• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Bjoer
    Linnea1994 skrev 2015-01-29 09:55:11 följande:
    Kan du peka på någon som verkar bitter och beklagar sej???
    Jag som följt tråden har bara sett folk som lägger fram fakta och en del som inte klarar av att svara på den...
    Du menar fakta som att Sverige skulle ha "en totalitär samhällsordning" och "totalitära tendenser och samhällssystem", fakta som att feminism är en konspirationsteori, fakta som att det feministiska synsättet tydligen är "att alla män varje månad samlas i en stor underjordisk sal där de anförda av djävulen själv konspirerar mot alla kvinnor och kommer på nya sattyg som man kan plåga kvinnorna med." eller fakta som att "Män bidrar mer till yrkeslivet än kvinnor gör.", fakta som att "I Sverige är demokratin sedan länge satt på undantag."?
  • Ogenomtänkt
    mr me skrev 2015-01-29 00:12:18 följande:
    Nej, jag brydde mig om vad du skrev. Faktiskt.

.
    Palestrina skrev 2015-01-29 00:07:08 följande:
    Jag hoppas verkligen att du inte tror att det du skriver blir vetenskap, bara för att du använder ordet vetenskap i en fullständig mening
    Jasså? Ja, då gör jag ett sista försök, och försöker reda ut följande eftersom du gärna ville ha svar på det:
    mr me skrev 2015-01-28 19:49:24 följande:

Men kors i taket! Där träffades feministen av en strimma vetenskapligt ljus. Får jag fråga om det sved eller gjorde ont? Och nu undrar jag inte för att retas, jag är faktiskt genuint nyfiken och vill veta! Högg det till på något sätt, kändes obehagligt kanske?
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 19:29:02 följande:

Men att påstå att Sverige är en totalitär stat, att feminister hatar män och annat trams funkar inte. Det är en åsikt du har som ytterst få delar. Du måste förstå det, annars kommer du aldrig att få gehör.

Att förklara sociala och samhälleliga könsskillnader med hormoner (eller andra biologiska. medfödda skillnader) är mycket, mycket  vanligt. Det är också en mycket gammal företeelse. Det finns en särskild gren inom feminismen, s.k. "särarstfeminism" som vill förklara sådana  könsskillnader  på det sättet. Som jag nämnde har denna typ av feminism företrädare bland mer konservativa partier. Dina föreställnigar om feminister. och feminismen inom Sveriges riksdag behöver alltså revideras.

Jag har alltså hört det här argumentet otaliga gånger. jag har till och med läst det här på FL flera gåner.  Jag tror att  de flesta som diskuterat feminism på universitet, eller inom politiska organisationer har hört det många gånger. Man blir därför fundersam när du verkar tro att det är något nytt.Jag minns inte om jag kände något särskilt när jag hörde argumentet första gången. Det tror jag inte. 

Sen har du blandat ihop "sakargument", "med fakta"

Att försöka förklara samhälleliga könsskillnader med hormoner är sakligt, men det är inget "faktum". Att vi har hormoner är fakta. Att vi påverkas av dessa är fakta. Att skillnader i arbetslivet beror av dessa hormoner är en tes/teori/åsikt. Inte fakta.

Om du vill driva tesen att skillnader mellan män och kvinnor i arbetslivet beror på olika hormoner (eller andra biologiska skillnader)så kan du göra det (det är som sagt inte så ovanlig tes). men det räcker inte att säga att "så är det". det är definitivt inte "vetenskapligt ljus"

• mr me
    Bjoer skrev 2015-01-29 08:29:10 följande:
    Din värdighet, skulle jag säga. Det finns liksom ingen balans i dina inlägg. Det är liksom sakliga argument blandat med konspirationsteorier, paranoia, påhopp och rent påhittade saker. Det verkar som att så fort någon påstår något som är negativt för feminism eller om feminism så håller du med och tar till dig men det som är positivt för eller positivt om feminism slår du ifrån dig utan eftertanke. Det är liksom ingen rimlighetskontroll. Du är väldigt bra på att klumpa ihop alla feminister i en och samma grupp och du verkar ha svårt att skilja på sak (feminism) och person (feminister).

Allt ovanstående gör att det blir lite tråkigt att diskutera med dig. Du har bestämt dig från början. Du diskuterar för att propagera för andra om din övertygelse, inte för att du är nyfiken på andras synsätt eller för att lära dig nått. Lite synd, tycker jag.
    Jag undviker att bemöta dina första påhopp på mig och går vidare med det du skriver senare i inlägget.

Problemet med feminism är att när man börjar dissekera den och ta till sig "positiva" aspekter av den så inser man ganska snart att man inte längre har feminism. Den smulas sönder då helt enkelt...
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-29 10:25:21 följande:
    Jasså? Ja, då gör jag ett sista försök, och försöker reda ut följande eftersom du gärna ville ha svar på det:
    mr me skrev 2015-01-28 19:49:24 följande:
    Men kors i taket! Där träffades feministen av en strimma vetenskapligt ljus. Får jag fråga om det sved eller gjorde ont? Och nu undrar jag inte för att retas, jag är faktiskt genuint nyfiken och vill veta! Högg det till på något sätt, kändes obehagligt kanske?
    Att förklara sociala och samhälleliga könsskillnader med hormoner (eller andra biologiska. medfödda skillnader) är mycket, mycket  vanligt. Det är också en mycket gammal företeelse. Det finns en särskild gren inom feminismen, s.k. "särarstfeminism" som vill förklara sådana  könsskillnader  på det sättet. Som jag nämnde har denna typ av feminism företrädare bland mer konservativa partier. Dina föreställnigar om feminister. och feminismen inom Sveriges riksdag behöver alltså revideras.

Jag har alltså hört det här argumentet otaliga gånger. jag har till och med läst det här på FL flera gåner.  Jag tror att  de flesta som diskuterat feminism på universitet, eller inom politiska organisationer har hört det många gånger. Man blir därför fundersam när du verkar tro att det är något nytt.Jag minns inte om jag kände något särskilt när jag hörde argumentet första gången. Det tror jag inte. 

Sen har du blandat ihop "sakargument", "med fakta"

Att försöka förklara samhälleliga könsskillnader med hormoner är sakligt, men det är inget "faktum". Att vi har hormoner är fakta. Att vi påverkas av dessa är fakta. Att skillnader i arbetslivet beror av dessa hormoner är en tes/teori/åsikt. Inte fakta.

Om du vill driva tesen att skillnader mellan män och kvinnor i arbetslivet beror på olika hormoner (eller andra biologiska skillnader)så kan du göra det (det är som sagt inte så ovanlig tes). men det räcker inte att säga att "så är det". det är definitivt inte "vetenskapligt ljus"

Jo, jag har läst feministisk litteratur och en del texter och känner till de två stora huvudgrenarna av ideologin (likartsfeminism och särartsfeminism). Problemet är att medan likartsfeminismen gör alla de där anspråken på att män och kvinnor är likadana så gör särartsfeminismen i princip inga anspråk alls utan säger att kvinnor och män är olika.

Det blir ingen ideologi kvar då. Särartsfeminism betyder att man egentligen inte har någon relevant åsikt som skiljer ut sig från mängden. Det är en plattityd "ideologi".

När Paula Bieler (SD-riksdagsledmot) förra året "kom ut" som särartsfeminist så betydde ju det ingenting annat än att hon lade sig platt för ett etablissemangskrav om att man måste kalla sig feminist för att bli accepterad.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-29 13:37:04 följande:
    Jag undviker att bemöta dina första påhopp på mig och går vidare med det du skriver senare i inlägget.

Problemet med feminism är att när man börjar dissekera den och ta till sig "positiva" aspekter av den så inser man ganska snart att man inte längre har feminism. Den smulas sönder då helt enkelt...
    Det var inte påhopp, det var en hypotes. ;)

Det problemet har du nog mest för att du har en helt felaktig bild av vad feminism är. Fast vi har ju gått igenom det tidigare utan framgång...
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-29 13:54:30 följande:
    Det problemet har du nog mest för att du har en helt felaktig bild av vad feminism är. Fast vi har ju gått igenom det tidigare utan framgång...
    Jag är faktiskt ganska säker på att jag är mer påläst och mer insatt i vad feminism är än både du och de flesta feminister på det här forumet är.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-29 13:56:53 följande:
    Jag är faktiskt ganska säker på att jag är mer påläst och mer insatt i vad feminism är än både du och de flesta feminister på det här forumet är.
    Om du är det, hur kan du då tro att den började i jämställda samhällen? Du svarade ju t.ex. inte på om du ansåg Sverige på 1800-talet var jämställt.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-29 13:56:53 följande:
    Obs, jag tvivlar inte på att du har läst mer än många, däremot undrar man ju lite vad det är du har läst.
  • Prällen
    Bjoer skrev 2015-01-29 08:14:59 följande:
    Nu var det ju faktiskt du som påstod att det var ett "faktum" och en "feministmyt". Ganska starka påståenden. Då kan man tycka att man borde ha lite bakom det också, men så var det tydligen inte. Du tycker inte att du borde vara lite mer ödmjuk när du bara hittar på?
    Ganska starka påståenden eftersom det faktiskt är lag på det. Varje person som anser sig ha mindre lön för samma arbete kan alltså gå till domstol. Om det är någon här som ska presentera siffror så är det du.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?