Löparnörden skrev 2014-07-29 20:09:17 följande:
Sluta upp med ditt skitsnack jeaninne. JAG ÄR min dotters riktiga mamma. På vilket sätt är vår donator MIN dotters mamma? Vad har hon bidragit med förutom en cellklump? Har hon burit henne i sin mage, delat blodomlopp med henne och fött henne? Har hon ammat henne? Tröstat henne när hon är ledsen? Nej det har JAG gjort. På vilket sätt kommer min dotter att växa upp under onormala förhållanden? HON KOMMER VÄXA UPP MED TVÅ ENGAGERADE OCH FÖRÄLDRAR SOM ÄLSKAR HENNE ÖVER ALLT ANNAT, varav en är hennes genetiska förälder, eftersom det verkar vara så viktigt med genetik för dig. Jo tråden handlar definitivt om föräldraskap eftersom du pratar om riktiga föräldrar. Så utifrån det jag skrivit ovan och det du själv skrivit i tidigare inlägg, vad menar du är en riktig förälder?
Nä, men om det skulle ha funnits ett fideikomiss eller en adlig titel i er familj, eller några släktklenoder, så skulle hon inte ha haft rätt till dem. Skulle det ha funnits i hennes genetiska (men många sätter likhetstecken mellan genetisk och biologisk) mammas släkt, så skulle hon däremot under vissa omständigheter kunna få arvsrätt till det, om kontakten med den släkten återupptogs. (Jag säger "vissa omständigheter", för vissa av dessa arvsprivilegier kommer bara ifråga för barn födda inom äktenskap).
Likaså kan du komma att upptäcka att hon är en främmande fågel - för att hon har fått anlag och karaktärsdrag som du och din man saknar. Det kan bli som att uppfostra en vacker svan om ni är fula ankor - eller tvärtom.
Riktigt detsamma kan det aldrig bli, och det får du nog lov att acceptera.