• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Bjoer
    Prällen skrev 2015-01-28 16:52:36 följande:
    Nej. Det är falskt. Lika lön för lika arbete har varit ett faktum sen åtminstone 91(lag), men har egentligen varit det långt innan. Feministmyt.
    Bara för att något står i lagen betyder inte att det sker. Har du siffror på att det varit ett faktum länge?
  • Ogenomtänkt

Nej, jag kan inte förstå hat mot de som har en annan politisk uppfattning än en själv. Det är omoget och onyanserat.

Att överhuvudtaget generalisera om grupper på det sätt du gör i din trådstart är ganska barnsligt och inte särskilt konstruktivt.

• Ogenomtänkt
    mr me skrev 2015-01-28 13:50:02 följande:
    Någon annan diskriminering har inte kunnat påvisas. Man har kunnat belägga löneskillnader, men det är inte samma sak som att löneskillnaderna är obefogade vilket SAMTLIGA seriösa studier inom området äveen understryker
    Apropå saklighet; Har du någon källa på detta påstående?

• mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 17:45:36 följande:

Nej, jag kan inte förstå hat mot de som har en annan politisk uppfattning än en själv. Det är omoget och onyanserat.

Att överhuvudtaget generalisera om grupper på det sätt du gör i din trådstart är ganska barnsligt och inte särskilt konstruktivt.

Fast nu handlar det ju inte enbart om politiska åsikter utan om att feminismen gjorts till statsideologi.

Om du är feminist och har den åsikten för dig själv är en sak, men att man sedan tvingar på människor den ideologin så finns det ingen anledning att respektera den. Totalitära ideologier ska givetvis motarbetas.

Det finns inget "omoget" eller "onyanserat" med det alls.
  • Ogenomtänkt
    mr me skrev 2015-01-28 13:50:02 följande:
    Nej, det är inte alls ett "faktum". Det finns inga som helst belägg för att det är så.

Att det förekommer löneskillnader eller andra olikheter är inte samma sak som att det förekommer diskriminering. Det kan helt enkelt vara så (och är så) att olika grupper i samhället presterar olika mycket.
    Den enkla förklaringen till att män tjänar mer är att män presterar mer. För arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor och kommer alltid att vara. Det är män som står för de flesta tekniska innovationerna, genomför de tyngsta jobben och står i frontlinjen när det brinner eller farliga arbetsuppgifter ska utföras. Det är även män som oftast riskerar sina liv när farliga arbetsuppgifter ska utföras. Hur många av dem som släckte skogsbränderna i somras var kvinnor t.ex? Var var alla ni feminister då? kan man fråga sig.
    Det beror på vad man menar med diskriminering. Det finns idag ingen laglig diskriminering. Däremot finns det fortfarande strukturer inom samhället som gör att kvinnor ändå förfördelas ekonomiskt.

Kvinnor tjänar 80% av vad män gör. Kvinnor som grupp är alltså fattigare än män.  Hur ska man förklara det? ja, man kan göra det enkelt för sig, som du, och säga att det beror på att män är "viktigare" och "presterar mer" än kvinnor. Men det, måste du förstå, är en åsikt du har. Inte ett faktum.

Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
  • Ogenomtänkt
    mr me skrev 2015-01-28 18:00:03 följande:
    Fast nu handlar det ju inte enbart om politiska åsikter utan om att feminismen gjorts till statsideologi.

Om du är feminist och har den åsikten för dig själv är en sak, men att man sedan tvingar på människor den ideologin så finns det ingen anledning att respektera den. Totalitära ideologier ska givetvis motarbetas.

Det finns inget "omoget" eller "onyanserat" med det alls.
    Jo, det handlar om politiska åsikter eftersom de flesta politiska partier i Sveriges riksdag är feminister. Vi har ingen diktatur. Det går utmärkt att rösta in ett parti som inte är feminister. Eller starta ett eget parti.

Jag tycker det är omoget att hata politiska motståndare som grupp. Du tycker inte det. Fine.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:
    Det beror på vad man menar med diskriminering. Det finns idag ingen laglig diskriminering. Däremot finns det fortfarande strukturer inom samhället som gör att kvinnor ändå förfördelas ekonomiskt.

Kvinnor tjänar 80% av vad män gör. Kvinnor som grupp är alltså fattigare än män.  Hur ska man förklara det? ja, man kan göra det enkelt för sig, som du, och säga att det beror på att män är "viktigare" och "presterar mer" än kvinnor. Men det, måste du förstå, är en åsikt du har. Inte ett faktum.

Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
    För det första ljuger du.

Jag skrev inte att män är viktigare än kvinnor, så det citatet var en lögn. Jag skrev att "för arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor". Det är inte samma sak.

Sluta ljuga!

Män bidrar mer till yrkeslivet än kvinnor gör. Därmed inte sagt att kvinnor är oviktiga eller redundanta i yrkeslivet, för så är det inte, men det är oärligt att göra som du och alla feminister och komma yrandes om "80%" och hävda "diskriminering" när det är falskt.

Dock förekommer det omfattande strukturell diskriminering i Sverige och den drabbar i synnerhet män. Män är strukturellt diskriminerade, både lönediskriminerade och diskrimineras vid tillsättandet av tjänster.. Varje gång man kvoterar diskriminerar man nämligen dem som får ställa sig sist i kön för att de har fel kön eller hudfärg. Och det är givetvis fel och oacceptabelt att det får fortgå.

Det är inte en åsikt jag har, det är fakta, det finns heller inget stöd i forskning för siffran "80%" ens om man räknar på det utifrån det feministiska perspektivet om att män och kvinnor presterar likvärdigt.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:11:05 följande:
    Jo, det handlar om politiska åsikter eftersom de flesta politiska partier i Sveriges riksdag är feminister. Vi har ingen diktatur. Det går utmärkt att rösta in ett parti som inte är feminister. Eller starta ett eget parti.

Jag tycker det är omoget att hata politiska motståndare som grupp. Du tycker inte det. Fine.
    Kovändningen som flera politiska partier gjort om att bli "feministiska partier" och anamma en religiös tro på feminismen har tagits över huvudet på både väljare och partimedlemmar.

Det är inte demokrati. I Sverige är demokratin sedan länge satt på undantag.

Det handlar inte om "politiska mottståndare som grupp". Det handlar om att avsky en totalitär samhällsordning och det är varje god demokrats skyldighet att avsky och ta avstånd ifrån totalitära tendenser och samhällssystem.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:11:05 följande:
    Förövrigt måste jag säga att ditt användarnamn beskriver dig väldigt bra. Det är väldigt ogenomtänkt det du skriver.

Med risk för att du "pikar" mig för mitt användarnamn.
  • Prällen
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:

Kvinnor väljer oftare att arbeta deltid.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?