• Anonym (--)

Lämna infertil sambo?

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

• Svar på tråden Lämna infertil sambo?
  • Jeaninne
    Anonym (Fy fan!) skrev 2014-07-28 16:20:15 följande:

Jag har vänner där mannen i paret är steril. Dom har adopterat 2 barn från Colombia och har varit gifta i 35 år typ. Har nu även 2 barnbarn. Funkat hur bra som helst. Mannen avgudar sina barn och barnbarn! Fy fan för dig om du lämnar honom för en biologisk funktionsnedsättning som han inte kan rå för över huvud taget! USCH!!

Fast jag tycker att alla ni som säger, att det är så hemskt om hon lämnar honom av just den här orsaken, är väldigt historielösa. För även i kulturer och tider där det varit nästan omöjligt att få skilsmässa annars, så har ofruktsamhet hos båda könen (samt impotens hos mannen) nästan alltid varit en giltig skilsmässogrund. Vilket inte är så konstigt, eftersom en av de viktigaste meningarna med äktenskapet är att unionen ska vara fruktsam.
  • Jeaninne
    mr me skrev 2014-07-28 15:08:45 följande:
    Nja, hon har väl en del relevanta invändningar och det är många viktiga sakomständigheter som hon tar upp.
    Tack! Jag tror att dom inte VILL höra.
  • Anonym (...)
    Indiria skrev 2014-07-28 13:54:29 följande:

Många verkar hårda mot TS och skriver saker som "ja du borde göra slut, han förtjänar någon bättre än dig". Men det är fint att läsa inläggen från er som förstår den panik man kan känna och framförallt sorgen över att inte kunna få ett barn med den man älskar.

Jag är själv i den situationen, min man har extemt få och dåliga spermier. Vi har gjort tre ivf med icsi och inte fått ett enda bra embryo tillbaka. Nu sist så dömde de i princip ut hans spermier och sa att donation är nog bäst. Det är inget som man bara accepterar sådär. Vissa verkar ta lätt på det, "ja men spermiedonation finns ju och så kan man alltid adoptera" ungefär som att mellanmjölken var slut, får väl köpa röd mjölk då.

Det är inte riktigt så enkelt. Det är en lång känslomässig process man måste gå igenom innan man kan accepera det. Den sorgen över att inte kunna titta på vårt barn och se likheter från min man, det gjorde riktigt ont. För hans del också givetvis. Det har tagit flera månader för mig att acceptera läget. Det är jättefint att vissa känner att gener inte spelar någon som helst roll men för de flesta så tror jag att det gör det. Man är inte en sämre människa för det.

Och det här med ivf som är så himla lätt enligt några här.. Rent fysiskt så hade jag inga problem med ivf-behandlingarna. Jag mådde bra och hade bara lite ont efter äggplocket. Men psykiskt så var det fruktansvärt! De där förhoppningarna som man försöker hålla i styr och den där förkrossande känslan när de ringde upp och sa att man inte fick komma tillbaka för återföring då alla embryon dött. Hade jag däremot blivit gravid på första så hade jag tyckt det var hur lätt som helst. 

Jag tycker givetvis inte heller att TS ska lämna sin sambo nu utan låta det smälta in och så måste de prata! Prata, prata och prata! Viktigt att alla känslor kommer upp till ytan och bearbetas tillsammans. Men skulle TS längre fram känna att spermiedonation inte är ett alternativ så är det ju bättre att lämna.

Här håller jag helt och hållet med dig! Jag var dock inte tillsammans med min man när han fick reda på att han inte hade några fungerande spermier men han och jag har pratat mkt om den tiden.

Hans dåvarande var väldigt okänslig mot honom efter de fick reda på det. Hon tvekade inte en sekund på att det skulle bli donatorimsemination men brydde sig inte nämnvärt om min mans sits. När jag tänker på det nu så hade det kunnat sluta i katastrof då min man inte ens fick tid på sig att tänka över det här eller sörja det faktum att han aldrig skulle kunna få ett biologiskt barn. Det finns en himla massa mer jag skulle kunna skriva om deras situation men så mkt känner jag inte att jag vill lämna ut.

Jag skrev ett inlägg om det här tidigare i tråden och allt slutade bra när det gäller relationen mellan min man och hans barn. Han älskar barnet mer än något annat, biologisk eller inte men som jag skrev så hade det kunnat sluta i katastrof med tanke på hur lite stöttning och förståelse han fick från sin dåvarande pga att hon var så desperat efter ett barn!!
  • Anonym (...)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-28 15:46:12 följande:
    Att få donatorsbarn i Sverige söker upp sina genetiska föräldrar beror säkert på att en majoritet av deras "nya" föräldrar aldrig berättar det rätta förhållandet för dem (att de är donatorsbarn) utan låter dem växa upp med en livslögn!
    Tror du verkligen att majoriteten väljer att aldrig berätta?

Ingen jagar dessa föräldrar med blåslampa men man har en skyldighet att berätta för barnet hur det har blivit till. Är inte helt 100 men jag tror till och med att man har en laglig skyldighet att berätta för barnet.

Det handlar alltid om barnets bästa!
  • Jeaninne
    Anonym (...) skrev 2014-07-28 16:35:25 följande:
    Här håller jag helt och hållet med dig! Jag var dock inte tillsammans med min man när han fick reda på att han inte hade några fungerande spermier men han och jag har pratat mkt om den tiden.

Hans dåvarande var väldigt okänslig mot honom efter de fick reda på det. Hon tvekade inte en sekund på att det skulle bli donatorimsemination men brydde sig inte nämnvärt om min mans sits. När jag tänker på det nu så hade det kunnat sluta i katastrof då min man inte ens fick tid på sig att tänka över det här eller sörja det faktum att han aldrig skulle kunna få ett biologiskt barn. Det finns en himla massa mer jag skulle kunna skriva om deras situation men så mkt känner jag inte att jag vill lämna ut.

Jag skrev ett inlägg om det här tidigare i tråden och allt slutade bra när det gäller relationen mellan min man och hans barn. Han älskar barnet mer än något annat, biologisk eller inte men som jag skrev så hade det kunnat sluta i katastrof med tanke på hur lite stöttning och förståelse han fick från sin dåvarande pga att hon var så desperat efter ett barn!!
    Men exakt! Det är det som är så farligt - en barndesperat kvinna som ställer ultimatum och hotar! Då bäddar man ju för att mannen ska känna sig avvaktande till det barn som föds. Eller i värsta fall att han ska känna att det inte är hans alls, utan att det bara får bo i hans hus på nåder för hans frus skull...
  • Jeaninne
    Anonym (...) skrev 2014-07-28 16:39:31 följande:
    Tror du verkligen att majoriteten väljer att aldrig berätta?

Ingen jagar dessa föräldrar med blåslampa men man har en skyldighet att berätta för barnet hur det har blivit till. Är inte helt 100 men jag tror till och med att man har en laglig skyldighet att berätta för barnet.

Det handlar alltid om barnets bästa!
    Det är ingen mening med den lagen om ingen kollar.

Jag vet att i Storbritannien skickar myndigheterna hem ett brev till donatorbarnet på 18-årsdagen, med information om hur h*n blivit till och hur h*n kan få ut uppgifterna om sin riktiga pappa. Men det är klart, om 18-åringen fortfarande bor hemma - vilket väl de flesta gör - så är det lätt för föräldern att förstöra brevet...
  • Indiria
    Anonym (Förstår) skrev 2014-07-28 14:51:57 följande:
    Tummen upp för vad du skriver även om jag givetvis beklagar själva situationen ni varit med om som sådan. Det är exakt så som du skriver att för många kan det vara en lång känslomässig process och inget självklart beslut. Kommer man väl fram till att donation är rätt väg att gå så tror jag absolut att man kan älska det barnet lika mycket som ett genetiskt/biologiskt barn. Men det är extremt störande med personer som fått sina biologiska barn utan problem och som sedan tycker det är självklart att det för andra inte ska spela någon roll att exempelvis adoption är det enda alternativet som kvarstår.
    Förstod jag rätt att du och din man valt att gå vidare med donation och nu har ett barn? Var det isf någon skillnad för dig och din man i processen dit och hur ni såg på saken? (Ber om ursäkt på förhand om du inte vill svara eller gå in i detaljer kring detta.) 
    Vi har inget barn ännu tyvärr. Har tagit en paus från bebisförsöken sen ett tag tillbaka då förhållandet tog mycket stryk. Men tanken är att kanske så småningom göra ett försök till med hans egna och sen gå vidare till donation. Jag tror att min man var mer positiv till donation tidigare än vad jag var. Det tog lång tid för mig att släppa att inte kunna se min mans ögon i barnet och allt det där.
  • Anonym (...)
    Jeaninne skrev 2014-07-28 16:40:18 följande:
    Men exakt! Det är det som är så farligt - en barndesperat kvinna som ställer ultimatum och hotar! Då bäddar man ju för att mannen ska känna sig avvaktande till det barn som föds. Eller i värsta fall att han ska känna att det inte är hans alls, utan att det bara får bo i hans hus på nåder för hans frus skull...
    Ja det är ju det!! Jag skrev dock att jag tycker att TS ska stötta honom i det här och inte lämna. Men om ingen av dem vill prova ett alternativ som tex donation, så förändras ju läget. Då kan jag inte säga till 100% att jag skulle stanna kvar.

Nu fick jag reda på min mans problem innan vi blev tillsammans men efter jag hade fått starka känslor för honom, så jag hade ju ett val. Min situation är annorlunda mot TS då jag redan har ett barn jag också men jag skulle gärna skaffa ett med min man, vilket jag inte var lika säker på då han berättade för mig om hans problem. Jag tyckte då att det skulle kännas konstigt osv osv men de känslorna har släppt nu iaf.
  • Anonym (...)
    Jeaninne skrev 2014-07-28 16:42:27 följande:
    Det är ingen mening med den lagen om ingen kollar.

Jag vet att i Storbritannien skickar myndigheterna hem ett brev till donatorbarnet på 18-årsdagen, med information om hur h*n blivit till och hur h*n kan få ut uppgifterna om sin riktiga pappa. Men det är klart, om 18-åringen fortfarande bor hemma - vilket väl de flesta gör - så är det lätt för föräldern att förstöra brevet...
    Självklart har den ingen mening eftersom, som du skriver, ingen kollar upp det.

Förstår dock inte varför man är så självisk och väljer att inte berätta för barnet :(
  • Jeaninne
    Anonym (...) skrev 2014-07-28 16:59:20 följande:
    Självklart har den ingen mening eftersom, som du skriver, ingen kollar upp det.

Förstår dock inte varför man är så självisk och väljer att inte berätta för barnet :(
    Man vill väl vara en "vanlig, normal" familj utåt sett. Om man berättar för sitt barn, så finns ju risken att det berättar för sin bästis... som berättar för resten av klassen, som berättar hemma... Och sedan kommer hela orten att spekulera i ifall mannen är impotent...
Svar på tråden Lämna infertil sambo?