• Anonym (--)

Lämna infertil sambo?

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

• Svar på tråden Lämna infertil sambo?
  • Velouria
    Jeaninne skrev 2014-07-28 16:26:34 följande:
    Fast jag tycker att alla ni som säger, att det är så hemskt om hon lämnar honom av just den här orsaken, är väldigt historielösa. För även i kulturer och tider där det varit nästan omöjligt att få skilsmässa annars, så har ofruktsamhet hos båda könen (samt impotens hos mannen) nästan alltid varit en giltig skilsmässogrund. Vilket inte är så konstigt, eftersom en av de viktigaste meningarna med äktenskapet är att unionen ska vara fruktsam.
    Men är det inte du som inte vill ha in kulturer där skilsmässa är en omöjlighet? Varför se äktenskapet genom så okänsliga glasögon och som något projekt? Och enligt vem är en av de viktigaste meningarna med äktenskapet att det ska vara fruktsamt?
    Nästan nolltolerans
  • Royalle
    Anonym (--) skrev 2014-07-27 17:27:57 följande:
    Det kändes procentuellt svårt att få barn med konstbefruktning. Är rädd att det ska sluta med att det inte blir något och bara en massa utgifter. Men samtidigt är jag också rädd att det blir svårt för honom att hitta en partner som infertil. 
    Är du helt frisk?

Jag vill säga så mycket men får inte fram ett ord... Lämna honom snälla. Du är inte god nog för någon man.
  • Royalle
    Gina43 skrev 2014-07-28 17:47:12 följande:
    Skämmiga hemligheter? Folk som frågar? Det är absolut inte någon skämmig sak! Han har ju inte direkt gjort något för att ha det här tillståndet och det är givetvis en privatsak. Och varför skulle folk ha anledning att fråga (såvida man inte ger dem det)? Det är ju inte så att man nämner spermastatus till grannen eller till bekanta..

Du vet lite om spermadonation, eller? Man får ju veta vissa grundläggande fakta om donatorn. Man kan välja någon som har en liknande profil som sambon/maken. Ingen behöver ana något.
    Har aldrig skämts över mitt IVF-barn. Jag är stolt över att ha fått känna ödmjukhet inför det ofantliga att skaffa ett liv att ta hand om.
  • Jeaninne
    Velouria skrev 2014-07-28 19:33:39 följande:
    Men är det inte du som inte vill ha in kulturer där skilsmässa är en omöjlighet? Varför se äktenskapet genom så okänsliga glasögon och som något projekt? Och enligt vem är en av de viktigaste meningarna med äktenskapet att det ska vara fruktsamt?
    Menar du muslimerna? I deras religion får männen initiera skilsmässa, men inte kvinnan. Detta är mildrat i de världsliga lagarna i bl.a. vissa nordafrikanska länder. Men i Emiraten, Iran m.fl. hard core islamistiska länder är det så. Iran nämnde jag ju häromkvällen förresten: hur Shahen tog ut skilsmässa när Drottning Soraya visade sig vara ofruktsam. Det hade helt säkert vår kung gjort också.

Så har det ju alltid varit. Vid en kyrklig vigsel läser prästen fortfarande texten ur Mosebok där Gud säger: "Föröken Eder och varen fruktsamma..."
  • Jeaninne
    Gina43 skrev 2014-07-28 17:47:12 följande:
    Skämmiga hemligheter? Folk som frågar? Det är absolut inte någon skämmig sak! Han har ju inte direkt gjort något för att ha det här tillståndet och det är givetvis en privatsak. Och varför skulle folk ha anledning att fråga (såvida man inte ger dem det)? Det är ju inte så att man nämner spermastatus till grannen eller till bekanta..

Du vet lite om spermadonation, eller? Man får ju veta vissa grundläggande fakta om donatorn. Man kan välja någon som har en liknande profil som sambon/maken. Ingen behöver ana något.
    Jo jag vet allt det där, men ska man hålla det hemligt så kan man inte berätta för barnet heller. Barn anförtror saker till sina kompisar.

Det är rätt vanligt att karlar får höra tråkningar av andra män, om de är infertila. Kompisar som erbjuder sig att följa med hem och hjälpa till, och sådant... Och att kunna befrukta en ung kvinna sent i livet ses som ett mandomsprov. Som Sten Andersson sa när han fick barn med en ny, ung fru i 60-årsåldern: då behövde han inte åka Vasaloppet!
  • FrauCasio
    Anonym (8 IVF:er) skrev 2014-07-28 17:18:03 följande:

Ingen är tvungen att genomgå IVF. Behandlingen är i allra högsta grad frivillig och ett fantastiskt sätt att få hjälp med ett helvetiskt problem, nämligen barnlösheten. Jag är så tacksam över att ha fått denna hjälp och uppleva det underverk son vår son är.

Ja precis men man gör det för man har INGET annan val. Det är ingen dans på rosor. Det är hemskt och helvetiskt och detta utsätter man sig för för att man vill ha barn, men det är inte lätt för det.
  • Anonym (--)
    Royalle skrev 2014-07-28 19:34:09 följande:
    Jag vill säga så mycket men får inte fram ett ord... Lämna honom snälla. Du är inte god nog för någon man.
    Jag har varit jätteelak mot honom enda sen det kom fram att han var steril. Jättehemsk reaktion av mig. Men han är positiv till donerade spermier från en spermadonator.  
  • Anonym (--)

Så jag kommer inte lämna honom än iallafall. 

• Cuddles

Toppenbra att ni löste det. Bra män är svåra att få tag i, jättesvåra.

• Anonym (Emelie)

Bra val! Eftersom du har valt att försöka skaffa barn med honom så utgår jag ifrån att du vill att han ska vara far till dina barn. Då blir han nog en suverän pappa iallafall. Jag tror du inte skulle hitta någon annan partner den närmaste tiden att bli lycklig med när du fortfarande älskar honom. Det skulle bara bli desperat och du kanske tar den första bästa killen.

Svar på tråden Lämna infertil sambo?