• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Bjoer
    Jupiter skrev 2015-01-27 22:58:07 följande:
    Hur som helst så är ditt hat mot feminismen obefogad och du behöver inte vara rädd, du får fortfarande vara man även och kvinnor vill ha samma rättigheter som män.
    mr me skrev 2015-01-27 16:26:29 följande:
    Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
    Hedersvåld är inte det stora problemet.
    Våld i nära relationer är mycket vanligt och det är inte brotten som ökat utan anmälningarna om man ska tro ledande experter på området.
    Att vissa män anser sig ha rätten att kränka kvinnor fysiskt och psykiskt är det stora problemet. 
    Nått som däremot inte kommer fram så mycket är att våld i nära relationer är ganska dubbelriktat. Kanske inte i samma relation, men kvinnor brukar våld på män i en relation i nästan samma utsträckning som män brukar våld på kvinnor. Det anmäls inte för vilket Man gör det? "Det ska ju en man tåla!" I samhället idag är det allmänt accepterat att kvinnor får slå män men män får inte slå kvinnor.
  • Linnea1994
    Solidaritet skrev 2015-01-27 14:10:09 följande:
    Nej, det speglar inte riktigt verkligheten.
    Vet du vad antifeminism är för någonting?
    Så vad är verkligheten? På vilka punkter har män andra vilkor och rättigheter i våra regler för samhället? Kom nu inte med att män kommer med i styrelser utan vad som gäller för oss övriga i samhället!
  • Linnea1994
    Jupiter skrev 2015-01-27 14:57:13 följande:

Nej det gör jag inte, men de som hatar feminismen är ju också bittra män som tror att deras rättigheter kommer att tas ifrån dem.
    Problemen i världen stavas dock män då män nästan uteslutande står för det mesta av våra problem.
    Feminismen behövs eftersom vi behöver släppa fram kvinnor mer och skapa ett jämlikt samhälle.

Bittra män??? Nej det är nog vanliga killar som är trötta att bli utsatta av ren rasism genom att som en grupp (vita män) skulle vara roten till allt det onda i samhället.

För egen del skäms jag att vara kvinna när ca 2% ropar ut detta samt inte klarar av att debattera sina åsikter!
  • Johan75

Nej, jag kan verkligen inte förstå detta hat mot feminismen. Jag har inga problem med att man kan se på den verklighet man lever i och uppfatta den på ett annat sätt än vad många feminister gör. Jag har heller inget problem med att man finner de feministiska teorierna som verkningslösa och felaktiga. 

Men hat? Nej, det är verkligen märkligt att vissa verkar ha en sån utvecklad förmåga att hata andra bara för att de inte är som en själv. 

Behold, i come as a thief.
  • Jupiter
    Linnea1994 skrev 2015-01-28 10:41:22 följande:
    Bittra män??? Nej det är nog vanliga killar som är trötta att bli utsatta av ren rasism genom att som en grupp (vita män) skulle vara roten till allt det onda i samhället.

För egen del skäms jag att vara kvinna när ca 2% ropar ut detta samt inte klarar av att debattera sina åsikter!
    Nej det är inte vanliga killar utan främst bittra män som är rädda om sin egen position och på något konstigt vis tror att de kommer förlora det.
    Dessa män är också rätt ofta främlingsfientliga, negativt inställda till homosexualitet och annat som inte passar in i den traditionella normen.

Det får du göra men så gör du också misstaget att tro att FI! är detsamma som feminism och att de för feminismens talan. Jag personligen skäms när folk gör det antagandet. 
  • Linnea1994
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:29:41 följande:
    Det är så det är, nu är dock inte motståndet mot feminismen så stort men dessa motståndare (oftast män över en viss ålder som bor på en mindre ort) hörs väldigt mycket.

Problemet i världen stavas återigen män eftersom det är män som är skyldiga på de flesta plan i samhället.
    Det är inte speciellt farligt för kvinnor att vistas utomhus, ska man titta statistiskt så är det farligare för dem att stanna hemma.
    Men visst är det oroande att män begår våldshandlingar mot kvinnor, det är väldigt oroande och det är också därför feminismen behövs.
    nu är du där igen! Detta är ren och skär jävla rasism att bunta ihop en grupp på det sättet utan att ha några fakta på det!

Kan du länka till fakta ang misshandel i hemmet. Ta då gärna med statistiken om vilket kön som ger sej på det andra inom hemmet. Denna statistik diskuterades i tv radio förra året....
  • Jupiter
    Bjoer skrev 2015-01-28 09:45:41 följande:
    Nått som däremot inte kommer fram så mycket är att våld i nära relationer är ganska dubbelriktat. Kanske inte i samma relation, men kvinnor brukar våld på män i en relation i nästan samma utsträckning som män brukar våld på kvinnor. Det anmäls inte för vilket Man gör det? "Det ska ju en man tåla!" I samhället idag är det allmänt accepterat att kvinnor får slå män men män får inte slå kvinnor.
    Det är sant, även om det inte alls är lika vanligt som mäns våld mot kvinnor så är det oförsvarbart även när en kvinna slår en man.
    Feminismen talar inte heller om att kvinnor ska få göra saker mot män som män inte får göra emot dem, tvärtom så talar man om jämlikhet och att kvinnor ska ha samma rättigheter men även samma skyldigheter som män.
  • Jupiter
    Linnea1994 skrev 2015-01-28 10:46:13 följande:
    nu är du där igen! Detta är ren och skär jävla rasism att bunta ihop en grupp på det sättet utan att ha några fakta på det!

Kan du länka till fakta ang misshandel i hemmet. Ta då gärna med statistiken om vilket kön som ger sej på det andra inom hemmet. Denna statistik diskuterades i tv radio förra året....
    Istället för att snubbla så får du läsa igen, jag skrev "oftast" men inte att det var någonting som gällde alla människor eller alla män.
    Tvärtom så menar jag att hatet mot feminismen är mycket liten i samhället.

Är du intresserad så finns information att söka på www.roks.se/mans-vald-mot-kvinnor
    www.bra.se/bra/brott-och-statistik/kvinnomisshandel.html
    www.bra.se/bra/forebygga-brott/vald-i-nara-relationer.html

Jag förstår dock inte hur du själv inte kan hitta denna information, det är liksom bara att skriva in "mäns våld mot kvinnor" på google.
  • Linnea1994
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:50:00 följande:
    Du har rätt till din åsikt.

De flesta kvinnor är feminister och de flesta människor är trots allt feminister, sedan finns det såklart motståndare som tror att feminismen är något annat än vad den är. Feminismen är inte Gudrun Schyman eller FI!

Jag hatar inte män, jag bara säger att män är de som begår de flesta negativa handlingarna i samhället.
    Män står för innovationerna för att kvinnor inte släpps fram men det börjar ändras nu, kolla bara på Kina där en stor del av de ledande företagarna faktiskt är kvinnor.

Men att jag skulle avsky män är något du hittar på för att få tyngd till dina "argument" men visst vill du tro det så får du göra det, ingenting som direkt angår mig men jag tänker ju säga emot när du för dig med lögner.

95% av alla grova brott begås av män, men det betyder inte att alla män begår brott men återigen är det en anmärkningsvärd siffra.
    Haha utsätter medsystrar för våldtäkt, nej du har fel igen det är ditt kön som utsätter kvinnor för våldtäkt...om du personligen gjort det vet jag inte men jag vet att jag i alla fall aldrig våldtagit någon. 
    Du kan peka finger bäst du vill, jag bara säger det faktum att det är män som begår våldtäkter, mord, misshandel och grova brott generellt även om det finns ett extremt fåtal kvinnor som gör det. 
    Du ger verkligen tok-feminismen ett ansikte! Att bunta ihop alla män för att någon promille utsätter kvinnor för våld och våldtäkt! Nej d ser verkligen inte ut att hata män....LOL
  • Planetes

En ren filosofisk inställning: jag hatar det som hatar mig. Alltså hatar jag feminism, eller rättare sagt den feminism som existerar idag. Första och andra vågens feminism tycker jag gott om men ser på feminismen idag på samma sätt som nazism och kommunism; en auktoritär ideologi som går ut på att överskriva all skuld på alla problem på en global nivå till en särskild folkgrupp. 

Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?