• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:29:41 följande:
    Det är så det är, nu är dock inte motståndet mot feminismen så stort men dessa motståndare (oftast män över en viss ålder som bor på en mindre ort) hörs väldigt mycket.

Problemet i världen stavas återigen män eftersom det är män som är skyldiga på de flesta plan i samhället.
    Det är inte speciellt farligt för kvinnor att vistas utomhus, ska man titta statistiskt så är det farligare för dem att stanna hemma.
    Men visst är det oroande att män begår våldshandlingar mot kvinnor, det är väldigt oroande och det är också därför feminismen behövs.
    Du tar upp många spännande feministiska logiska felslut i ditt inlägg.

Att man inte aktivt protesterar mot eller gör "motstånd" mot feminism är inte samma sak som att man sympatiserar med ideologin. De flesta kvinnor är trots allt inte feminister, de är heller inte antifeminister, de bryr sig helt enkelt inte.

Vad hade världen varit utan dessa män du hatar så innerligt? Män står för nästan alla innovationer. Alla tekniska landvinningar, byggande av hus, vägar och industrier. Du hade inte suttit och skrivit på Familjeliv just nu om det inte vore för den halva av befolkningen som du avskyr.

Det finns dock män som skapar problem, som begår brott, som gör dumma saker och dem ska man straffa och låsa in. Det är den konservativa lösningen. Ta bort dem som beter sig illa så att de skötsamma kan få lugn och ro. Feministerna vill inte göra detta utan belönar istället de våldsamma männen för att istället bestraffa de män som är skötsamma. Det förvärrar problemen.

Kvinnor råkar väldigt sällan ut för våld från anhöriga män som de inte varit medvetna om tidigare. Men JA, det finns kvinnor som attraheras av "bad boys", av kriminella och våldsamma män. Det är ett bekymmer och att det får fortgå beror på att feministerna är motvilliga att sortera ut dessa män från samhället. Istället utsätter ni feminister era medsystrar för våldtäkter, misshandel och mord genom att inte markera mot våldet och mot övegreppen och mot de män som står för det.
  • Prällen
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:29:41 följande:
    Det är så det är, nu är dock inte motståndet mot feminismen så stort men dessa motståndare (oftast män över en viss ålder som bor på en mindre ort) hörs väldigt mycket.

Problemet i världen stavas återigen män eftersom det är män som är skyldiga på de flesta plan i samhället.
    Det är inte speciellt farligt för kvinnor att vistas utomhus, ska man titta statistiskt så är det farligare för dem att stanna hemma.
    Men visst är det oroande att män begår våldshandlingar mot kvinnor, det är väldigt oroande och det är också därför feminismen behövs.
    Nej. "män" begår inte våldshandlingar mot kvinnor. Jag gör det inte. Det är individer som gör det.
  • FDFMGA
    mr me skrev 2015-01-27 14:50:40 följande:
    De två svarsalternativen i den tråden är JA och NEJ. HUR kan man inte lyckas hitta ett svarsalternativ som passar då?
    FDFMGA skrev 2015-01-27 08:37:39 följande:
    Det förvånar mig inte alls att det finns några antifeminister här på FL som ältar inbillade oförrätter i oändlighet i trådarna.Jag gissar att de dras till FL eftersom flertalet medlemmar är just kvinnor och att de här får möjlighet att på distans få säga ifrån på skarpen mot den värld som behandlar dem så illaSkrattande

Det finns ju många feminister på Familjeliv, det finns inte på Flashback eller andra forum där forumreglerna är lika för alla och där moderatorerna själva inte är feminister som åsiktsmodererar.

Jag är nyfiken på och vill förstå feminister, vad som gör någon till feminist. Feminister kan inte debattera på forum som Flashback där de måste argumentera sakligt, därför får jag vända mig till Familjeliv.

Feminism är ett intressant västerländskt samhällsfenomen och jag är själv övertygad om att feminismen är en motreaktion mot den jämställda mannen. Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män.
    Nja, om du vill se hur ett fenomen påverkar så måste du formulera svarsalternativen så att de inte enbart är anpassade till din egen lilla kokong.

Jag och flera med mig kan inte svara på din fråga i den tråden eftersom vi anser att vi blev mer vänster som föräldrar. Med din mätmetod så kommer man fram till att föräldraskapet i stort inte innebär någon förändring, men att somliga då orienterar sig högerut i politiken. Och det är ju korrekt, men det finns ett litet aber - det kan mycket väl vara så att betydligt fler rör sig åt vänster då. Det är bara det att du glömt detta svarsalternativ för att i stället ta med "jag har inga barn". Det sista helt irrelevant utifrån frågeställningen

Din forskning var alltså inte särskilt genomtänkt alternativt mycket tendentiösSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Jupiter
    mr me skrev 2015-01-27 15:39:00 följande:
    Du tar upp många spännande feministiska logiska felslut i ditt inlägg.

Att man inte aktivt protesterar mot eller gör "motstånd" mot feminism är inte samma sak som att man sympatiserar med ideologin. De flesta kvinnor är trots allt inte feminister, de är heller inte antifeminister, de bryr sig helt enkelt inte.

Vad hade världen varit utan dessa män du hatar så innerligt? Män står för nästan alla innovationer. Alla tekniska landvinningar, byggande av hus, vägar och industrier. Du hade inte suttit och skrivit på Familjeliv just nu om det inte vore för den halva av befolkningen som du avskyr.

Det finns dock män som skapar problem, som begår brott, som gör dumma saker och dem ska man straffa och låsa in. Det är den konservativa lösningen. Ta bort dem som beter sig illa så att de skötsamma kan få lugn och ro. Feministerna vill inte göra detta utan belönar istället de våldsamma männen för att istället bestraffa de män som är skötsamma. Det förvärrar problemen.

Kvinnor råkar väldigt sällan ut för våld från anhöriga män som de inte varit medvetna om tidigare. Men JA, det finns kvinnor som attraheras av "bad boys", av kriminella och våldsamma män. Det är ett bekymmer och att det får fortgå beror på att feministerna är motvilliga att sortera ut dessa män från samhället. Istället utsätter ni feminister era medsystrar för våldtäkter, misshandel och mord genom att inte markera mot våldet och mot övegreppen och mot de män som står för det.
    Du har rätt till din åsikt.

De flesta kvinnor är feminister och de flesta människor är trots allt feminister, sedan finns det såklart motståndare som tror att feminismen är något annat än vad den är. Feminismen är inte Gudrun Schyman eller FI!

Jag hatar inte män, jag bara säger att män är de som begår de flesta negativa handlingarna i samhället.
    Män står för innovationerna för att kvinnor inte släpps fram men det börjar ändras nu, kolla bara på Kina där en stor del av de ledande företagarna faktiskt är kvinnor.

Men att jag skulle avsky män är något du hittar på för att få tyngd till dina "argument" men visst vill du tro det så får du göra det, ingenting som direkt angår mig men jag tänker ju säga emot när du för dig med lögner.

95% av alla grova brott begås av män, men det betyder inte att alla män begår brott men återigen är det en anmärkningsvärd siffra.
    Haha utsätter medsystrar för våldtäkt, nej du har fel igen det är ditt kön som utsätter kvinnor för våldtäkt...om du personligen gjort det vet jag inte men jag vet att jag i alla fall aldrig våldtagit någon. 
    Du kan peka finger bäst du vill, jag bara säger det faktum att det är män som begår våldtäkter, mord, misshandel och grova brott generellt även om det finns ett extremt fåtal kvinnor som gör det. 
  • mr me
    FDFMGA skrev 2015-01-27 15:47:02 följande:
    Nja, om du vill se hur ett fenomen påverkar så måste du formulera svarsalternativen så att de inte enbart är anpassade till din egen lilla kokong.
    Om du har synpunkter på någon annan tråd som jag har skapat så skulle jag föredra om du följde forumets regler och tog den diskussionen i den tråden. Det blir enklare så.
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:50:00 följande:
    Du har rätt till din åsikt.
    Läs det jag skrev igen, jag tror att det skulle vara nyttigt för dig. Jag tror att t.o.m du inser att jag har en hel fdel värdefulla poänger.

Prova att lägga ned det feministiska hatet med insinuationer om att jag har gjort och gör än det ena än det andra. Bara för en liten stund.

Lycka till! Glad
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 15:25:40 följande:
    Så kan man ju också formulera det, om man är trångsynt.

Det kan ju faktiskt vara så att det är "bittra" män som snarare ser att feminismen är till skada även för kvinnor.

Sverige är mer feministiskt idag än förr, men även ett otryggare land för kvinnor att vistas utomhus på nattetid t.ex.

Det är farligare för en kvinna att ta en promenad en sen kväll en lördag idag än för 30 år sedan.
    Å andra sidan var det farligare att stanna hemma en lördag med sin man för 30 år sedan än det är idag. ;)
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:12:46 följande:
    Å andra sidan var det farligare att stanna hemma en lördag med sin man för 30 år sedan än det är idag. ;)
    DET är jag inte så säker på. Vad har du för belägg för det?

Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 16:26:29 följande:
    DET är jag inte så säker på. Vad har du för belägg för det?

Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.

De som lever under hot om hedersvåld i Sverige idag skulle gjort det i ett annat land om de inte fått komma hit eftersom det är deras familjer och deras usla värderingar som är problemet. Så det är inte fler kvinnor som lever otryggt pga. hedersvåld idag än tidigare.

Sen: "År 1921 Upphävs makens målsmanskap och husbondevälde över hustrun, det vill säga även den gifta kvinnan blir myndig. År 1965 kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet. 1980 erkänner Sverige FN:s konvention om avskaffande av all diskriminering av kvinnor."

30 år sedan var 1985, 20 år efter att det blev olagligt att våldta sin fru, 5 år efter att det blev olagligt med diskriminering pga. kön. Hur lång tid tror du det tar innan något sådant genomsyrar hela samhället?

Om jag ska svara på din ursprungsfråga så ja, jag kan förstå att folk känner hat mot feminism. Precis som jag förstår att folk känner hat mot svarta, judar, bögar, invandrare och tiggare. Man hatar eftersom man har förutfattade meningar och fördomar.

• Mandel

Är kvinna och tycker att hat är ett alldeles för starkt ord i sammanhanget.

Man kan ogilla och ha mer eller mindre förståelse för varför andra säger/agerar på ett vist sätt, men hata? Nja...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?