Anonym (Förstår) skrev 2014-07-27 21:11:14 följande:
IVF är ingen särskilt rolig behandling och det är trots allt kvinnan som går igenom den, dvs det är du som måste utsätta dig för behandling trots att det inte är dig det är "fel på". Dessutom är det ju naturligtvis så att med två fullt friska parter som har regelbundet samlag så är ju självklart chanserna betydligt större eller kanske snarare fler (och betydligt trevligare ;) ) än vid enstaka IVF-behandlingar. Vid ev behov av ICSI som ngn lite lättvindigt slängde sig med så är chanserna ännu lite mindre, dvs det finns en riskfaktor till i o m att man då måste sticka hål på ägget och det är inte alla ägg som klarar det. Anyway, tråden handlar inte om sannolikheter vid IVF, den informationen är ju ytterst individuell för er som par och den kommer du få av läkare, men det jag reagerar på är att många tror att det "är bara att göra IVF". Det är inte så bara! Utan kan vara rätt tufft både fysiskt och psykiskt och relationen kan ta stryk.
I den första chocken över att något är fel och att det inte kommer gå så lätt tror jag heller inte det är särskilt märkligt att man inte är så sugen på spermadonation. Alla hoppar inte högt av glädje av tanken på att få ett barn med sperma från en främling som man inte har en aning om vem det är.
Jag håller inte med. Vi har också gjort IVF och det gick bra. Det är högst individuellt förstås och beror på hur länge man måste kämpa. Personligen har jag valt inställningen att vi gör det som krävs för att få barn. En behandling har ju också en början och ett slut, så du bestämmer själv om du ska kämpa eller inte. Att bara ge upp och byta partner vid infertilitetsbesked är ju att välja att inte kämpa alls.
Jag hade utan problem valt spermadonation om det inte hade funkat med IVF, men förstår tveksamheten.