• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-02-16 16:06:36 följande:
    Kan dock medge att sådana förlöjligande talcitat går under bältet och knappast bidrar till en god debattmiljö samt snuddar på en form av härskarteknik - med andra ord, ber om ursäkt.
    Tack, du har en hel del självinsikt trots allt
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-16 16:11:29 följande:
    Du verkade lite vilse i pannkakan. Jag ville hjälpa dig lite. Kunskap är makt. 
    Tack för hjälpen då Obestämd Var i pannkakan befinner du dig då?
  • Palestrina
    Linnea1994 skrev 2015-02-16 15:56:00 följande:
    Som vanligt när man pratar med dej så kan du ALDRIG ge ett exempel....
    Såg senast i dag på nyheterna att 51 av 53 som dog i arbetsplats olyckor är män.
    Men för dessa  görs ingenting, viktigare då att kvotera in mindre kompetenta kvinnor på diverse uppdrag....
    De stora bovarna inom arbetsplatsolyckor verkar vara tillverkning, transport och bygg. 2011 står "förlorad kontroll över fordon, transportmedel" för 28 av 57 dödsfall (7 av dessa 28 kvinnor).

källa: www.av.se/dokument/statistik/dodsfall/2013/Dodsfall_orsak_ngr_2011-2013.pdf

Vilka är dina förslag till vad man kan göra för att förhindra att dessa olyckor sker? Och vem har ansvar för att åstadkomma dessa förändringar?

Och att "ingenting" görs kan inte stämma, i så fall hade vi inte haft en statistik över dödsfall i arbetet som såg ut så här:
    Dödsolyckor i arbetet 1955-2013 efter kön. Arbetstagare

Det är väl en ganska positiv utveckling, eller hur? Jag säger inte att man har nått hela vägen ännu, men uppenbarligen har man gjort någonting.
  • Bjoer
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 12:25:52 följande:
    Hur skulle man kunna studera utvecklingen hos barn från spädbarnsåldern helt utan påverkan från omgivningen? I dagsläget har jag svåt att se hur det skulle gå till. Vad skulle tvillingstudier kunna visa angående kön? Vad jag vet studerar man ärftlighet med tvillingstudier, typ hur ärftligt extrovert-het är.

Nja, alltså, vad gäller hur stor påverkan kulturen har så kan man knappast tala om den typen av vetenskaplighet som falsifiering är. Man kan ju se samband och jämföra olika kulturer. saker som är lika i alla kulturer är ju sannolikt biologiska, sådant som skiljer sig är sannolikt inte biologiskt. Men det beror ju på vilken fråga det gäller.
    Du behöver inte ha helt utan påverkan från omgivningen, du kan ha samma påverkan från omgivningen på båda individerna eller olika påverkan men samma biologi, som i tvillingstudier. Ärftlighet, som du ser via tvillingstudier, ger en indikation om hur stor betydelse, och på vilket sätt, arv och biologi har, vilket i sin tur kan ge en indikation om arv och biologi har olika påverkan på könen, och hur stort detta kan vara. Ser vi till exempel att introverthet är starkt beroende av arv och att män är mer introverta än kvinnor kan man ana en biologisk koppling som förklaring.

Till exempel tenderar kvinnor (helt utan studier i ryggen nu) i alla kulturer att dras till män med status medan män dras till, för den kulturen, snygga kvinnor.
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-02-16 16:11:27 följande:

Tack, du har en hel del självinsikt trots allt

Det kan som sagt behövas hjälp ibland! - med tanke på en annan tråd också.

Har bara sett sådana citat som lustiga/humoristiska tidigare. Har personlighetsdrag av sociopati som kan förklara; man får lära sig hur den andra sidan upplever saker och ting, en sak i sänder, då det inte faller på plats lika naturligt som för de flesta. Därmed väldigt tacksam när folk reagerar och förklarar hur de reagerar!
  • Ogenomtänkt

@ Bjoer

Ja,mman skulle ev ta enäggstvillingar och utsätta dem för olika påverkan (tror dock inte etiska rådet skulle tillåta det) . Men du skulle i alla fall inte kunna säga "det här är bilologi och det här är kultur" eftersom vi utsätts för påverkan från omgivningen och dess förväntan på oss utifrån kön redan som spädbarn. Då skulle vi tvingas isolera tvillingarna från världen - inget någon skulle tillåta tror jag. Du kan aldrig få en "ren" studie som bevisar något. Du kan bara göra sannolikt.

Var har du fått det ifrån att män är mer introverta? Den forskning jag sett visar på ingen skillnad mellan könen avseende introvert-extrovert.

Vidare, den forskning jag tagit del av visar att det finns en sådan tendens som du nämner; kvinno-status män-utseende. MEN ju jämlikare samhälle, desto svagare är den. I Norden är det knappt mätbart. Alltså finns här en mycket stark kulturell påverkan.

• Bjoer
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 18:28:12 följande:

@ Bjoer

Ja,mman skulle ev ta enäggstvillingar och utsätta dem för olika påverkan (tror dock inte etiska rådet skulle tillåta det) . Men du skulle i alla fall inte kunna säga "det här är bilologi och det här är kultur" eftersom vi utsätts för påverkan från omgivningen och dess förväntan på oss utifrån kön redan som spädbarn. Då skulle vi tvingas isolera tvillingarna från världen - inget någon skulle tillåta tror jag. Du kan aldrig få en "ren" studie som bevisar något. Du kan bara göra sannolikt.

Var har du fått det ifrån att män är mer introverta? Den forskning jag sett visar på ingen skillnad mellan könen avseende introvert-extrovert.

Vidare, den forskning jag tagit del av visar att det finns en sådan tendens som du nämner; kvinno-status män-utseende. MEN ju jämlikare samhälle, desto svagare är den. I Norden är det knappt mätbart. Alltså finns här en mycket stark kulturell påverkan.

Givetvis separerar man inte tvillingar vid födseln med flit, utan tittar på sådana som av andra skäl redan blivit separerade. Adoptivbarn är t.ex. vanligt vid tvillingstudier just för att de har samma arv men har växt upp i olika miljöer. Du kan också jämföra enäggstvillingar med tvåäggstvillingar och se vilka likheter och skillnader det är. Är enäggstvillingar alltid mycket mer lika i personlighet än tvåäggstvillingar inser man lätt att att arv har en betydande del av personligheter. Exakt vilka egenskaper kan man givetvis studera djupare i, om man är intresserad.

När det gäller "bevis" så sysslar inte vetenskap med bevisning. All vetenskap handlar om sannolikhet. Bevisa kan man bara göra inom logiken under förutsättning att premisserna är sanna, och där det väl där som allt reduceras till sannolikhet inom vetenskap, eftersom man inte kan garantera sanningshalten hos premisserna mer än att de är sannolika. Normal vetenskap sysslar ju med induktion. Dvs, det hände igår, i förrgår och alla andra dagar, så det händer troligen imorn också.

Följande inslag i morgonpasset i P3 är rätt intressant. Börja lyssna från 35:20.

http://podtail.com/podcast/morgonpasset-i-p3/morgonpasset-podd-2011-09-228/34643/

Angående introverthet så var det bara ett exempel på hur man kan dra slutsatser till kön även om studierna inte är gjorda på olika kön. Jag tror inte att män är mer introverta än kvinnor. :)

Det är mycket möjligt att det är stor kulturell variation. Det innebär inte att arvet är betydelselöst. Du kan ha arv som ger möjligheter under rätt förutsättningar. När det gäller just det här ser vi inte i någon kultur att män attraheras av kvinnor med status och kvinnor attraheras av snygga män (generellt, med plats för individvariation). Hade sambandet bara berott på kultur hade vi sett samhällen av båda typer, men nu ser vi bara variationer av ena sidan.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 10:35:27 följande:
    Ja, det finns vissa biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

MEN

det går inte att bevisa att dessa ger upphov till sociala/kulturella  skillnader så som löneskillnader eller yrkesval, eller personlighet. Hur ska man kunna bevisa det? då får du sätta ett antal nyfödda på en öde ö och låta dem växa upp utan influenser från kultur och se "hur dom blir" . 

Att det finns biologiska skillnader är inget bevis för att dessa ger upphov till beteendemönster. 

sen får man gärna som argumentera för att det är det mest sannolika. Jag föreslår att du gör det. Varför är det mest sannolikt?

Det är inte sant, men hursomhelst, låt säga för en stund ATT det är sant så spelar det ändå ingen roll.

Att en omständighet inte kan bevisas är inte samma sak som att den inte finns och att allt som denna omständighet kan tänkas ge upphov till istället kan förklaras med olika feministiska religiösa och konspiratoriska idéer.

Män utför de tyngsta arbetsuppgifterna och är betydligt viktigare för utveckling, konstruktion och produktion i samhället. Det är män som bygger samhället, anlägger vägar, bygger hus och uppfinner ny teknik.

Att män då tjänar mer pengar än kvinnor är inte ett dugg konstigt och de små löneskillnader som finns beror på strukturell diskriminering av män där kvinnor får en saftig lönepremie enbart pga sitt kön.

Kvinnor behöver inte prestera i närheten av lika mycket som män för att åtnjuta samma lön, vilket är resultatet av en feministisk politik som i längden är kontraproduktiv och skadlig för samhället.

Sedan vet jag att religiöst övertygade feminister ser rött när de läser ett svart-på-vitt resonemang om hur det faktiskt ser ut. Men jag är inte pigg på att anamma en falsk feminist-religiös-fascistisk världssyn endast på grund av arga rödstrumpor med ett bristande intellekt.

Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?