Anonym (Mamma efter IVF) skrev 2014-07-28 10:45:29 följande:
Hur tänker du nu vad det gäller sannolikheten att bli gravid vid vanlig sex är större än vid IVF? Det är ju bara att kolla på befintlig statistik. Det tar i snitt runt 7 månaders aktivt försökande att bli gravid. Vid IVF har runt 2/3 av alla paren lyckats på tre försök. När jag ser på dessa siffror så anser jag i alla fall att sannolikheten att lyckas är större vid IVF än vid samlag så nu är jag nyfiken på hur du ser på saken då du anser att sannolikheten är större vid samlag, kan du förklara?
TS: Som många redan skriver, är det så viktigt att ha biologiskt barn för dig? Viktigare än det ni har tillsammans? Och vill du hellre ha biologiska barn med en för dig idag okänd person, än ickebiologiska barn med den man du lever med idag? Är det så så gör du rätt i att lämna. Det finns inga rätt eller fel, du vet vad som är rätt för just dig.
Sedan en annan fråga, har man kollat att det verkligen inte finns några spermier? Jag vet att tex på carlanderska i Göteborg så gör man operationer där man plockar ut spermier från testiklarna och på så vis kan man befrukta kvinnans ägg. Är denna möjlighet något som har kollats upp?
Vi vet ingenting om TS specifika förutsättningar eller sannolikhet att lyckas vid IVF då det är ytterst individuellt hur man svarar på behandlingarna, bl a, men inte enbart, beroende på ålder. Det jag menade var dock att oavsett den procentuella möjligheten att lyckas vid ett enskilt IVF-försök så är det ju just ett enda försök (eller hur många behandlingar du nu väljer att göra). Att jämföra med att inte vara i situationen att behöva göra IVF och försöka bli gravid på naturlig väg, då har man ju s a s betydligt fler chanser på sig, dvs varje månad så länge man är fertil. Detta var alltså apropå att TS övervägde att lämna mannen. För även om du har en viss procentuell chans vid varje IVF så blir det ju antingen ett barn eller inte, dvs behandlingen lyckas eller misslyckas till 100%. Och det kan kännas tufft att hantera att man t ex har 3 försök på sig att skaffa barn, men med en annan man hade TS haft otaliga försök framför sig.
Säger inte att det finns någon garanti att lyckas med en annan man på naturlig väg och är heller inte på något vis negativt inställd till IVF utan mina kommentarer har hela tiden handlat om att jag faktisk förstår TS tankegångar och den kanske initiala panik över den situation hon nu befinner sig i.