• FrauCasio

Lämna infertil sambo?

Anonym (Håller inte med) skrev 2014-07-27 23:54:46 följande:

Håller verkligen inte med. En sketen IVF är INGENTING i jämförelse med att vara ofrivilligt barnlös. Möjligen är det jobbigt psykologiskt, men det är ju ännu jobbigare att längta efter barn.

TS: Tycker era odds att lyckas få barn verkar goda. Tycker också att du resonerar rätt kallt.

Det är ett helvete att vara tvungen att genomgå IVF. Både fysiskt (som smärtor och hormonell påverkan med injektioner du ger dig själv i magen) och psykiskt (som oro och ångest). Lägg ner.
  • FrauCasio
    Anonym (Mamma efter IVF) skrev 2014-07-28 10:45:29 följande:

Hur tänker du nu vad det gäller sannolikheten att bli gravid vid vanlig sex är större än vid IVF? Det är ju bara att kolla på befintlig statistik. Det tar i snitt runt 7 månaders aktivt försökande att bli gravid. Vid IVF har runt 2/3 av alla paren lyckats på tre försök. När jag ser på dessa siffror så anser jag i alla fall att sannolikheten att lyckas är större vid IVF än vid samlag så nu är jag nyfiken på hur du ser på saken då du anser att sannolikheten är större vid samlag, kan du förklara?

TS: Som många redan skriver, är det så viktigt att ha biologiskt barn för dig? Viktigare än det ni har tillsammans? Och vill du hellre ha biologiska barn med en för dig idag okänd person, än ickebiologiska barn med den man du lever med idag? Är det så så gör du rätt i att lämna. Det finns inga rätt eller fel, du vet vad som är rätt för just dig.

Sedan en annan fråga, har man kollat att det verkligen inte finns några spermier? Jag vet att tex på carlanderska i Göteborg så gör man operationer där man plockar ut spermier från testiklarna och på så vis kan man befrukta kvinnans ägg. Är denna möjlighet något som har kollats upp?

Källa på att så många som 2/3 blir gravida genom ivf?
  • FrauCasio
    Anonym (8 IVF:er) skrev 2014-07-28 17:18:03 följande:

Ingen är tvungen att genomgå IVF. Behandlingen är i allra högsta grad frivillig och ett fantastiskt sätt att få hjälp med ett helvetiskt problem, nämligen barnlösheten. Jag är så tacksam över att ha fått denna hjälp och uppleva det underverk son vår son är.

Ja precis men man gör det för man har INGET annan val. Det är ingen dans på rosor. Det är hemskt och helvetiskt och detta utsätter man sig för för att man vill ha barn, men det är inte lätt för det.
  • FrauCasio
    Jeaninne skrev 2014-07-30 11:51:06 följande:

Håller med dig, förutom när det gäller adoption. För där FINNS ju barnet redan, men de riktiga föräldrarna kan inte ta hand om det. Det är som det är. Då är det bättre att barnet får en icke-biologisk familj än ingen alls.

Tråkigt att du verkar ha så dåliga erfarenheter!

Och hur många miljoner mammor runt om i världen har fött barn efter ett engångsligg där de inte har en blekaste aning om vem som är fadern, alltså har de ingen aning om vems genuppsättning deras barn bär på och kan därför aldrig berätta det för barnet. Fader saknas. Vid äggdonation finns det registrerar och föräldrarna är väldigt dedikerade föräldrar som älskar sina barn gränslöst!
Svar på tråden Lämna infertil sambo?