• Anonym (--)

Lämna infertil sambo?

Vi har försökt få barn över ett år och nu fått beskedet att min sambo saknar spermier. Det känns hopplöst och jag överväger att lämna honom och gå vidare. Det känns ångestfyllt att dumpa honom nu men vi kommer inte kunna skaffa biologiska barn tillsammans vilket är viktigt för mig. 

• Svar på tråden Lämna infertil sambo?
  • Jeaninne
    Froststar skrev 2014-07-29 15:22:52 följande:

Kvinnor borde göra det väldigt klart för män att de inte är ute efter någon de trivs med och som de kan ha ett vettigt, vuxet förhållande med,  utan en avelstjur, en slav och en försörjare. Kanske  man haft fler förhållanden som är hållbara för då vet alla vad de har att se fram emot.

TS om jag varit din kille och läst det här hade jag kickat ut dig innan du ens haft en chans att säga bu eller bä. Ibland skäms jag för att vara kvinna, för jag har faktiskt kommit längre i min utveckling än att bete mig som en löpande tik som absolut måste föröka sig och därmed förlora all vett och sans.

Vilket egendomligt inlägg. Genom historien är det mycket vanligare att män har tagit ut skilsmässa för att hustrun visat sig vara ofruktsam, än tvärtom. Den rättigheten har funnits även i länder där skilsmässa är nästan omöjligt att få annars. 

Tror du inte att Kungen skulle ha gjort det, om Silvia visat sig vara ofruktsam..?
  • Jeaninne
    SIS79 skrev 2014-07-29 17:18:46 följande:

TS !!!!!! VÄNTA! !!!!

Har bara läst TS - men jag jobbar med fertilitetsutredningar och har analyserat oerhört många spermieprover. Om det är så att provet saknar spermier betyder inte detta att han är infertil utan att han har fel på slangarna. Det går ändå att skaffa barn tillsammans - spermierna finns men behöver hjälp att komma ut och att befrukta dina ägg. Detta gör man på konstgjord väg men det blir era genetiska barn.

Det kan vara så, men det kan också vara så att han faktiskt inte producerar några spermier. Jag vet att det pågår försök med att ta ut epitelceller från sädeskanalerna - de som ska lossna och mogna till spermier - och försöka få dem att mogna i laboratoriemiljö. Men mig veterligen har det inte lyckats på människa i alla fall.
  • NKmamma
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:21:50 följande:
    ...och vad tänker du göra åt det, den dag då din dotter vill träffa sin biologiska mamma och sina ev. biologiska halvsyskon? Och den dag då hennes biologiska mamma vill träffa henne..? Den kvinnan var förmodligen en ung student som inte tänkte så mycket när hon donerade sina ägg... men när hon har fött barn, och börjat grubbla över de andra barn hon har där ute någonstans, och hur de mår, och hur de blir behandlade...

Du vet: du kan inte förbjuda andra människor att tänka och känna!
    Rättar dig här. Genetisk mamma/Genetisk pappa och deras barn.
    Min dotter har rätt att söka upp donatorn när hon är myndig, och om det är det hon vill så uppmuntrar jag det.
    Donatorns barn eller hennes man/fru har inget med det här mötet att göra.
    Man får inte donera när man är 18 eller 19 år gammal.
    Man ska helst ha fått dom barn man vill ha först.
    Donatorn är säker på vad hon gör. Hon får träffa både kurator och läkare innan hon ens blir godkänd.
    Så då blir det inga grubblerier.

Du bör läsa på om det här innan du fortsätter att diskutera. Blir så pinsamt annars för dig.
  • Löparnörden

Sluta upp med ditt skitsnack jeaninne. JAG ÄR min dotters riktiga mamma. På vilket sätt är vår donator MIN dotters mamma? Vad har hon bidragit med förutom en cellklump? Har hon burit henne i sin mage, delat blodomlopp med henne och fött henne? Har hon ammat henne? Tröstat henne när hon är ledsen? Nej det har JAG gjort. På vilket sätt kommer min dotter att växa upp under onormala förhållanden? HON KOMMER VÄXA UPP MED TVÅ ENGAGERADE OCH FÖRÄLDRAR SOM ÄLSKAR HENNE ÖVER ALLT ANNAT, varav en är hennes genetiska förälder, eftersom det verkar vara så viktigt med genetik för dig. Jo tråden handlar definitivt om föräldraskap eftersom du pratar om riktiga föräldrar. Så utifrån det jag skrivit ovan och det du själv skrivit i tidigare inlägg, vad menar du är en riktig förälder?

Vår dotter kommer inte få någon identitetskris för likt nkmamma kommer vi vara 100% öppen och hon är väldigt välkommen att uppsöka sin donator om hon skulle vilja i framtiden och jag är 100% säker på hon kommer se mig som uppfostrat henne och som hon vuxit upp med som sin mamma. Precis som nkmamma skrev så krävs det en del för att få donera och ta emot en donation i Sverige så jag tror nog att bägge parterna vet vad de gör och är fullständigt införstådda och har tänkt igenom sitt beslut. Läs på innan du uttalar dig. Angående byråer för att hitta genetiska föräldrar eller barn så finns det alltid människor som vill tjäna pengar. Så som lagstiftningen ang celldonationer ser ut i Sverige har jag svårt att se att ett sådant företag skulle kunna bli lönsamt. Tror du på allvar att de som donerat ser sig som det barnets förälder? Tror du verkligen att ett barn kan se någon annan än den vuxit upp med som sin förälder?

Om det sjuka partiet du tydligen sympatiserar med skulle få något att säga till om och donation skulle förbjudas så finns det som tur är alternativ i andra länder där man i så fall är mindre trångsynt.

Jag ber dig om 2 saker. Tänk dig in i om det var du som inte kunde få barn, om det var dig det handlade om. Hur skulle du känna och tänka då? Skulle du resonera likadant då?

Om du burit ett barn i din magen, fött det, ammat det och älskat det från första sekund, skulle du då säga att det inte var dit riktiga barn och att du inte var dess riktiga förälder?

• Anonym (8 IVF:er)
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:24:37 följande:
    Vilket egendomligt inlägg. Genom historien är det mycket vanligare att män har tagit ut skilsmässa för att hustrun visat sig vara ofruktsam, än tvärtom. Den rättigheten har funnits även i länder där skilsmässa är nästan omöjligt att få annars. 

Tror du inte att Kungen skulle ha gjort det, om Silvia visat sig vara ofruktsam..?
    Hur knugen skulle ha gjort kan vi bara spekulera kring, men valet är inte självklart som du vill göra gällande. Den belgiske kungen Baudoin tog inte ut skilsmässa från drottning Fabiola.
  • Jeaninne
    Anonym (8 IVF:er) skrev 2014-07-29 20:39:14 följande:
    Hur knugen skulle ha gjort kan vi bara spekulera kring, men valet är inte självklart som du vill göra gällande. Den belgiske kungen Baudoin tog inte ut skilsmässa från drottning Fabiola.
    Där fanns det andra som kunde träda in. Men i Sverige fanns endast Prins Bertil, och han och hans fru var för gamla för att avla en tronarvinge i sin tur. Bertils bröder hade gift sig med ofrälse, och därför förlorat rätten till tronen.
  • Anonym (8 IVF:er)
    Jeaninne skrev 2014-07-29 21:20:24 följande:
    Där fanns det andra som kunde träda in. Men i Sverige fanns endast Prins Bertil, och han och hans fru var för gamla för att avla en tronarvinge i sin tur. Bertils bröder hade gift sig med ofrälse, och därför förlorat rätten till tronen.
    Nu får jag erkänna att jag inte håller reda på tronföljden. Vet bara att alla kungens systrar har barn. Birgitta är gift med en prins. Det skulle säkert ha gått att ordna något.
  • NKmamma
    Löparnörden skrev 2014-07-29 20:09:17 följande:
    Sluta upp med ditt skitsnack jeaninne. JAG ÄR min dotters riktiga mamma. På vilket sätt är vår donator MIN dotters mamma? Vad har hon bidragit med förutom en cellklump? Har hon burit henne i sin mage, delat blodomlopp med henne och fött henne? Har hon ammat henne? Tröstat henne när hon är ledsen? Nej det har JAG gjort. På vilket sätt kommer min dotter att växa upp under onormala förhållanden? HON KOMMER VÄXA UPP MED TVÅ ENGAGERADE OCH FÖRÄLDRAR SOM ÄLSKAR HENNE ÖVER ALLT ANNAT, varav en är hennes genetiska förälder, eftersom det verkar vara så viktigt med genetik för dig. Jo tråden handlar definitivt om föräldraskap eftersom du pratar om riktiga föräldrar. Så utifrån det jag skrivit ovan och det du själv skrivit i tidigare inlägg, vad menar du är en riktig förälder?

Vår dotter kommer inte få någon identitetskris för likt nkmamma kommer vi vara 100% öppen och hon är väldigt välkommen att uppsöka sin donator om hon skulle vilja i framtiden och jag är 100% säker på hon kommer se mig som uppfostrat henne och som hon vuxit upp med som sin mamma. Precis som nkmamma skrev så krävs det en del för att få donera och ta emot en donation i Sverige så jag tror nog att bägge parterna vet vad de gör och är fullständigt införstådda och har tänkt igenom sitt beslut. Läs på innan du uttalar dig. Angående byråer för att hitta genetiska föräldrar eller barn så finns det alltid människor som vill tjäna pengar. Så som lagstiftningen ang celldonationer ser ut i Sverige har jag svårt att se att ett sådant företag skulle kunna bli lönsamt. Tror du på allvar att de som donerat ser sig som det barnets förälder? Tror du verkligen att ett barn kan se någon annan än den vuxit upp med som sin förälder?
    Om det sjuka partiet du tydligen sympatiserar med skulle få något att säga till om och donation skulle förbjudas så finns det som tur är alternativ i andra länder där man i så fall är mindre trångsynt.

Jag ber dig om 2 saker. Tänk dig in i om det var du som inte kunde få barn, om det var dig det handlade om. Hur skulle du känna och tänka då? Skulle du resonera likadant då?
    Om du burit ett barn i din magen, fött det, ammat det och älskat det från första sekund, skulle du då säga att det inte var dit riktiga barn och att du inte var dess riktiga förälder?
  • Jeaninne
    Anonym (8 IVF:er) skrev 2014-07-29 23:34:34 följande:
    Nu får jag erkänna att jag inte håller reda på tronföljden. Vet bara att alla kungens systrar har barn. Birgitta är gift med en prins. Det skulle säkert ha gått att ordna något.
    Det var inte kvinnlig tronföljd då. Och när tronföljden ändrades, så att äldsta barnet skulle bli monark oavsett kön, så skrevs det samtidigt in i lagen att endast avkomlingar av Carl XVI Gustaf skulle kunna ärva tronen. Detta gjordes just för att inte hans systrar skulle kunna komma och kräva tronen (de är ju äldre än han allihop).

Jag gissar för övrigt att Victoria och Daniel har en problematik på riktigt... För det kan inte vara möjligt att de nöjer sig med ett barn frivilligt, då så mycket står på spel. Även en prinsessa kan ju bli avkastad av en häst eller trilla utför en trappa... eller få en ilsken hjärnhinneinflammation som inte ens de bästa läkarna kan häva.
Svar på tråden Lämna infertil sambo?