mr me skrev 2015-01-29 00:12:18 följande:
Nej, jag brydde mig om vad du skrev. Faktiskt.
.
Palestrina skrev 2015-01-29 00:07:08 följande:
Jag hoppas verkligen att du inte tror att det du skriver blir vetenskap, bara för att du använder ordet vetenskap i en fullständig mening
Jasså? Ja, då gör jag ett sista försök, och försöker reda ut följande eftersom du gärna ville ha svar på det:
mr me skrev 2015-01-28 19:49:24 följande:
Men kors i taket! Där träffades feministen av en strimma vetenskapligt ljus. Får jag fråga om det sved eller gjorde ont? Och nu undrar jag inte för att retas, jag är faktiskt genuint nyfiken och vill veta! Högg det till på något sätt, kändes obehagligt kanske?
Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 19:29:02 följande:
Men att påstå att Sverige är en totalitär stat, att feminister hatar män och annat trams funkar inte. Det är en åsikt du har som ytterst få delar. Du måste förstå det, annars kommer du aldrig att få gehör.
Att förklara sociala och samhälleliga könsskillnader med hormoner (eller andra biologiska. medfödda skillnader) är mycket, mycket vanligt. Det är också en mycket gammal företeelse. Det finns en särskild gren inom feminismen, s.k. "särarstfeminism" som vill förklara sådana könsskillnader på det sättet. Som jag nämnde har denna typ av feminism företrädare bland mer konservativa partier. Dina föreställnigar om feminister. och feminismen inom Sveriges riksdag behöver alltså revideras.
Jag har alltså hört det här argumentet otaliga gånger. jag har till och med läst det här på FL flera gåner. Jag tror att de flesta som diskuterat feminism på universitet, eller inom politiska organisationer har hört det många gånger. M
an blir därför fundersam när du verkar tro att det är något nytt.Jag minns inte om jag kände något särskilt när jag hörde argumentet första gången. Det tror jag inte.
Sen har du blandat ihop "sakargument", "med fakta"
Att försöka förklara samhälleliga könsskillnader med hormoner är sakligt, men det är inget "faktum". Att vi har hormoner är fakta. Att vi påverkas av dessa är fakta. Att skillnader i arbetslivet beror av dessa hormoner är en tes/teori/åsikt. Inte fakta.
Om du vill driva tesen att skillnader mellan män och kvinnor i arbetslivet beror på olika hormoner (eller andra biologiska skillnader)så kan du göra det (det är som sagt inte så ovanlig tes). men det räcker inte att säga att "så är det". det är definitivt inte "vetenskapligt ljus"