• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Mila76
    CisPerson skrev 2015-02-13 08:35:42 följande:

Jag är feminist.

Att påstå att män inte har fördelar i samhället är som att obstinat hålla för öronen och sjunga högt när någon pratar. Därmed inte sagt att män inte påverkas negativt av ett patriarkat.

Sverige 2015. Pojkar uppfostras i stor utsträckning fortfarande att inte visa känslor, vara stora och tuffa och uppmuntras till våldslekar. Flickor tystas fortfarande i klassrummet för att ge plats åt pojkarna och där ligger fokus på att vara så snygg som möjligt. Tonårstjejer växer upp med uppgiften att vara så jävla knullbar som möjligt för att ha en möjlighet i världen. Utseendehetsen triggas av männens syn på hur en kvinna BORDE se ut vilket gör att ätstörningar, psykisk ohälsa och självskadebeteende ökar. Likaså bland unga män/pojkar som inte lever upp till normen att vara stereotypt manlig.

Löneskillnader existerar fortfarande, kvinnor i fertil ålder nekas jobb pga eventuell barnalstring.

Kvinnor kan inte ha på sig vad som helst utan risk för våldtäkt som skylls på henne, eller blir hånad pga övervikt eller andra attribut som inte passar normen. Män kan springa halvnakna på stan och får möjligtvis några ögonbryn att höjas.

Kvinnor ignoreras ofta i situationer där män har stereotypt vanan (byggvaruhus, säljare etc) likaså att män ignoreras när det handlar om barn. Många män kan vittna om hur BVC-personal bara vänder sig till kvinnan.

En självständig stark kvinna ses som okvinnlig och udda men en man med samma attribut är norm.

En kvinna med känsloyttringar och svaghet är norm men en man med samma attribut är omanlig och "fjollig".

Jag som feminist strävar inte efter ett samhälle där kvinnan är norm utan där människor oavsett kön, ålder och ursprung ska ha precis samma livsvillkor utan värdering. Där DEN ENSKILDE INDIVIDEN ÄR NORM.

Källhänvisning: Alla diskussionsforum på internet, tidningsartiklar, tidskrifter, böcker, politik, individuella upplevelser och sunt förnuft.

Visst är det så. 
    Att kvinnor dessutom blivit utslängda från ett badhus för att de badat utan överdel visar vilket stort arbete feminismen har framför sig. Med det menar jag inte att kvinnor bör bada topless, utan att de självklart ska ha den möjligheten om de vill. Att tvinga kvinnor att skyla överdelen påminner lite om de seder som tvingar kvinnor ur andra kulturer att bära burka och slöja. Det är fortfarande ett sätt att begränsa kvinnan av hänsynstagande för att mannen inte kan kontrollera sina lustar. Något som borde vara hans ansvar och inte vårt ansvar. 

Det finns extremister och knasbollar inom alla områden, självklart också inom feminismen. Men knasbollarna definierar den inte. Om någon bara ser knasbollarna och inte förstår vad feminismen faktiskt gjort för kvinnor, är det nog för att personen inte vill se. Ungefär som du säger, håller för öronen och ögonen. 

• Paulina P P

Jag är feminist.

Att påstå att män inte har fördelar i samhället är som att obstinat hålla för öronen och sjunga högt när någon pratar. Därmed inte sagt att män inte påverkas negativt av ett patriarkat.

Sverige 2015. Pojkar uppfostras i stor utsträckning fortfarande att inte visa känslor, vara stora och tuffa och uppmuntras till våldslekar. Flickor tystas fortfarande i klassrummet för att ge plats åt pojkarna och där ligger fokus på att vara så snygg som möjligt. Tonårstjejer växer upp med uppgiften att vara så jävla knullbar som möjligt för att ha en möjlighet i världen. Utseendehetsen triggas av männens syn på hur en kvinna BORDE se ut vilket gör att ätstörningar, psykisk ohälsa och självskadebeteende ökar. Likaså bland unga män/pojkar som inte lever upp till normen att vara stereotypt manlig.

Löneskillnader existerar fortfarande, kvinnor i fertil ålder nekas jobb pga eventuell barnalstring.

Kvinnor kan inte ha på sig vad som helst utan risk för våldtäkt som skylls på henne, eller blir hånad pga övervikt eller andra attribut som inte passar normen. Män kan springa halvnakna på stan och får möjligtvis några ögonbryn att höjas.

Kvinnor ignoreras ofta i situationer där män har stereotypt vanan (byggvaruhus, säljare etc) likaså att män ignoreras när det handlar om barn. Många män kan vittna om hur BVC-personal bara vänder sig till kvinnan.

En självständig stark kvinna ses som okvinnlig och udda men en man med samma attribut är norm.

En kvinna med känsloyttringar och svaghet är norm men en man med samma attribut är omanlig och "fjollig".

Jag som feminist strävar inte efter ett samhälle där kvinnan är norm utan där människor oavsett kön, ålder och ursprung ska ha precis samma livsvillkor utan värdering. Där DEN ENSKILDE INDIVIDEN ÄR NORM.

Källhänvisning: Alla diskussionsforum på internet, tidningsartiklar, tidskrifter, böcker, politik, individuella upplevelser och sunt förnuft.

Ett tillägg: Killar anser numera att det är kvinnligt/tjejigt att fokusera mycket på sina studier. Därför slarvar många killar i skolan vilket leder till sämre betyg.
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-02-13 08:32:35 följande:
    Kunskap, man behöver skaffa sig kunskap om en ideologi för att förstå den. Precis som att man inte automatiskt förstår vad exempelvis nazism innebär, utan det kräver kunskap om nazism för att förstå vad nazism innebär. Det samma gäller då för feministismens helt olika och vilt skilda ideologier.

Det finns inte så mycket att diskutera kring det andra, ett "Jaha." duger för att inte tala om responsen som det redan har fått. Det diskuteras även med en motståndare till dagens feminismregim i Sverige, som inte bara ser den som ett skämt, på sina håll, utan som ett oroväckande och näst intill farligt sådant - den poletten lär dock inte trilla ner fören ett par stadiga smeder håller tag i axlarna och den tredje släpper poletten samt skakar om.

Det här leder ingenstans. Lönlöst. Kan lika gärna ta en kopp kaffe och diskuterna med katten.
    Sant, inte mycket till diskussion. Du pratar väl som du pratar med din katt antar jag  Frågan är varför du går in och kommenterar ett inlägg när du inte har något vettigt att säga om det utan pratar om andra saker. Du kanske skulle läsa vad du kommenterar innan du svarar, alla är inte som din katt och lyssnar blint på ditt raljerande.
  • oOOo  oOOo
    Mila76 skrev 2015-02-13 08:46:30 följande:

Det finns extremister och knasbollar inom alla områden, självklart också inom feminismen. Men knasbollarna definierar den inte. Om någon bara ser knasbollarna och inte förstår vad feminismen faktiskt gjort för kvinnor, är det nog för att personen inte vill se. Ungefär som du säger, håller för öronen och ögonen. 

Precis, feminismen har samma problem som SD. Knasbollarna är de som hörs och syns. Det finns de som gärna vill definiera företeelsen utifrån knasbollarna iställer för partiprogrammet och hävdar att den egentliga ideologin är den som knasbollarna står för, den officiella är någon form av tillrättalagd version som inte avspeglar det egentliga målet.

Det komiska är att samma person ibland agerar på olika sidor i de två fallen ena stunden skall man endast läsa på om ideologin i andra skall man raljera över enstaka personers uttalande.
  • Mila76
    oOOo oOOo skrev 2015-02-13 08:59:55 följande:
    Precis, feminismen har samma problem som SD. Knasbollarna är de som hörs och syns. Det finns de som gärna vill definiera företeelsen utifrån knasbollarna iställer för partiprogrammet och hävdar att den egentliga ideologin är den som knasbollarna står för, den officiella är någon form av tillrättalagd version som inte avspeglar det egentliga målet.

Det komiska är att samma person ibland agerar på olika sidor i de två fallen ena stunden skall man endast läsa på om ideologin i andra skall man raljera över enstaka personers uttalande.
    Nej, feminismen har inte samma problem som SD. 

Jag förstår inte ens hur du kan hitta något som antyder ett likhetstecken, men den här diskussionen handlar inte om SD. 
  • Joce82

Jag är feminist.

Jag är man och håller med dig i det stora hela i din text!

Måste bara berätta en anekdot från ett större byggvaruhus jag besökte för att handla några skruv.

Jag är stor och bredaxlad, ser rätt händig ut. En liten tjej står och plockar upp varor i hyllorna. Ett par närmar sig och ser allmänt vilsna ut bland alla sorters skruv. Så de frågar mig om råd! Inte hon som jobbar där!

Jag svarar att jag inte har en susning och vänder mig mot tjejen och frågar henne, men paret säger bara att de skall leta upp någon som vet, och går därifrån.

Tjejen svarar lite stöt mig på frågan och pekar på den sort skruv de efterfrågade och sade bara att det inte är ovanligt att folk tar för givet att hon inget kan. Paret kom tillbaka med en man i släptåg som pekade på tjejen och sade - vad bra.. NN kan hjälpa er! Och han vände på klacken och återgick till sitt. Paret suckade högt och sade att de helt enkelt fick leta fram vad de skulle ha själva då ingen ville hjälpa dem fast tjejen stod där redo. Jag, dumt nog pekade på de skruv de skulle ha. De nappade åt sig skruven med en arg min på mig och gick sedan.

Helt otroligt att döma ut någons kunskapsnivå bara för att den anställde var en ung tjej! Som förövrigt var en fena på sitt område! Hon har hjälpt mig många gånger under mitt hemmaprojekt med tekniska frågor, vad jag skall använda och dylikt...

Men det värsta med hela historien är! Det likgiltiga paret var två kvinnor! Mor och dotter tror jag!
  • oOOo  oOOo
    Mila76 skrev 2015-02-13 09:06:01 följande:
    Jag förstår inte ens hur du kan hitta något som antyder ett likhetstecken, men den här diskussionen handlar inte om SD. 
    Skrev ju precis varför. Egentligen onödigt men misstänkte nog att du var just en sådan inlägget handlade om
  • Palestrina
    oOOo oOOo skrev 2015-02-13 08:29:54 följande:
    Tja, nu vet jag inte vilken länk du pratar om men jag pratar om satiren som tydligen uppfattades som verklighet av vissa. Du havdade att den 'cirkulerade' vilket inte jag sett något av. Så, klarnar det?
    Är det till att ha lite kort uppmärksamhetsspann? Du bad mig visa hur mycket den 'cirkuleras' vilket i sig förvisso är svårt att göra, varpå jag postade en länk, som Bjoer tidigare hade postat, till en artikel OM satiren, som du sedan hävdar att du har läst och kommenterat, vilket du inte har gjort. Inte för att jag förväntar mig att du ska kommentera den, då den är tämligen ointressant, men det är lite begärt att du ska hänga med. Det är lite frustrerande att leka "goddag yxskaft".
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-02-13 09:26:21 följande:
    Är det till att ha lite kort uppmärksamhetsspann? Du bad mig visa hur mycket den 'cirkuleras' vilket i sig förvisso är svårt att göra, varpå jag postade en länk, 
    Jasså, du tyckte du visade att länken 'cirkulerat' genom att visa att metro känt ett behov att att visa att det inte var verklighet? Ja, det kanske betyder att den har 'cirkulerat' för dig
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-13 08:51:34 följande:

Sant, inte mycket till diskussion. Du pratar väl som du pratar med din katt antar jag  Frågan är varför du går in och kommenterar ett inlägg när du inte har något vettigt att säga om det utan pratar om andra saker. Du kanske skulle läsa vad du kommenterar innan du svarar, alla är inte som din katt och lyssnar blint på ditt raljerande.

Eller så får folk tåla att sakkorrigeras när de helt orimligt drar feminism och feminister över en kam. Det verkar dock höra till en övermäktig uppgift att såväl klara av som att överhuvudtaget förstå en sådan invändning.

Sakkorigera = raljera? Nog dags att kliva ur trotsåldern och börja träda in i vuxenvärlden.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?