Jeaninne skrev 2014-07-28 17:15:06 följande:
Absolut - jag håller med om att man ska berätta! Men jag är väldigt tveksam till att göra barn med donerade celler överhuvudtaget. Det är för mycket som kan gå fel, psykologiskt, känslomässigt, socialt, identitetsmässigt... Mycket bättre då att adoptera ett barn som redan FINNS. Då slipper man också snedheten - att den ena är riktig förälder medan den andra inte är det.
Ja visst kan det vara så. Den risken finns även när båda är biologiska föräldrar dock.
Är båda med på tåget så kommer inte snedheten heller, tror jag.
Jag skulle inte kunna tänka mig att adoptera tex, inte min man heller. Det är helt enkelt inget för oss. Kan tänka mig att många problem du beskriver även kan uppstå vid adoption. De har helt andra rötter att söka upp än ett barn som blir till genom donatorinsemination.
Jag vet att min mans största rädsla när han berättade för sitt barn var att barnet inte skulle se honom som sin pappa längre.
Barnet är inte så gammalt så det är något min man behöver prata om fler ggr med barnet. Hans barns reaktion var underbar. Barnet kröp upp i min mans knä och sa "Jag älskar dig pappa" :)
Jag säger dock inte att barnet inte kommer "dra till" med det här när barnet är arg eller i andra situationer men det gäller ju även adopterade barn tex. Jag tror att många barn går igenom en sk identitetskris vare sig det är biologiska eller inte.