Anonym (a) skrev 2014-07-28 09:19:56 följande:
Lägg ner? För alla är det inte så jobbigt som för dig. För mig var det inga problem alls att genomföra IVF. Då visste vi att det var min man det var "fel" på. Precis som för TS.
Alltså, givetvis är det väl så att de som lyckats med IVF och ju färre försök de behövt göra är till övervägande del positiva till IVF och tycker att det var "enkelt". De som gjort kanske 8-10 behandlingar utan att lyckas och mått både fysiskt och psykiskt dåligt under tiden är kanske inte lika roade. Det får man nog bara acceptera.
Nu vet vi ju inte ens om det är aktuellt med IVF för TS del, finns inga spermier alls - och det är egentligen så jag tolkar trådstarten - så är enda alternativet tillsammans med den nuvarande mannen spermadonation och det är som sagt en helt annan fråga. Då handlar det inte om gå igenom någon jobbig behandling eller ej utan hur man ställer sig till att ens barn (delvis) har ett biologiskt ursprung som man inte känner till. Jag tycker inte heller att gener och biologi är allt som räknas men faktum är att istället för att skaffa barn med sin man så står nu TS inför valet att rent fysiskt skaffa barn med en främling, även om hon vet vem som kommer att bli barnets pappa i social bemärkelse. Frågan är ju också hur TS man ställer sig till en spermadonation. Det finns nog en hel del män som då faktiskt skulle välja att avstå barn.