• Anonym (--)

Lämna infertil sambo?

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

• Svar på tråden Lämna infertil sambo?
  • Anonym (Ja)

Du anser inte att du förtjänar bättre än en man utan spermier.  Du kan göra det så enkelt. Så gör det bara. Lämna och gå vidare.

• Indiria
    Jeaninne skrev 2014-07-28 13:59:02 följande:
    Ja, jag tror tyvärr att det har blivit en PK-grej av detta i Västvärlden, som så mycket annat. Eftersom de homosexuella (och även ensamstående, även om man inte ömmar lika mycket för dom) skaffar barn på olika, alternativa sätt - så ska alla låtsas att generna, blodet och ursprunget inte har någon betydelse... Fastän det finns många studier som visar, att det är förödande för en människa att inte veta sitt ursprung. Det är liksom starka krafter man leker med...
    Jo verkligen. Jag tror snarare att det är högst individuellt hur viktigt man tycker att det är med generna. Det är ju inte alla adoptivbarn som bryr sig om sitt ursprung medan andra försöker leta upp sina biologiska föräldrar.
  • Anonym (?)
    Anonym (--) skrev 2014-07-27 19:42:45 följande:

Admin kan stänga tråden. Jag skäms att jag gått runt och funderat på att dumpa min partner för något han inte rår för. 

Låter som att du återfått vettet. Bra.
    Och man får tänka och tycka vad man vill, men man behöver inte uttrycka sig hur som helst.
  • Jeaninne
    mr me skrev 2014-07-28 14:05:28 följande:
    Jag förstår ditt resonemang och håller med i stora drag. Men samtidigt är det ju så att TS och hennes sambo inte kan få barn tillsammans. Hennes man kan inte få egna biologiska barn. Det är omöjligt.

Och då är givetvis att få barn mha donator ett alternativ för dem. Det är väl på något sätt den bästa "gyllene medelväg" som man kan hitta? TS får sitt/sina efterlängtade biologiska barn, hennes sambo får bli pappa och de får båda hålla ihop med den människa de älskar.

Att hon gör slut förändrar ju egentligen inte så mycket för TS. Vad är det som säger att hon lyckas hitta en ny man att älska och få barn med? För hennes sambo är det heller ingen rolig sits. Dels bli dumpad, men även vetskapen om att drömmen om barn kanske för alltid är grusad.
    Det är ju upp till TS om hon kan tycka att det är HENNES gyllene medelväg. Varför skulle hon inte kunna skaffa barn med en annan man - hon är ju också utredd vad jag förstod, och felet fanns inte hos henne. Och har hon kunnat få en man så kan hon väl få en annan - hon kan inte vara ful som stryk!

Folk lämnar sin partner för mycket mindre saker... få äktenskap blir livslånga idag, och ännu färre samboförhållanden. Och detta är en GRAV sak att offra, känner jag - att inte få bilda en vanlig, normal familj med gemensamma barn. Utan skämmiga hemligheter och förbjudna tankar, som kan sticka upp sitt fula tryne när som helst... folk som frågar... Att ständigt behöva förklara och försvara hur barnet kom till.
  • Jeaninne
    Indiria skrev 2014-07-28 14:08:01 följande:
    Jo verkligen. Jag tror snarare att det är högst individuellt hur viktigt man tycker att det är med generna. Det är ju inte alla adoptivbarn som bryr sig om sitt ursprung medan andra försöker leta upp sina biologiska föräldrar.
    Ja, och även donatorer och donatorbarn försöker ju hitta varandra, Det har uppstått sådana förmedlingar världen över, dit både barnen och donatorerna kan vända sig med sina kliniknamn och donatornummer, och se om den andra parten har registrerat sig . Så att de kan finna varandra.

Många män som har donerat, har ju inte tänkt på följderna just då - de är oftast unga män. Men när de har fått barn, har de börjat grubbla över de andra barn som de har därute i världen någonstans, och börjat oroa sig för hur de blir behandlade... och vissa har börjat ett desperat letande efter dem.

Hur reagerar TS och hennes man, när donatorn står på tröskeln och vill träffa sitt barn och kanske ha umgängesrätt..? Det är ju naivt att tro, att donatorn helt säkert bara har lämnat en cell och sedan aldrig kommer att poppa upp mera i deras liv...
  • Emma13
    Jeaninne skrev 2014-07-28 14:20:59 följande:
    Ja, och även donatorer och donatorbarn försöker ju hitta varandra, Det har uppstått sådana förmedlingar världen över, dit både barnen och donatorerna kan vända sig med sina kliniknamn och donatornummer, och se om den andra parten har registrerat sig . Så att de kan finna varandra.

Många män som har donerat, har ju inte tänkt på följderna just då - de är oftast unga män. Men när de har fått barn, har de börjat grubbla över de andra barn som de har därute i världen någonstans, och börjat oroa sig för hur de blir behandlade... och vissa har börjat ett desperat letande efter dem.

Hur reagerar TS och hennes man, när donatorn står på tröskeln och vill träffa sitt barn och kanske ha umgängesrätt..? Det är ju naivt att tro, att donatorn helt säkert bara har lämnat en cell och sedan aldrig kommer att poppa upp mera i deras liv...
    Fel det är extremt ovanligt att barn söker upp donatorer senare i livet.
  • mr me
    Jeaninne skrev 2014-07-28 14:16:56 följande:
    Det är ju upp till TS om hon kan tycka att det är HENNES gyllene medelväg. Varför skulle hon inte kunna skaffa barn med en annan man - hon är ju också utredd vad jag förstod, och felet fanns inte hos henne. Och har hon kunnat få en man så kan hon väl få en annan - hon kan inte vara ful som stryk!

Folk lämnar sin partner för mycket mindre saker... få äktenskap blir livslånga idag, och ännu färre samboförhållanden. Och detta är en GRAV sak att offra, känner jag - att inte få bilda en vanlig, normal familj med gemensamma barn. Utan skämmiga hemligheter och förbjudna tankar, som kan sticka upp sitt fula tryne när som helst... folk som frågar... Att ständigt behöva förklara och försvara hur barnet kom till.
    För all del, jag säger inte emot. Samtidigt har ju TS gjort klart att hon vill hålla ihop med sin man.
  • Emma13
    Jeaninne skrev 2014-07-28 14:16:56 följande:

Fan vad mycket skräp du skriver i trådar på det här forumet.
  • Jeaninne
    Emma13 skrev 2014-07-28 14:24:19 följande:
    Fel det är extremt ovanligt att barn söker upp donatorer senare i livet.
    Det har vuxit upp massor av sådana förmedlingar nu som svampar ur jorden... Här är en. Den beskriver hur man skickar in donatornumret, så att de biologiska föräldrarna och barnen och syskonen kan finna varandra. Och de sociala föräldrarna kan inte göra så mycket åt det - för denna information har barnet rätt till. Såvida de inte ljuger om barnets ursprung helt och hållet.

https://www.donorsiblingregistry.com/
  • neverpreggo
    Jeaninne skrev 2014-07-28 13:52:57 följande:
    Fast "i början av förhållandet"? Det är ju helt omöjligt att göra en lista på alla tänkbara och otänkbara situationer som kan uppstå, och lämna över på en av de första dejterna. Eller..?

1. Om du är infertil kommer jag att lämna dig
    2. Om du är otrogen kommer jag att lämna dig
    3. Om du hamnar i klammeri med rättvisan kommer jag att lämna dig
    4. Om du blir impotent kommer jag att lämna dig
    5. Om du sätter oss i skuld kommer jag att lämna dig
    6. Om du blir långvarigt sjuk eller handikappad kommer jag att lämna dig
    7. Om du blir långtidsarbetslös kommer jag att lämna dig
    8. Om du tittar på fotboll mer än fem timmar i veckan...

Jag menar, känslor kan ju även ändras över tid.

Folk är så jäkla dåliga på att prata igenom saker. Barn (syn på otrohet kan också vara bra) känns rätt basic att faktiskt prata om mer än på nivån att man vill ha barn... Det är inte så enkelt. Oftast har man väl liknande tankar om hur man vill leva annars vore förhållandet rätt dömt ända från början. Man kan inte förutspå allt men Barn är en stor del av förhållandet om man väljer det.

Det är rätt många som faktiskt har problem med fertiliteten på olika plan. Att TS skulle hitta en ny partner bara för att hon inte är "ful som stryk"( hej fin syn) som hon kan få barn med är aldrig en säkerhet.

Diskussionen om att tvinga mannen känns det mest som att bara du hållit i då det inte handlat om det. I början av tråden verkade TS inte ens pratat om det med honom så det delen är onödig att diskutera. Tycker att det är mannens beslut att ta om han nu inte vill ha barn, då får han lämna så det inte blir tvång där...men ja.

Svar på tråden Lämna infertil sambo?