Lämna infertil sambo?
Hur definierar man en "riktig" mamma? Är det den som har levererat könscellen? Är det den som har burit och fött barnet ? Eller är det den som har älskat, vårdat och på alla sätt sörjt för barnet under hela dess uppväxt? Det är kärnfrågan.
Oftast är det en och samma person som har gjort allt detta, och då är det ingenting att diskutera, men ibland är det olika personer. I vissa fall kan det vara tre olika kvinnor som alla är lika viktiga för barnets överlevnad: en äggdonator, en surrogatmamma och en juridisk mamma som även är mamma i social mening. Vem är då "riktigast"?
Jag är varken genetisk eller biologisk mamma till mina adopterade barn, men på alla andra sätt, dvs juridiskt, psykologiskt, känslomässigt och socialt, är jag deras mamma. Jag har inte fött dem, men det känns ändå som om jag har gett dem livet. Alla förmågor, drömmar och möjligheter de har möjlighet att utveckla idag skulle ha varit svårt eller omöjligt om de hade fått växa upp i fattigdom och misär utan nätverk och utan utbildning. Utan familj och omvårdnad är det långt ifrån säkert att de ens hade varit i livet idag. Så illa har det faktiskt varit. Nog är jag deras riktiga mamma!
Adopterade barn är 100% planerade, önskade och efterlängtade. Barn som har tillkommit genom IVF, donation och andra behandlingar också. Det är mer än man kan säga om alla barn, tyvärr. Inför adoption krävs dessutom både utbildning och en omfattande utredning av de sociala myndigheterna vilket ger förberedda föräldrar. Jag och min man är mycket lyckliga och tacksamma över att ha fått förmånen att bli dessa barns föräldrar och följa dem i deras utveckling.