• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:59:17 följande:
    Man hatar eftersom man har förutfattade meningar och fördomar.
    Eller för att man har personliga erfarenheter, kunskap, fakta och inser vad feminismen ställer till med.

De som lever under hot om hedersvåld i Sverige idag skulle gjort det i ett annat land om de inte fått komma hit eftersom det är deras familjer och deras usla värderingar som är problemet. Så det är inte fler kvinnor som lever otryggt pga. hedersvåld idag än tidigare.

Fast det var ju inte vad frågan handlade om, alls. Du påstod:
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:12:46 följande:
    Å andra sidan var det farligare att stanna hemma en lördag med sin man för 30 år sedan än det är idag. ;)
    Vilket jag betvivlar.

Sen: "År 1921 Upphävs makens målsmanskap och husbondevälde över hustrun, det vill säga även den gifta kvinnan blir myndig. År 1965 kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet. 1980 erkänner Sverige FN:s konvention om avskaffande av all diskriminering av kvinnor."

30 år sedan var 1985, 20 år efter att det blev olagligt att våldta sin fru, 5 år efter att det blev olagligt med diskriminering pga. kön. Hur lång tid tror du det tar innan något sådant genomsyrar hela samhället?

Det där har du hittat på någon feministisk propagandasida. Det är helt enkelt inte sant.

Dels kan man inte utgå ifrån att alla män våldtog sina fruar hela tiden bara för att det var "lagligt", det är en väldigt manshatisk inställning du har. Dels är det som sagt inte sant att våldtäkter var lagliga innan 1964 års brottsbalk infördes. Det som hände var att våldtäkt som begrepp infördes då, det fanns inte tidigare.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 17:12:10 följande:
    Det där har du hittat på någon feministisk propagandasida. Det är helt enkelt inte sant.

Dels kan man inte utgå ifrån att alla män våldtog sina fruar hela tiden bara för att det var "lagligt", det är en väldigt manshatisk inställning du har. Dels är det som sagt inte sant att våldtäkter var lagliga innan 1964 års brottsbalk infördes. Det som hände var att våldtäkt som begrepp infördes då, det fanns inte tidigare.
    Ja jävlar, wikipedia är en feministisk propagandasida! :D
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer#Lagstiftningar_i_Sverige

Jag utgår inte från att alla män våldtog sina fruar hela tiden men nog fan skedde det mycket oftare innan det ens var olagligt än efter. Att något är olagligt sänder en tydlig signal om att det är fel och påverkar mängden företeelser. Det var rätt många som slog sina barn innan aga blev olagligt också, män som kvinnor. Att jag erkänner det faktumet innebär inte att jag har en människofientlig inställning. Notera också att det står "våldtäkt inom äktenskapet". Våldtäkt som begrepp fanns redan men man ansåg att en man inte kunde våldta sin fru eftersom det var hennes plikt att tillfredsställa sin man. Eller, den åsikten var nog på väg bort en bit innan 1964, men bara det faktum att det blev olagligt först 1964 säger rätt mycket.

Ärligt talat, för att gnälla så mycket på feminister för att inte acceptera sanningen och vetenskap så tycker jag du verkar med just det själv. Du antar direkt att det jag skriver inte är sant istället för att kolla upp det själv innan du kommenterar. Det är inte konstigt att du har den inställning du har till feminism ifall du har så starka filter för vad du anser vara fakta. Försök backa några steg och släpp dina tidigare åsikter när du läser saker.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 17:26:21 följande:
    Ja jävlar, wikipedia är en feministisk propagandasida! :D
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer#Lagstiftningar_i_Sverige
    JA. Svenska Wikipedia är erkänt vänstervriden och hänvisar till opålitliga källor.
    Jag utgår inte från att alla män våldtog sina fruar hela tiden men nog fan skedde det mycket oftare innan det ens var olagligt än efter.
    Fast det där VET vi ju ingenting om. Det kan finnas kvinnor som blir våldtagna inom ett förhållande och inte anmäler trots att det är olagligt. Och det var förmodligen väldigt många män som inte våldtog sina fruar trots att det var "lagligt" (vilket det inte var).
    Ärligt talat, för att gnälla så mycket på feminister för att inte acceptera sanningen och vetenskap så tycker jag du verkar med just det själv. Du antar direkt att det jag skriver inte är sant istället för att kolla upp det själv innan du kommenterar. Det är inte konstigt att du har den inställning du har till feminism ifall du har så starka filter för vad du anser vara fakta. Försök backa några steg och släpp dina tidigare åsikter när du läser saker.
    Nja, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är lite mer insatt, har läst in mig på ämnet och tänker lite längre än att blint tro på Wikipedias artikel som hänvisar till en numera nedlagd feministisk blogg.

Det finns ju en ordentligt infekterad, men nedtystad, debatt i Sverige kring vad en våldtäkt faktiskt är och om det är så att bara män kan förgripa sig på kvinnor. Enligt Strafflagen såg man våldtäkter mot kvinnor som ett betydligt allvarligare brott än den nya lag som kom under 60-talet. Samtidigt spädde man ut våldtäktsbegreppet ordentligt.
  • Digestive

Det finns inte en ideologi feminism - snarare finns det så många, att man behöver motsätta sig samma rättigheter och värden rakt upp och ner, för att hamna utanför helt dem alla.

Sverigedemokraterna har exempelvis också en feministisk inställning på tillvaron och går uttalat under särartsfeminism* samt liberalfeminism.

Här stör man sig också på dagen radikalfeministiska regim; den där feministiska ideologin som ger politikerna rätt att toppstyra folket och lägga sig i folkets privatliv, som förespråkar medel som toppstyrd kvotering, öronmärkt föräldraledighet och som även myntade begreppet "patriarkatet" och som inte tummar en sekund på patriarkatets existensgrad (då det berättigar deras existens överlag).

Som ideologisk motpol placeras då liberalfeminismen; som anser att folket själva ska forma ett jämställt samhälle, utan att politiker ställer och styr (politiker ska på sin höjd enbart förverkliga folkets vilja rent parlamentariskt, enligt liberalfeminismen), och som inte har minsta lilla anledning till att hålla begreppet "patriarkatet" levande i absurda grader.

* Särartsfeminism = en huvudfalang inom feminismen, som anser att könsrollerna allra främst har en biologisk förklaring. Motsatsen heter likhetsfeminism, som anser att könsrollerna har sin främsta förklaring i sociala konstruktioner.

Då feminismen aldrig någonsin kommer att upplösas i ett modernt samhälle - ingen feminism, betyder som sagt olika rättigheter och olika värden mellan könen - så bör man lyfta fram DEN feminism som man vill se i samhället (OM man då anser att könen ska ha samma rättigheter och ett lika värde, överhuvudtaget).

Anser trådstartaren att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och värderas lika högt i Sverige? Om ja, så finns det garanterat en feministisk ideologi att placera sig i och som innebär någonting HELT annorlunda jämfört med dagens radikalfeministiska regim.

• pyssel
    mr me skrev 2015-01-27 14:50:40 följande:

De två svarsalternativen i den tråden är JA och NEJ. HUR kan man inte lyckas hitta ett svarsalternativ som passar då?Det finns ju många feminister på Familjeliv, det finns inte på Flashback eller andra forum där forumreglerna är lika för alla och där moderatorerna själva inte är feminister som åsiktsmodererar.

Jag är nyfiken på och vill förstå feminister, vad som gör någon till feminist. Feminister kan inte debattera på forum som Flashback där de måste argumentera sakligt, därför får jag vända mig till Familjeliv.

Feminism är ett intressant västerländskt samhällsfenomen och jag är själv övertygad om att feminismen är en motreaktion mot den jämställda mannen. Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män.

Oj vilket självmål att fylla den här "analysen" med floskler och strax därpå svara en användare att den kommit med .. floskler
    mr me skrev 2015-01-27 14:51:56 följande:

Fast kan du ens definiera det där? Vad är "samma rättigheter"? Vad menar man ens med det?

Det är ju bara feministiska floskler och tomma ord som saknar all form av verklighetsförankring.

Alla hästar hemma
  • Digestive
    mr me skrev 2015-01-27 17:39:25 följande:

JA. Svenska Wikipedia är erkänt vänstervriden och hänvisar till opålitliga källor.Fast det där VET vi ju ingenting om. Det kan finnas kvinnor som blir våldtagna inom ett förhållande och inte anmäler trots att det är olagligt. Och det var förmodligen väldigt många män som inte våldtog sina fruar trots att det var "lagligt" (vilket det inte var).Nja, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är lite mer insatt, har läst in mig på ämnet och tänker lite längre än att blint tro på Wikipedias artikel som hänvisar till en numera nedlagd feministisk blogg.

Det finns ju en ordentligt infekterad, men nedtystad, debatt i Sverige kring vad en våldtäkt faktiskt är och om det är så att bara män kan förgripa sig på kvinnor. Enligt Strafflagen såg man våldtäkter mot kvinnor som ett betydligt allvarligare brott än den nya lag som kom under 60-talet. Samtidigt spädde man ut våldtäktsbegreppet ordentligt.

Ja, vänstervridet och speciellt i det här ämnet. Vänsterpolitiken förespråkar just radikalfeminism i Sverige och har jobbat hårt med att främställa radikalfeminismen som det enda som finns. Radikalfeminismen har lyckats skapa sig ett slags statsmonopol på feminism. Liberalfeministiska organisationer, större än till och med Feministiskt Iniativ när det går som allra bäst för dem, syns inte i media överhuvudtaget.

Statsmonopolet har upprätthållts så länge och så effektivt, att dagens svensk inte ens kan föreställa sig feminism utan exempelvis toppstyrd kvotering och fenomen som genusvetenskap (genusvetenskap utgår från att könsrollerna har konstruerats socialt, den bärande tesen för genusvetenskap - och man behöver inte alls tro på detta som feminist).
  • KillBill
    pyssel skrev 2015-01-27 20:29:01 följande:
    Oj vilket självmål att fylla den här "analysen" med floskler och strax därpå svara en användare att den kommit med .. floskler
    mr me skrev 2015-01-27 14:51:56 följande:

Fast kan du ens definiera det där? Vad är "samma rättigheter"? Vad menar man ens med det?

Det är ju bara feministiska floskler och tomma ord som saknar all form av verklighetsförankring.

• Jupiter
    mr me skrev 2015-01-27 16:02:26 följande:
    Läs det jag skrev igen, jag tror att det skulle vara nyttigt för dig. Jag tror att t.o.m du inser att jag har en hel fdel värdefulla poänger.

Prova att lägga ned det feministiska hatet med insinuationer om att jag har gjort och gör än det ena än det andra. Bara för en liten stund.

Lycka till! Glad
    Har läst det igen men kommer fram till att du inte har någon värdefull poäng.

Hur som helst så är ditt hat mot feminismen obefogad och du behöver inte vara rädd, du får fortfarande vara man även och kvinnor vill ha samma rättigheter som män.
    mr me skrev 2015-01-27 16:26:29 följande:
    Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
    Hedersvåld är inte det stora problemet.
    Våld i nära relationer är mycket vanligt och det är inte brotten som ökat utan anmälningarna om man ska tro ledande experter på området.
    Att vissa män anser sig ha rätten att kränka kvinnor fysiskt och psykiskt är det stora problemet. Därför är feminismen så viktig för man behöver ändra attityden hos män som anser "det har alltid varit såhär och ska alltid vara så" och tack och lov är den unga generationen idag friare i sitt tänkande.
  • KillBill
    Jupiter skrev 2015-01-27 22:58:07 följande:
    Har läst det igen men kommer fram till att du inte har någon värdefull poäng.

Hur som helst så är ditt hat mot feminismen obefogad och du behöver inte vara rädd, du får fortfarande vara man även och kvinnor vill ha samma rättigheter som män.
    mr me skrev 2015-01-27 16:26:29 följande:
    Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
    Hedersvåld är inte det stora problemet.
    Våld i nära relationer är mycket vanligt och det är inte brotten som ökat utan anmälningarna om man ska tro ledande experter på området.
    Att vissa män anser sig ha rätten att kränka kvinnor fysiskt och psykiskt är det stora problemet. Därför är feminismen så viktig för man behöver ändra attityden hos män som anser "det har alltid varit såhär och ska alltid vara så" och tack och lov är den unga generationen idag friare i sitt tänkande.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 17:39:25 följande:
    JA. Svenska Wikipedia är erkänt vänstervriden och hänvisar till opålitliga källor.
    Jag utgår inte från att alla män våldtog sina fruar hela tiden men nog fan skedde det mycket oftare innan det ens var olagligt än efter.
    Fast det där VET vi ju ingenting om. Det kan finnas kvinnor som blir våldtagna inom ett förhållande och inte anmäler trots att det är olagligt. Och det var förmodligen väldigt många män som inte våldtog sina fruar trots att det var "lagligt" (vilket det inte var).Nja, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är lite mer insatt, har läst in mig på ämnet och tänker lite längre än att blint tro på Wikipedias artikel som hänvisar till en numera nedlagd feministisk blogg.

Hehe, paranoid much? Svenska wikipedia är knappast "erkänt vänstervriden". Kanske i dina kretsar. Är rfsu en bra källa då? Växjö Universitet?

www.rfsu.se/sv/Om-RFSU/RFSUs-historia/Viktiga-artal-och-reformer/
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:235039/FULLTEXT02

Varför är det så svårt att tro på just den här saken?

Nej, det är sant, vi VET inte eftersom det inte anmäldes, eftersom det var lagligt (vilket det var). Så jag tror inte skillnaden mellan dig och mig är att du är mer insatt. Du har säkert läst mer än mig men jag undrar lite vad du har läst för du verkar ju inte ha en historiskt korrekt syn på feminism och dess grunder. Då är det ju inte så konstigt att du börjar känna hat och avsky. Som jag sa tidigare, kanske i en annan tråd, det verkar vara ett starkt fall av confirmation bias (och selection bias).

Sen vet jag inte om debatten är speciellt infekterad eller nertystad. Det är allmänt känt att lagen som den är formulerad nu (om det inte redan ändrats) är konstigt eftersom den implicerar att en man inte kan bli våldtagen av en kvinna.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?