Solidaritet skrev 2015-02-11 15:23:02 följande:
Det största problemet som jag ser det är att de traditionella könsrollerna i denna särartsfeminism innebär att mannen är familjeförsörjaren och kvinnan tar hand om hemmet.
Han arbetar och betalar skatt och bygger upp en pension. Att hon får en "penning" betyder inte nödvändigtvis att den medger ett pensionssparande, vilket gör henne beroende av sin man rent ekonomiskt.
Den som arbetar har i vårt moderna Sverige en högre inkomst än den som inte arbetar, vilket innebär att han har större möjligheter att investera i ägande i ex hus, bil, sommarstuga.
Det medför att hon har ett litet eller obefintligt ägande.
Jag har svårt att se var jämställdheten kommer in i resonemanget.
Tack för att du postade begreppen och förklaringarna, det är helt klart intressant.
Precis, en orättvisa som säkerligen seriösa särartsfeminister skulle förändra och gör rättvis (tänker då pensionen). Det går inte att sticka under stolen med att ett sådant samhälle skiljer sig i mångt och mycket från dagens Sverige, fantastiskt mycket hade fått förändras i samhällsstrukturen som sådan. Den andra anmärkningen känns dock betydligt knepigare att lösa - angående kapital för husköp, ägandedelen och sådant - men om fantasin får leka så kanske arvsrätt kan väga upp om inte subventioner i proportion med mannens inkomst. Ett tämligen exsotiskt samhälle hade detta skapat, med aktuella mått mätt - man hade gärna tagit del utav Sverigedemokraternas vision i större detalj.
Särartsfeminism hade troligen kunnat applicerats enklare på de samhällsstrukturer som fanns omkring ideologins ursprungsepok. Idéerna utmanar verkligen tanken för en modern människa i Sverige.
Man får väl se det som att tanken på en biologisk skillnad mellan könsrollerna inte riktigt bjuder på "jämställdhets"-visionen i vardagligt tal. Jämställdhet i sådant vardagligt tal förutsätter ju att det finns en poäng med att luckra upp könsrollerna, medan särartsfeminismen ser det som mer eller mindre skadligt.
Det kan säkert finnas särartsfeminister som reviderar vad man här skulle kunna se som orättvist med argumenten som att biologiska könsrollsskillnader utgör ett +-0 och enbart kan ses som orättvisa ur ett så kallat onaturligt perpektiv. Men, men, man kan alltid pilla runt även i det - för den saken betyder ju inte att samhället nödvändigtvis behöver formas så utstakat efter den traditionellt manliga könsrollen, för mannen kan ju könsrolla sig bäst han vill ändå.
Nej, det hela känns rätt främmande och, öhm, flummigt i brist på bättre ord. En genuin särartsfeminist som har tänkt till kan dock ha något genialt att bidra med. Har tyvärr inte läst några särartsfeministiska verk, vilket faktiskt lockar just nu.
Helt klart, ett intressant ämne feminism - ytterst intimt och ämnet bjuder på väldigt mycket spin off tankar om människans natur, kultur och möte. Ändå en vesäntlig del av människans liv, hur hon i allmänhet fungerar i förhållande till det motsatta könet och sitt eget; för att inte säga att det så gott som sammanfattar alltihop, för tvåkönade sociala varelser.
Hur som haver så finns det en bredd i feminism som många idag har missat, vilket skapar en olycklig maktlöshet när en fundamental förändring på området önskas. Många idag har ju tröttnat på radikalfeminismens tvångsmedel - ifrån arbetsplatsen in till sovrummet, barnrummet och resten av privatlivet - men tror tyvärr att det bara finns dagens feminism eller ingen alls att välja på - när botemedlet för just detta ligger i liberalfeminism, medan ingen feminism alls, snarare blickar bakåt till 1800-talets normer och tidigare.
De feministiska ideologierna har, förutom en väldig bredd, även maktfaktorn att folk genuint kan organisera sig via dem - vilket inte går via hittepåbegrepp som "jämställdhetsivrare", "antifeminist" (som i regel också önskar jämställdhet) och dylikt som kan dyka upp. Då dessa hittepåbegrepp inte säger någonting om vitala saker som metoderna man önskar använda, vilka analyser man stödjer sig på, vilka slutsatser man gör, vilka resultat man vill ha och allt annat som går att återfinna och finna varandra genom, uti välutvecklade ideologier.