• Anonym (--)

Lämna infertil sambo?

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

• Svar på tråden Lämna infertil sambo?
  • Anonym (h)
    Jeaninne skrev 2014-07-29 11:30:48 följande:
    "

Jag tror mer på att inte använda donerade könsceller alls, så uppstår inte problemet. Jag anser att det aldrig borde ha blivit tillåtet i Sverige. Om rätt parti går framåt kan vi kanske få bort den möjligheten igen.
    Så SD vill få bort denna möjligheten menar du? För jag vet att du är förespråkare för dom.
  • Anonym (a)
    Jeaninne skrev 2014-07-29 13:22:46 följande:
    Det är inte föräldraskapet vi diskuterar här, utan barnets rätt till sitt ursprung och till att växa upp under normala förhållanden.. Inte ens de bästa föräldrar kan kompensera för, att det hamnar i en annorlunda och konstig situation, gentemot klasskamraterna som lever med sin riktiga mamma, sin riktiga pappa och sina helsyskon.
    Du menar alltså att det är konstigt idag att leva i en familj där man har styvföräldrar/styvsyskon/eller ensamstående föräldrar? Tror du alla klasskamrater lever med sin "riktiga" mamma, pappa och syskon?
  • Zinnas

Detta är nog det mest egoistiska jag läst :( tänk om du var i hans situation?

• NKmamma
    Jeaninne skrev 2014-07-29 13:03:09 följande:
    Adoption är helt OK för de barnen FINNS redan. Det är inte adoptivföräldrarna som SKAPAR problemen.

I Sverige och andra Västländer brukar vi säga att barnets bästa kommer först, och inte de vuxnas. Hur mycket man än kan känna med de vuxna OCKSÅ, så är det inte rätt att skapa barn på konstgjorda sätt, som leder till ett annorlunda och kanske sämre liv... Det finns ju hur många problem som helst som kan dyka upp!

Jag tror att vi här i Sverige har kommit för långt ifrån livets realiteter på något sätt. Många vuxna i barnafödande åldrar, har väldigt omogna åsikter...
    Varför skulle donatorsbarn få ett sämre liv, och vilka problem kan dyka upp?
    Vi började tidigt berätta på dotterns nivå att hon kommer från ett annat ägg än mitt.
    Hon är som vilket annat barn som helst.
    Jag är en stark förespråkare av att man ska berätta för barnet hur allt gått till, det är barnets rättighet.
    Sen ska vi inte glömma att vilja ha barn är egoistiskt vare sig det är konstgjort eller på naturlig väg.
    Vi vuxna har skyldigheter mot barnet som har rättigheter till ett tryggt och kärleksfullt liv.
    Infertilitet är en sjukdom enligt WHO.
    Är du alltså en förespråkare för att par med kroniska sjukdomar mfl inte ska få skaffa barn?

Ja just ja, donatorn är inte mamma eller pappa och deras barn är inte halvsyskon.
  • Froststar

Kvinnor borde göra det väldigt klart för män att de inte är ute efter någon de trivs med och som de kan ha ett vettigt, vuxet förhållande med,  utan en avelstjur, en slav och en försörjare. Kanske  man haft fler förhållanden som är hållbara för då vet alla vad de har att se fram emot.

TS om jag varit din kille och läst det här hade jag kickat ut dig innan du ens haft en chans att säga bu eller bä. Ibland skäms jag för att vara kvinna, för jag har faktiskt kommit längre i min utveckling än att bete mig som en löpande tik som absolut måste föröka sig och därmed förlora all vett och sans.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Hallonbåt02
    Anonym (--) skrev 2014-07-27 17:01:34 följande:

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

Du verkar ju verkligen älska din sambo.
  • Jeaninne
    Anonym (h) skrev 2014-07-29 13:29:02 följande:
    Så SD vill få bort denna möjligheten menar du? För jag vet att du är förespråkare för dom.
    Det står inte i vårt partiprogram och jag tror inte att det "finns" någonstans nedtecknat (än i alla fall), men vi vill att så många barn som möjligt ska få växa upp med sin riktiga mamma och sin riktiga pappa (om det inte är omöjligt p.g.a. missbruk, psykisk sjukdom o.s.v.). Allt enligt Barnkonventionens paragraf 8. Vi vill uppvärdera kärnfamiljen igen. Jag vet att Kd har samma ideal. Katolska kyrkan har också hela tiden varit emot donationsgraviditeter.

Dock vet jag att de första som kommer att bromsas, i så fall - om det ska bromsas alls - är samkönade par.
  • Jeaninne
    Anonym (a) skrev 2014-07-29 13:32:57 följande:
    Du menar alltså att det är konstigt idag att leva i en familj där man har styvföräldrar/styvsyskon/eller ensamstående föräldrar? Tror du alla klasskamrater lever med sin "riktiga" mamma, pappa och syskon?
    Nä, men styvfamiljer och ensamstående mammor - där man förhoppningsvis har kontakt med sin riktiga pappa - är inte alls lika konstigt. Om dessa familjer är vanliga eller inte, beror dessutom på var man bor. I dyrare villaområden är det nästan bara kärnfamiljer - och då blir det ju så i den närmaste skolan också.
  • SIS79

TS !!!!!! VÄNTA! !!!!

Har bara läst TS - men jag jobbar med fertilitetsutredningar och har analyserat oerhört många spermieprover. Om det är så att provet saknar spermier betyder inte detta att han är infertil utan att han har fel på slangarna. Det går ändå att skaffa barn tillsammans - spermierna finns men behöver hjälp att komma ut och att befrukta dina ägg. Detta gör man på konstgjord väg men det blir era genetiska barn.

• Jeaninne
    NKmamma skrev 2014-07-29 15:17:51 följande:
    Ja just ja, donatorn är inte mamma eller pappa och deras barn är inte halvsyskon.
    ...och vad tänker du göra åt det, den dag då din dotter vill träffa sin biologiska mamma och sina ev. biologiska halvsyskon? Och den dag då hennes biologiska mamma vill träffa henne..? Den kvinnan var förmodligen en ung student som inte tänkte så mycket när hon donerade sina ägg... men när hon har fött barn, och börjat grubbla över de andra barn hon har där ute någonstans, och hur de mår, och hur de blir behandlade...

Du vet: du kan inte förbjuda andra människor att tänka och känna!
Svar på tråden Lämna infertil sambo?