
    Den gången vi fick ett tidigt missfall (typ v 5) så struntade jag i att vänta en extra månad och jag blev gravid direkt och allt gick bra. Men jag märkte en tydlig irritation hos barnmorskan jag gick hos för att jag hade blivit gravid direkt för då visste hon inte när hon skulle räkna att sista mens var. Själv räknade jag missfallet som sista mens och det visade sig stämma exakt. Jag säger inte att man ska strunta i vad läkare säger men lite kan man känna efter själv också vad man orkar och mår bäst av.
    Den gången jag hade en missed abortion i v 12 och blev skrapad, då väntade vi. men då blödde jag ganska länge också. Hur som helst så gick följande graviditet också bra.

• Anonym (Gammal mamma)

Är läkare själv vilket bara är jobbigt i detta sammanhang... Arbetar inom ett helt annat fält och gynkursen är "glömd" för länge sedan.
    Jag är väldigt på när det gäller att veta rent fysiologiskt vad som gör att man rekommenderar ditten och datten. 

Tack för ditt svar Helenan.

Fick Cytotec och en störtblödning så det verkar kanske bäst att satsa på att invänta ett bättre Hb (blödde ner mig från 135 till 89 på ett halvt dygn och fick åka in, fick bra hjälp. När de plockade ut rester manuellt (en plugg/koagel i cervix) slutade blödningen ganska omgående och slemhinnan redan enbart 13mm vilket ju "är bra".
    .
    Att barnmorskan ska känna sig bekväm med beräkning av graviditet bryr jag mig inte ett dyft om . Jag tänker då på alla med oregelbundna cykler som går och blir gravida - uff vad besvärligt .

Tack för stöd alla!

Hormonerna som sagt upp och ner, min mamma ringde idag och jag skällde tyvärr ut henne för annat gammalt groll- fick sen be om ursäkt....

• Helenan

Men oj, vilken tur att du kom in. Koagel i cervix brukar vara våldsamt smärtsamt.... inte kul!
    Jag är också en sån att jag vill veta vad man har för fysiologisk grund för de råd man ger. Då kan jag ta ställning till om jag vill följa dem eller inte.

Nej vad barnmorskan tyckte om dateringen brydde inte jag heller mig om. Det löser sig ju vid ultraljudet i alla fall.

Hoppas du snabbt får upp ditt järnvärde igen och att hormoner och känslor stabiliseras i samma takt. Sköt om dig!

• Nr 3 på G
    Anonym (Gammal mamma) skrev 2014-09-09 15:57:19 följande:
    Hur länge har ni väntat med att försöka efter missfall? Har det någon medicinskt (dokumenterad) betydelse? En del säger ju en mens men det verkar mest vara av psykologiska orsaker eller?

Jag har haft 3 MF varav 2 ( i v 10) som har slutat med sjukhusbesök, skrapningar, blodtransfusioner mm (hade Hb på 68) så jag har av fysiska orsaker väntat efter dom 2 för att få upp Hb men efter sista som var i v 6 och "problemfritt" försökte vi direkt igen Struntar fullkomligt i BM i det läget utan det har varit för att jag ska må bra igen på alla plan
  • Nellan02

Du som är gyn läkare , vad skulle du rekommendera till mej oss , jag har ett bukväggsbråck som sitter i bikinilinjen typ stor som en apelsin , vi vill ha en sista liten. Vi undrar å klurar hur vi ska göra, bli gravid eller inte...nu väntar vi på papperet där allt står som gyn läkaren, har sagt...

• Nellan02

Okej , låt oss se när nån av oss blir gravid , hoppas att vi kan följas åt

under graviditeten ;) Lycka till allihopa. !!

• Anonym

Hej tjejer

Så mycket ni varit med om och så jobbigt det måste vara att gå igenom detta.

Känner mig lite nervös inför VUL nästa vecka, skall få komma dit på torsdag.

Då bör jag vara i v 7. Förstår att det är lite kritiska veckor och hoppas innerligt att allt går bra.

Har nog ätit lite för myckte för byxorna börjar redan bli trånga och jag som skall i festblåsan om bara någon dag!

Tänker på er och hoppas fler snart får ett fint plus. Kram kram

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)