• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Ingram
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 11:49:57 följande:
    Idag har kvinnor samma lagliga rättigheter som män i Sverige. Den verklighet som feminismen vill förändra handlar istället om sociala normer och strukturer. Och det handlar inte om kvinnor. Det handlar om människor. Man ska kunna känna sig fri att leva det liv man vill oavsett om man är född med snopp eller snippa. Feminismen uppfattar könsnormer som hämmande och ofrihet. För alla kön. En person av manligt kön ska kunna känna att han har lika stor förmåga och rätt att ta hand om sina barn, att anmäla om han blir misshandlad av sin partner, osv som en kvinna. Idag har han en teoretisk rätt till det. Men sociala normer gör att den reella möjligheten är mycket liten. Detta är en del av den verklighet som feminism jobbar mot.
    Exakt!
    Det är ett faktum att kvinnor diskrimineras i samhället, vi tjänar i regel mindre även om vi utför samma arbete som männen och såklart är våld mot kvinnor ett stort problem.
    Feminismen handlar däremot inte att skuldbelägg alla män utan det handlar om vi alla gemensamt måste arbeta för att få bort könsdiskrimineringen som sker i samhället.
    Vi har kommit en bra bit men vi har även lång tid kvar innan vi är i mål; jag förstår inte hatet mot feminismen och vart den kommer ifrån då feminismen också borde angå män då det även talas om deras rättigheter.
    Man ska också passa sig för att göra FI! till talesperson och anta att alla feminister stödjer det partiet när det i verkligheten inte alls är på det viset.
  • Bjoer
    Linnea1994 skrev 2015-01-28 13:10:45 följande:
    Du kanske kan berätta lite mera i detalj vilka strukturer du talar om!
    Det du säger är det mantra som 2% F! drar gång efter gång utan kunna komma med lösningar eller vad dom yrar om.
    Var inte det ganska tydligt i det inlägg du citerade vilka typer av strukturer och normer hen pratade om? Dvs. förväntingarna på män och kvinnor att bete sig på vissa sätt för att inte ses som omanliga eller okvinnliga, vilket då automatiskt är dåligt. Sen anser jag att en delmängd av de normerna och förväntningarna beror till viss del på biologi, men det ändrar inte det faktum att de existerar.
  • mr me
    Ingram skrev 2015-01-28 13:18:34 följande:
    Det är ett faktum att kvinnor diskrimineras i samhället, vi tjänar i regel mindre även om vi utför samma arbete som männen och såklart är våld mot kvinnor ett stort problem.
    Nej, det är inte alls ett "faktum". Det finns inga som helst belägg för att det är så.

Att det förekommer löneskillnader eller andra olikheter är inte samma sak som att det förekommer diskriminering. Det kan helt enkelt vara så (och är så) att olika grupper i samhället presterar olika mycket.

Den enda mer omfattande diskriminering som faktiskt kan påvisas är den som män ofta utsätts för när kvinnor kvoteras in på arbetsplatser och utbildningar. Eller som svenskar som grupp utsätts för, oavsett kön, när invandrare kvoteras in.

Någon annan diskriminering har inte kunnat påvisas. Man har kunnat belägga löneskillnader, men det är inte samma sak som att löneskillnaderna är obefogade vilket SAMTLIGA seriösa studier inom området äveen understryker.

Den enkla förklaringen till att män tjänar mer är att män presterar mer. För arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor och kommer alltid att vara. Det är män som står för de flesta tekniska innovationerna, genomför de tyngsta jobben och står i frontlinjen när det brinner eller farliga arbetsuppgifter ska utföras. Det är även män som oftast riskerar sina liv när farliga arbetsuppgifter ska utföras. Hur många av dem som släckte skogsbränderna i somras var kvinnor t.ex? Var var alla ni feminister då? kan man fråga sig.
  • Jupiter
    mr me skrev 2015-01-28 13:50:02 följande:
    Nej, det är inte alls ett "faktum". Det finns inga som helst belägg för att det är så.

Att det förekommer löneskillnader eller andra olikheter är inte samma sak som att det förekommer diskriminering. Det kan helt enkelt vara så (och är så) att olika grupper i samhället presterar olika mycket.

Den enda mer omfattande diskriminering som faktiskt kan påvisas är den som män ofta utsätts för när kvinnor kvoteras in på arbetsplatser och utbildningar. Eller som svenskar som grupp utsätts för, oavsett kön, när invandrare kvoteras in.

Någon annan diskriminering har inte kunnat påvisas. Man har kunnat belägga löneskillnader, men det är inte samma sak som att löneskillnaderna är obefogade vilket SAMTLIGA seriösa studier inom området äveen understryker.

Den enkla förklaringen till att män tjänar mer är att män presterar mer. För arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor och kommer alltid att vara. Det är män som står för de flesta tekniska innovationerna, genomför de tyngsta jobben och står i frontlinjen när det brinner eller farliga arbetsuppgifter ska utföras. Det är även män som oftast riskerar sina liv när farliga arbetsuppgifter ska utföras. Hur många av dem som släckte skogsbränderna i somras var kvinnor t.ex? Var var alla ni feminister då? kan man fråga sig.
    Det har inte med prestation att göra utan det har med diskriminering att göra, kvinnor tjänar lägre än män även när man uträttar exakt samma arbete.
    Du kan välja att blunda hur mycket du vill frågan är varför du väljer att göra det när vi har de problem vi har.
    Är det rädsla?
    Män presterar inte alls mer om vi jämför arbeten, däremot så är kvinnor hemma mer med barnen och där har vi också något vi bör bli bättre på.
    Men för lika arbete så tjänar kvinnor mindre trots att vi presterar lika mycket och gällande de tekniska innovationerna så är det så att kvinnor inte släppts fram på samma sätt som män men det börjar förändras nu.
    I Kina ser man att kvinnor mer och mer konkurrerar med männen, i London tror man tom. att det kommer finnas fler kvinnor än män på höga poster inom en snar framtid och redan idag så studerar unga kvinnor vidare i högre utsträckning än män.
    Det är tack vare feminismens kamp som vi har kommit dit, sedan vet jag att det skrämmer många män även om de flesta män faktiskt tycker att det är okej.
    Var vi feminister var under skogsbranden (för övrigt otroligt uppförstorad händelse)? på olika ställen. Jag vill minnas att jag var i Grekland men det hör inte hit.
    Det är dock ett faktum att det sker en diskriminering mot kvinnor och faktiskt så är det så gällande de flesta aspekter av samhället.
    Men du bryr dig istället om att vara arg på feministerna, frågan är varför?
  • Bjoer
    Jupiter skrev 2015-01-28 14:20:14 följande:
    Det har inte med prestation att göra utan det har med diskriminering att göra, kvinnor tjänar lägre än män även när man uträttar exakt samma arbete.
    Just på den här frågan får jag ge mr me lite medhåll. Jag håller inte med om att det har med prestation att göra, för män och kvinnor presterar likvärdigt, utan det har med yrkesval att göra. Inom samma yrke, med samma utbildning och samma erfarenhet är löneskillnaderna mindre än 1% och denna skillnad är en oförklarad skillnad, dvs. inte alls säkert att det beror på diskriminering. Däremot brukar män och kvinnor välja lite olika yrken.. Fler kvinnor ses inom offentlig verksamhet och serviceyrken som ger sämre betalt än teknikyrken eller högriskyrken, som män tenderar att välja i större utsträckning. Det ger såklart en löneskillnad när du tittar på hela grupperna men den beror inte på diskriminering utan på hur de enskilda individerna agerar.

Att kvinnor är hemma med barn mer stämmer och att det påverkar lönen stämmer också. Däremot är det ett fritt val hur länge man vill stanna hemma och jag tror få kvinnor skulle välja att jobba mer om pappan ville ta större delen av föräldraledigheten. Den generösa föräldrapolitik vi har i Sverige är ett privilegie och att vara hemma mycket med barnen är inte ett problem, det är en lyx som vi ska ta vara på.
  • mr me
    Är det rädsla?
    Du kommer inte med några sakargument (som väntat) så jag väljer att fokusera på det här.

"Är det rädsla".

Varför frågar du det? Om jag är rädd? Dumhet och ignorans skrämmer mig, det kan jag erkänna. Det är jag rädd för.

Men det är inte därför du frågar, därför att i din värld och enligt din mall är det fult att vara rädd. Du försöker, utifrån den feministiska normativa och motsägelsefulla mansmallen, avklä mig min manlighet genom att säga att jag är "rädd".

Det är inte fult att vara rädd. I synnerhet inte när det är befogat. I dagens samhälle finns det mycket som man på goda grunder kan vara (och borde vara) rädd för.

Västvärldens krigshets och benägenhet att vilja störta diktatorer som man är missnöjd med för att istället slunga ut länder i blodiga inbördeskrig. Hur många har inte dött i Irak, Afghanistan, Syrien och i Libyen för att man hoppats sprida lite "demokrati".

Det kan du nog också hålla med om att det är skrämmande. Och något att vara rädd för.

Så det där med att klistra på mig etiketten av att jag är rädd, för att du på så sätt hoppas klä av mig min manlighet och håna mig utifrån din feministiska världsbild där rädda män inte är något att ha, den kan du köra upp någonstans där det är mörkt. För den hör inte till debatten!
  • Jupiter
    mr me skrev 2015-01-28 15:04:54 följande:
    Du kommer inte med några sakargument (som väntat) så jag väljer att fokusera på det här.

"Är det rädsla".

Varför frågar du det? Om jag är rädd? Dumhet och ignorans skrämmer mig, det kan jag erkänna. Det är jag rädd för.

Men det är inte därför du frågar, därför att i din värld och enligt din mall är det fult att vara rädd. Du försöker, utifrån den feministiska normativa och motsägelsefulla mansmallen, avklä mig min manlighet genom att säga att jag är "rädd".

Det är inte fult att vara rädd. I synnerhet inte när det är befogat. I dagens samhälle finns det mycket som man på goda grunder kan vara (och borde vara) rädd för.

Västvärldens krigshets och benägenhet att vilja störta diktatorer som man är missnöjd med för att istället slunga ut länder i blodiga inbördeskrig. Hur många har inte dött i Irak, Afghanistan, Syrien och i Libyen för att man hoppats sprida lite "demokrati".

Det kan du nog också hålla med om att det är skrämmande. Och något att vara rädd för.

Så det där med att klistra på mig etiketten av att jag är rädd, för att du på så sätt hoppas klä av mig min manlighet och håna mig utifrån din feministiska världsbild där rädda män inte är något att ha, den kan du köra upp någonstans där det är mörkt. För den hör inte till debatten!
    Det gör ju inte du heller så då är vi på samma nivå.

Fult att vara rädd vet jag inte men nog är det aningen pinsamt med män som är rädd att släppa fram kvinnor.
    Men rädsla i sin helhet är inte att förakta men det bör göras från fall till fall däremot är det väldigt fult att vara rädd i många fall.

Haha du pratar om röven alltså? seriöst, du väljer att tala om röven?
    Jaja hur som helst så är det ett faktum att kvinnor diskrimineras i arbetslivet men tack och lov sker förändring.
    Däremot sker det inte förändring tack vare såna som du som väljer att vara anti och motarbeta kvinnors rätt.
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-28 15:22:21 följande:
    Det gör ju inte du heller så då är vi på samma nivå.
    Jo, det har jag gjort genomgående genom hela tråden.

Och att jag argumenterar väl och sakligt kan vem som helst se med egna ögon.
    Jupiter skrev 2015-01-28 15:22:21 följande:
    Jaja hur som helst så är det ett faktum att kvinnor diskrimineras i arbetslivet men tack och lov sker förändring.
    Däremot sker det inte förändring tack vare såna som du som väljer att vara anti och motarbeta kvinnors rätt.

Nej, det är inte ett faktum. Det är inte sant, inte ens nästan.

Däremot diskrimineras män i och med att kvinnor kvoteras in, och det tycker jag är fel.
  • Prällen
    Jupiter skrev 2015-01-28 11:23:16 följande:
    Ja men när skrev jag att alla män gjorde det?
    Snälla Linnea1994 berätta för mig när jag talade om alla män? Glad jag väntar med spänning.
    Så hur skulle du tolka det om någon sa att "Zigenare står för allt det onda i världen"?
  • Prällen
    Du kan välja att blunda hur mycket du vill frågan är varför du väljer att göra det när vi har de problem vi har.
    Är det rädsla?
    Män presterar inte alls mer om vi jämför arbeten, däremot så är kvinnor hemma mer med barnen och där har vi också något vi bör bli bättre på.
    Men för lika arbete så tjänar kvinnor mindre trots att vi presterar lika mycket och gällande de tekniska innovationerna så är det så att kvinnor inte släppts fram på samma sätt som män men det börjar förändras nu.
    I Kina ser man att kvinnor mer och mer konkurrerar med männen, i London tror man tom. att det kommer finnas fler kvinnor än män på höga poster inom en snar framtid och redan idag så studerar unga kvinnor vidare i högre utsträckning än män.
    Det är tack vare feminismens kamp som vi har kommit dit, sedan vet jag att det skrämmer många män även om de flesta män faktiskt tycker att det är okej.
    Var vi feminister var under skogsbranden (för övrigt otroligt uppförstorad händelse)? på olika ställen. Jag vill minnas att jag var i Grekland men det hör inte hit.
    Det är dock ett faktum att det sker en diskriminering mot kvinnor och faktiskt så är det så gällande de flesta aspekter av samhället.
    Men du bryr dig istället om att vara arg på feministerna, frågan är varför?
    Nej. Det är falskt. Lika lön för lika arbete har varit ett faktum sen åtminstone 91(lag), men har egentligen varit det långt innan. Feministmyt.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?