• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Ogenomtänkt

Du struntade uppenbarligen i allt jag skrev. Ja, ja. Det är ditt val. Lycka till med att få någon att "diskutera" med dig. Eller bry sig om vad du skriver.

• Gung Ho

I dessa trådar brukar de bittra (manliga) förlorarna samlas för att beklaga sig....likaså denna gång

• Palestrina
    mr me skrev 2015-01-28 18:48:08 följande:
    Ajdå, där blev det överhettning märker jag. Det är inte lätt för feminister när de blir bemötta med vetenskap. Lite som för vampyrer och solljus.
    Jag hoppas verkligen att du inte tror att det du skriver blir vetenskap, bara för att du använder ordet vetenskap i en fullständig mening.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 21:30:25 följande:

Du struntade uppenbarligen i allt jag skrev. Ja, ja. Det är ditt val. Lycka till med att få någon att "diskutera" med dig. Eller bry sig om vad du skriver.

Nej, jag brydde mig om vad du skrev. Faktiskt.

.
    Palestrina skrev 2015-01-29 00:07:08 följande:
    Jag hoppas verkligen att du inte tror att det du skriver blir vetenskap, bara för att du använder ordet vetenskap i en fullständig mening.

Nej, varför skulle det bli det?

Har du något att invända emot förresten? Något konkret?
  • mr me
    Gung Ho skrev 2015-01-28 23:39:26 följande:

I dessa trådar brukar de bittra (manliga) förlorarna samlas för att beklaga sig....likaså denna gång

"Manlig förlorare"? Hur menar du då?

Är jag en "manlig förlorare" och på vilket sätt? Vad har jag förlorat?
  • Planetes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:
    Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
    Nej, det är inte alls det enda faktum man kan fastställa. Man kan även sätta upp parametrar såsom utbildning, antal år som anställd på en arbetsplats, antal timmar uttagen ledighet (inkluderat föräldraledighet), inom vilken bransch man jobbar, arbetstid, antal timmar övertid, löneförhandling etc. Ingen av dessa har någon politisk implikation och även de är faktum som påverkar hur din lön ser ut. Har du någon (trovärdig) källa som tar upp alla dessa faktorer i sina beräkningar och samtidigt visar på att kvinnor tjänar 20% mindre än män? 
  • Bjoer
    Prällen skrev 2015-01-28 18:26:46 följande:
    Nej, det har jag inte. Har du siffror på motsatsen?
    Nu var det ju faktiskt du som påstod att det var ett "faktum" och en "feministmyt". Ganska starka påståenden. Då kan man tycka att man borde ha lite bakom det också, men så var det tydligen inte. Du tycker inte att du borde vara lite mer ödmjuk när du bara hittar på?
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-29 00:13:06 följande:
    "Manlig förlorare"? Hur menar du då?

Är jag en "manlig förlorare" och på vilket sätt? Vad har jag förlorat?
    Din värdighet, skulle jag säga. Det finns liksom ingen balans i dina inlägg. Det är liksom sakliga argument blandat med konspirationsteorier, paranoia, påhopp och rent påhittade saker. Det verkar som att så fort någon påstår något som är negativt för feminism eller om feminism så håller du med och tar till dig men det som är positivt för eller positivt om feminism slår du ifrån dig utan eftertanke. Det är liksom ingen rimlighetskontroll. Du är väldigt bra på att klumpa ihop alla feminister i en och samma grupp och du verkar ha svårt att skilja på sak (feminism) och person (feminister).

Allt ovanstående gör att det blir lite tråkigt att diskutera med dig. Du har bestämt dig från början. Du diskuterar för att propagera för andra om din övertygelse, inte för att du är nyfiken på andras synsätt eller för att lära dig nått. Lite synd, tycker jag.
  • Ogenomtänkt
    Planetes skrev 2015-01-29 02:50:22 följande:
    Nej, det är inte alls det enda faktum man kan fastställa. Man kan även sätta upp parametrar såsom utbildning, antal år som anställd på en arbetsplats, antal timmar uttagen ledighet (inkluderat föräldraledighet), inom vilken bransch man jobbar, arbetstid, antal timmar övertid, löneförhandling etc. Ingen av dessa har någon politisk implikation och även de är faktum som påverkar hur din lön ser ut. Har du någon (trovärdig) källa som tar upp alla dessa faktorer i sina beräkningar och samtidigt visar på att kvinnor tjänar 20% mindre än män? 
    Jo det är ett faktum (17% är det tydligen):
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/

Sen vet jag inte hur du läser mina inlägg; men jag har aldrig påstått att vi inte har lika lön för lika arbete, för det har vi. Som sagt, det finns ingen laglig diskriminering.

alla de faktorer du tar upp spelar stor roll för att det är en skillnad mellan mäns genomsnittliga totala inkomst, och kvinnors dito. Föräldraledighet, bransch, heltid osv. allt detta är orsaker till löneskillnader.

Men det finns alltså en hel del politiker och andra som trots detta tycker att denna ekonomiska skillnad mellan män och kvinnor är ett problem och vill försöka ändra det. Hur man ska förändra detta har man mycket olika åsikter om.

Det finns alltså ingen politiker som motsätter sig det du skriver. Jag gör det definitivt inte. Och jag förstår inte riktigt varför du tror det.

• Linnea1994
    Gung Ho skrev 2015-01-28 23:39:26 följande:

Kan du peka på någon som verkar bitter och beklagar sej???
    Jag som följt tråden har bara sett folk som lägger fram fakta och en del som inte klarar av att svara på den...
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?