Planetes skrev 2015-01-29 02:50:22 följande:
Nej, det är inte alls det enda faktum man kan fastställa. Man kan även sätta upp parametrar såsom utbildning, antal år som anställd på en arbetsplats, antal timmar uttagen ledighet (inkluderat föräldraledighet), inom vilken bransch man jobbar, arbetstid, antal timmar övertid, löneförhandling etc. Ingen av dessa har någon politisk implikation och även de är faktum som påverkar hur din lön ser ut. Har du någon (trovärdig) källa som tar upp alla dessa faktorer i sina beräkningar och samtidigt visar på att kvinnor tjänar 20% mindre än män?
Jo det är ett faktum (17% är det tydligen):
www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/
Sen vet jag inte hur du läser mina inlägg;
men jag har aldrig påstått att vi inte har lika lön för lika arbete, för det har vi. Som sagt, det finns ingen laglig diskriminering.
alla de faktorer du tar upp spelar stor roll för att det är en skillnad mellan mäns genomsnittliga totala inkomst, och kvinnors dito. Föräldraledighet, bransch, heltid osv. allt detta är orsaker till löneskillnader.
Men det finns alltså en hel del politiker och andra som
trots detta tycker att denna ekonomiska skillnad mellan män och kvinnor är
ett problem och vill försöka ändra det. Hur man ska förändra detta har man mycket olika åsikter om.
Det finns alltså ingen politiker som motsätter sig det du skriver. Jag gör det definitivt inte. Och jag förstår inte riktigt varför du tror det.