Gina43 skrev 2014-07-30 18:10:40 följande:
Jaha? Jag är inte särskilt lik mina föräldrar heller. Jag kan inte se från vem jag fått min näsa, mun eller kind.
Personligen tror jag att denna form av identitetsproblem är inducerade, dvs. skapade genom att man tillfört ett frö som individen sedan odlat vidare (i mån av utrymme/behov). Sedan kan jag förstås förstå att tankarna uppstår om man är hemskt olik resten av familjen, men skillnader kan också ske naturligt genom nedärvning från mors och fars föräldrar.
De flesta har väl foton på far- och morföräldrar, även om de är döda..? Eller fastrar, farbröder, kusiner o.s.v. som också har ärvt något av dragen. Samt att de äldre kan berätta att "det där röda håret har du efter min far". Nej, jag köper inte att det inte går att jämföra, att inte veta
något om halva sin släkt.
Sedan tycker jag att man vill veta inte bara vilka ens närmaste släktingar är/var, utan även från vilken typ av släkt man härstammar. Har jag sjön i blodet? Eller kommer jag från allmoge som odlat jorden? Eller från samer som följt renarna på fjället? Har jag blod från något annat land, eller är jag helsvensk? Finns det någon stor statsman, vetenskapsman eller musiker i släkten? Eller någon adelsätt som dött ut? Skulle vara jättejobbigt att inte veta, juh! Även om man - som jag - bara hittar bönder och torpare och någon enstaka kyrkoherde, så VET man i alla fall...