Inlägg från: Prällen |Visa alla inlägg
  • Prällen

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag är glad att jag har fått en dotter.
    Hon kommer att få bättre betyg i skolan vilket gör att hon kan utbilda sig bättre och följaktligen kommer att få bättre lön. Man räknar med att kvinnor kommer att tjäna mer i London inom fem år.
    Samhället går mer och mer åt att det är kvinnan som är normen. Det är fullt tillåtet att hata män bara för att.
    All kollektiv skuld är av ondo. Det är därför det finns lagstiftning kring hets mot folkgrupp. Vårt rättssystem är tack och lov fortfarande uppbyggt kring personlig skuld.
    Jag tycker synd om en del av min dotters klasskompisar. Pojkarna som ges ADHD-diagnos för att dom har för mycket "dålig" energi. Som klarar sig dåligt i skolan och kommer att få en skitframtid eftersom det i framtiden kommer att spela än större roll med utbildning.

• Prällen
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:29:41 följande:
    Det är så det är, nu är dock inte motståndet mot feminismen så stort men dessa motståndare (oftast män över en viss ålder som bor på en mindre ort) hörs väldigt mycket.

Problemet i världen stavas återigen män eftersom det är män som är skyldiga på de flesta plan i samhället.
    Det är inte speciellt farligt för kvinnor att vistas utomhus, ska man titta statistiskt så är det farligare för dem att stanna hemma.
    Men visst är det oroande att män begår våldshandlingar mot kvinnor, det är väldigt oroande och det är också därför feminismen behövs.
    Nej. "män" begår inte våldshandlingar mot kvinnor. Jag gör det inte. Det är individer som gör det.
  • Prällen
    Jupiter skrev 2015-01-28 11:23:16 följande:
    Ja men när skrev jag att alla män gjorde det?
    Snälla Linnea1994 berätta för mig när jag talade om alla män? Glad jag väntar med spänning.
    Så hur skulle du tolka det om någon sa att "Zigenare står för allt det onda i världen"?
  • Prällen
    Jupiter skrev 2015-01-28 14:20:14 följande:
    Det har inte med prestation att göra utan det har med diskriminering att göra, kvinnor tjänar lägre än män även när man uträttar exakt samma arbete.
    Du kan välja att blunda hur mycket du vill frågan är varför du väljer att göra det när vi har de problem vi har.
    Är det rädsla?
    Män presterar inte alls mer om vi jämför arbeten, däremot så är kvinnor hemma mer med barnen och där har vi också något vi bör bli bättre på.
    Men för lika arbete så tjänar kvinnor mindre trots att vi presterar lika mycket och gällande de tekniska innovationerna så är det så att kvinnor inte släppts fram på samma sätt som män men det börjar förändras nu.
    I Kina ser man att kvinnor mer och mer konkurrerar med männen, i London tror man tom. att det kommer finnas fler kvinnor än män på höga poster inom en snar framtid och redan idag så studerar unga kvinnor vidare i högre utsträckning än män.
    Det är tack vare feminismens kamp som vi har kommit dit, sedan vet jag att det skrämmer många män även om de flesta män faktiskt tycker att det är okej.
    Var vi feminister var under skogsbranden (för övrigt otroligt uppförstorad händelse)? på olika ställen. Jag vill minnas att jag var i Grekland men det hör inte hit.
    Det är dock ett faktum att det sker en diskriminering mot kvinnor och faktiskt så är det så gällande de flesta aspekter av samhället.
    Men du bryr dig istället om att vara arg på feministerna, frågan är varför?
    Nej. Det är falskt. Lika lön för lika arbete har varit ett faktum sen åtminstone 91(lag), men har egentligen varit det långt innan. Feministmyt.
  • Prällen
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:
    Det beror på vad man menar med diskriminering. Det finns idag ingen laglig diskriminering. Däremot finns det fortfarande strukturer inom samhället som gör att kvinnor ändå förfördelas ekonomiskt.

Kvinnor tjänar 80% av vad män gör. Kvinnor som grupp är alltså fattigare än män.  Hur ska man förklara det? ja, man kan göra det enkelt för sig, som du, och säga att det beror på att män är "viktigare" och "presterar mer" än kvinnor. Men det, måste du förstå, är en åsikt du har. Inte ett faktum.

Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
    Kvinnor väljer oftare att arbeta deltid.
  • Prällen
    Bjoer skrev 2015-01-28 16:55:36 följande:
    Bara för att något står i lagen betyder inte att det sker. Har du siffror på att det varit ett faktum länge?
    Nej, det har jag inte. Har du siffror på motsatsen?
  • Prällen
    Bjoer skrev 2015-01-29 08:14:59 följande:
    Nu var det ju faktiskt du som påstod att det var ett "faktum" och en "feministmyt". Ganska starka påståenden. Då kan man tycka att man borde ha lite bakom det också, men så var det tydligen inte. Du tycker inte att du borde vara lite mer ödmjuk när du bara hittar på?
    Ganska starka påståenden eftersom det faktiskt är lag på det. Varje person som anser sig ha mindre lön för samma arbete kan alltså gå till domstol. Om det är någon här som ska presentera siffror så är det du.
  • Prällen
    FDFMGA skrev 2015-01-29 17:05:40 följande:
    Linnea1994 skrev 2015-01-29 16:53:26 följande:
    Haha en riktig F! anhängare. Marxismen i ett nötskal....

Det finns väl också någon annan satirsida, Storkens Nyheter tror jag den heter, som det brukar länkas till här på FL - där den som länkar också tagit satiren på allvar.

Jag tror att man är rätt desorienterad i tillvaron om man inte förmår att skilja mellan dikt och verklighet, särskilt  när satiren är så tydligt överdriven som på bägge dessa sidorSkrattande
    Var framgår det att jag inte fattar att det är satir?
  • Prällen
    Gung Ho skrev 2015-01-29 20:43:56 följande:
    När man ser vissa mäns gnällande på

Familjeliv så börjar man undra vad männen egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jäklar! Vi lever verkligen i olika världar. Dom enda jag ser som gnäller är feministerna, och jag vet varför. Dom känner sig helt enkelt oälskade. Och det ÄR orättvist. Alla kan inte bli älskade och är man helt oattraktiv, som feminister brukar vara, så blir man arg. Och man blir självklart arg på dom som förvägrar en att bli älskad; på männen.
  • Prällen
    Gung Ho skrev 2015-01-29 21:33:52 följande:
    Jag förstår varför du kände dig träffad av min post,,,
    Tja; det är ju lätt att säga samma sak om dig Skrattande
  • Prällen

Feminister kan ju rappa iallafall. Det måste man ju ge dom! 

• Prällen
    Digestive skrev 2015-02-09 12:31:15 följande:
    Högstadiebarn(?) som poserar som både radikal- och anarkafeminister representerar inte ens funktionell tanke i praktiken. Dock intressant vad folk väljer att ta upp och bemöta, för att känna sig bekväma och rättfärdiga i diskussionen.

"- Om vi tar ner det hela på lägsta möjliga nivå - så framstår jag som rätt vettig trots allt."
    Det dom rappar om är lägsta möjliga nivå?. Varenda gång jag av misstag hamnar på en feministblogg är det precis det här man läser.
  • Prällen
    Bjoer skrev 2015-02-09 13:36:59 följande:
    Det är väl lite det som är problemet. Tror du de feministbloggar som man hamnar på av misstag är representativa?
    Jag förstår inte varför dom skulle vara varken mer eller mindre representativa än andra. 
  • Prällen

"Ingen feministisk ideologi menar att fokus ska ligga enfaldigt på kvinnor.

ingen feministisk ideologi menar att manshat står berättigat.

Ingen feministisk ideologi menar att ptariarkatet utgör något högaktuellt fenomen i Sverige.

Ingen feministisk ideologi menar att män har en kollektiv skuld."

Det här var faktiskt nyheter för mig. Det var det här jag trodde var kärnan i feminismen.

Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?