Jeaninne skrev 2014-07-29 13:03:09 följande:
Adoption är helt OK för de barnen FINNS redan. Det är inte adoptivföräldrarna som SKAPAR problemen.
I Sverige och andra Västländer brukar vi säga att barnets bästa kommer först, och inte de vuxnas. Hur mycket man än kan känna med de vuxna OCKSÅ, så är det inte rätt att skapa barn på konstgjorda sätt, som leder till ett annorlunda och kanske sämre liv... Det finns ju hur många problem som helst som kan dyka upp!
Jag tror att vi här i Sverige har kommit för långt ifrån livets realiteter på något sätt. Många vuxna i barnafödande åldrar, har väldigt omogna åsikter...
Varför skulle donatorsbarn få ett sämre liv, och vilka problem kan dyka upp?
Vi började tidigt berätta på dotterns nivå att hon kommer från ett annat ägg än mitt.
Hon är som vilket annat barn som helst.
Jag är en stark förespråkare av att man ska berätta för barnet hur allt gått till, det är barnets rättighet.
Sen ska vi inte glömma att vilja ha barn är egoistiskt vare sig det är konstgjort eller på naturlig väg.
Vi vuxna har skyldigheter mot barnet som har rättigheter till ett tryggt och kärleksfullt liv.
Infertilitet är en sjukdom enligt WHO.
Är du alltså en förespråkare för att par med kroniska sjukdomar mfl inte ska få skaffa barn?
Ja just ja, donatorn är inte mamma eller pappa och deras barn är inte halvsyskon.