• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Paulina P P
    CisPerson skrev 2015-02-14 19:48:54 följande:
    Kvinnor har precis lika stort ansvar i jämställdhetskampen som män. Det är inte bara män som är emot feminismen. Jag upplever att det är så ofta, kvinnor hjälper till att upprätthålla strukturen.

Sorgligt. Förstår verkligen inte hur en inte kan se.
  • oOOo  oOOo
    Bjoer skrev 2015-02-16 11:11:18 följande:
    Ingen har satt ord i någon annans mun. Det är du som har dålig läsförståelse och missuppfattade det som ett verkligt citat när det handlade om ett exempel.
    Hela iden med att skriva något inom citationstecken är ju att låtsas att någon säger något. Ganska rakt av en halmgubbe. Sorgligt att det skall vara så svårt att förstå, men det är väl just därför debatterna här på FL är så bedrövliga.
    Men vissa försöker påstå att feminismen är mer extrem just för att en del har svårt att skilja satir från verklighet. Det argumentet faller alltså eftersom det gäller i princip vad som helst. Förstår du?
    Nej, det gäller verkligen inte vad som helst. Det gäller just sådana strömningar som innefattar extremism. Som feminism tex. Men jag är väl medveten om att 'two wrongs make a right' är ett argumentationsfel som också är utbrett här på FL. 
    Jag tror nog inte feministjournalisterna på metro är där den cirkulerat, utan snarare fejjan och bland antifeminister. Metro gjorde nog lite research innan de skrev att den cirkulerat. Därför citerar jag artikeln. Försök häng med lite nu.
    Så länge du använder 'tror nog' och 'nog' kanske du skulle kolla upp det först innan du börjar gnälla över att någon inte accepterar saker rakt av för att någon tomte på metro tycker något.

• Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-16 15:20:27 följande:
    Hela iden med att skriva något inom citationstecken är ju att låtsas att någon säger något. Ganska rakt av en halmgubbe. Sorgligt att det skall vara så svårt att förstå, men det är väl just därför debatterna här på FL är så bedrövliga.
    Men vissa försöker påstå att feminismen är mer extrem just för att en del har svårt att skilja satir från verklighet. Det argumentet faller alltså eftersom det gäller i princip vad som helst. Förstår du?
    Nej, det gäller verkligen inte vad som helst. Det gäller just sådana strömningar som innefattar extremism. Som feminism tex. Men jag är väl medveten om att 'two wrongs make a right' är ett argumentationsfel som också är utbrett här på FL. Så länge du använder 'tror nog' och 'nog' kanske du skulle kolla upp det först innan du börjar gnälla över att någon inte accepterar saker rakt av för att någon tomte på metro tycker något.

sv.wikipedia.org/wiki/Citationstecken
  • Ctazy

Det kan jag absolut förstå Det är vanligt att det svider till när man får sina privilegier hotade och ifrågasatta, eller till och med fråntagna. Det är ju dessutom ofta lönsamt att ställa sig på förtryckarnas sida.

• Linnea1994
    Solidaritet skrev 2015-02-16 08:48:44 följande:
    På vilket sätt är de aktuella för 50 talet, och ge mig gärna en källa på att patriarkatet dött ut, för där går våra åsikter isär.

Kvinnor diskrimineras varje dag, hela tiden, runtom i samhället i förhållande till män. Detta på grund av att samhället är ett patriarkat, i det avseende att män dominerar samhällets maktpositioner och därmed är de verkliga beslutsfattarna. Det handlar om en könsmaktsordning. Män i maktpositioner strävar efter att hålla kvinnor utanför, och kvinnor upprätthåller könsmaktsordningen genom att infoga sig i den och ibland även förneka den. 

Att blunda för någonting innebär inte att det slutar att existera. 
    Som vanligt när man pratar med dej så kan du ALDRIG ge ett exempel....
    Såg senast i dag på nyheterna att 51 av 53 som dog i arbetsplats olyckor är män.
    Men för dessa  görs ingenting, viktigare då att kvotera in mindre kompetenta kvinnor på diverse uppdrag....
  • Nightrod

Feminism i sig är ju något som är bra. Men det har ju tyvärr blivit förknippat eller snarare samma sak som manshateri idag

• Linnea1994
    Ctazy skrev 2015-02-16 15:33:24 följande:

Det kan jag absolut förstå Det är vanligt att det svider till när man får sina privilegier hotade och ifrågasatta, eller till och med fråntagna. Det är ju dessutom ofta lönsamt att ställa sig på förtryckarnas sida.

Vems privilegier? Och vilka tänker du på, kan du ge lite exempel?
    Vem förtrycker vem?
  • Solidaritet
    Linnea1994 skrev 2015-02-16 15:56:00 följande:
    Som vanligt när man pratar med dej så kan du ALDRIG ge ett exempel....
    Såg senast i dag på nyheterna att 51 av 53 som dog i arbetsplats olyckor är män.
    Men för dessa  görs ingenting, viktigare då att kvotera in mindre kompetenta kvinnor på diverse uppdrag....
    Vad har det med huruvida kvinnor är diskriminerade eller inte att göra? 

Det finns otaliga exempel på diskriminering, överallt, hela tiden. Lönenivåer och objektifiering är två exempel. Din inställning är att kvinnor är mindre kompetenta, ytterligare ett exempel på förminskning av kvinnor. Får det dig att må bättre då du förminskar andra?
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-16 15:20:27 följande:

Hela iden med att skriva något inom citationstecken är ju att låtsas att någon säger något. Ganska rakt av en halmgubbe. Sorgligt att det skall vara så svårt att förstå, men det är väl just därför debatterna här på FL är så bedrövliga.Nej, det gäller verkligen inte vad som helst. Det gäller just sådana strömningar som innefattar extremism. Som feminism tex. Men jag är väl medveten om att 'two wrongs make a right' är ett argumentationsfel som också är utbrett här på FL. Så länge du använder 'tror nog' och 'nog' kanske du skulle kolla upp det först innan du börjar gnälla över att någon inte accepterar saker rakt av för att någon tomte på metro tycker något.

Förutom att talcitatet inte låtsades som att just du talade överhuvudtaget. Har redan förklarat citatets natur, direkt efter att frågan om det uppstod..

"Citatet exemplifierar tankegångarna när man hantera feminism och feminister lika bortkommet som här, fast i ett kontext som de flesta känner igen det bortkomna i."

..så den som bygger halmgubbar här, framgår rätt tydligt för de som orkat följa diskussionen. Kan dock medge att sådana förlöjligande talcitat går under bältet och knappast bidrar till en god debattmiljö samt snuddar på en form av härskarteknik - med andra ord, ber om ursäkt.

Har faktiskt inte reflekterat över saken så mycket tidigare men nu i efterhand, och speciellt i det här fallet, så ser det väldigt obefogat ut och hör snarare hemma som respons på något dylikt övertramp och när en diskussion börjar gränsa mot sandlådenivå och bortom.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?