Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:
Det beror på vad man menar med diskriminering. Det finns idag ingen laglig diskriminering. Däremot finns det fortfarande strukturer inom samhället som gör att kvinnor ändå förfördelas ekonomiskt.
Kvinnor tjänar 80% av vad män gör. Kvinnor som grupp är alltså fattigare än män. Hur ska man förklara det? ja, man kan göra det enkelt för sig, som du, och säga att det beror på att män är "viktigare" och "presterar mer" än kvinnor. Men det, måste du förstå, är en åsikt du har. Inte ett faktum.
Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
För det första ljuger du.
Jag skrev inte att män är viktigare än kvinnor, så det citatet var en lögn. Jag skrev att "för arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor". Det är inte samma sak.
Sluta ljuga!
Män bidrar mer till yrkeslivet än kvinnor gör. Därmed inte sagt att kvinnor är oviktiga eller redundanta i yrkeslivet, för så är det inte, men det är oärligt att göra som du och alla feminister och komma yrandes om "80%" och hävda "diskriminering" när det är falskt.
Dock förekommer det omfattande strukturell diskriminering i Sverige och den drabbar i synnerhet män. Män är strukturellt diskriminerade, både lönediskriminerade och diskrimineras vid tillsättandet av tjänster.. Varje gång man kvoterar diskriminerar man nämligen dem som får ställa sig sist i kön för att de har fel kön eller hudfärg. Och det är givetvis fel och oacceptabelt att det får fortgå.
Det är inte en åsikt jag har, det är fakta, det finns heller inget stöd i forskning för siffran "80%" ens om man räknar på det utifrån det feministiska perspektivet om att män och kvinnor presterar likvärdigt.