• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • puss
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-17 17:46:15 följande:
    Hur läser du egentligen? Glad

Antog att du menade att det var det hemska samhället som stod för "matningen". Jag menade då att föräldrar får se till att vara tydliga med vad som egentligen gäller, dvs föräldrarnas värderingar.

hej!! hittade du mina vantar?
    *puss puss puss puss*
  • sjuttiofemman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-17 17:46:15 följande:
    Hur läser du egentligen?

Antog att du menade att det var det hemska samhället som stod för "matningen". Jag menade då att föräldrar får se till att vara tydliga med vad som egentligen gäller, dvs föräldrarnas värderingar.

Ok läste nog lite slarvigt.

Hur mycket föräldrar än anstränger sig så tror jag inte det räcker. Jag menar, dessa problem är verkliga och jag tror inte en enda förälder underblåser skeva skönhets- och kroppsideal.
  • Kasperina

Feminismen behövs i samhället eftersom det fortfarande finns stora skillnader mellan könen som inte borde finnas. Däremot tycker jag att de motarbetar sig själva många gånger genom att kräva att kvinnor ska ha lägre krav på sig än män. Som framgångsrik (=bra jobb, bra lön, bra boende, fina barn) kvinna blir jag förolämpad när feminister i min närhet hävdar att jag inte har förmågan att nå dit jag är utan hjälp.
    Som exempel var det några stycken som skällde ut ledningen på mitt företag för att ingen kvinna hade blivit befordrad ett år. Det faktum att ingen kvinna på företaget uppfyllt kraven för befordran det året tycktes inte spela någon roll för dem. Jag har fått den befordran eftersom jag har förtjänat den. Hade jag fått den bara för att jag är kvinna hade den inte varit värd något.
    Samma sak när de hävdar att kvinnor är så värdelösa på att ta sig fram i affärsvärlden så att det krävs kvotering. Kvotering anser jag är fel. Kvotering är att skita i grundproblemet och i stället försöka bota symtomen.
    Feministerna borde jobba mer aktivt i förskola och grundskola där det fortfarande finns en chans att ändra på något, men det blir ju mer rubriker av att ge sig på vuxna som redan är "körda" och känner sig underlägsna.
    Jag har aldrig känt mig underlägsen jämfört med någon man, och jag har aldrig haft en manlig chef eller kollega som försökt trycka ner mig, utan tvärtom har jag alltid fått mycket pepp och stöd. Den enda kvinnliga chef jag haft gjorde däremot allt för att trycka ner mig, eftersom jag var för dum för att fatta att jag borde känna mig nertryckt i ett mansdominerat yrke.
    Ett annat exempel är en kvinnlig medstudent på den datavetenskapliga utbildningen som hävdade att anledningen till att det finns så få kvinnor inom tekniska yrken är att alla böcker är skrivna på "mansspråk".
    Jag som trodde de var skrivna på engelska...Drömmer

• Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 08:53:59 följande:
    Feminismen behövs i samhället eftersom det fortfarande finns stora skillnader mellan könen som inte borde finnas. 
    Menar du att det egentligen inte finns några skillnader mellan kvinnor och män?
  • Kasperina
    Fagerlund skrev 2014-04-23 09:00:04 följande:
    Menar du att det egentligen inte finns några skillnader mellan kvinnor och män?
    Nej, det finns vissa skillnader mellan kvinnor och män generellt men framförallt handlar det om skillnader mellan individer. Om vi börjar med att sluta skilja på könen av slentrian och i stället se alla som individer så har vi en mycket bättre grundförutsättning för ett rättvist samhälle.
    Kvinnor har bröst och män har snopp, men personligheten sitter varken i brösten eller snoppen. Det är jag hyfsat säker på 
  • Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 09:04:55 följande:
    Nej, det finns vissa skillnader mellan kvinnor och män generellt men framförallt handlar det om skillnader mellan individer. Om vi börjar med att sluta skilja på könen av slentrian och i stället se alla som individer så har vi en mycket bättre grundförutsättning för ett rättvist samhälle.
    Kvinnor har bröst och män har snopp, men personligheten sitter varken i brösten eller snoppen. Det är jag hyfsat säker på 
    Självklart inte, personligheten sitter i hjärnan. Men mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt.
  • CFly
    adina01 skrev 2014-04-17 16:55:09 följande:
    Varför håller inte de som är mot feminism föredrag och berättar hur feminister hatar alla som män?
    Varför är det inte en massa som anser att män diskrimineras som skriver bloggar så att de blir kända?
    Varför klaga på bloggare varför inte bli offentliga med åsikterna med bild och namn och så att de blir kända för allmänheten så att fler engagerar i dessa frågor, för det kan väl inte vara så att det är en liten minoritet som har problem med att vissa mäns beteende inte tillhör vårt moderna samhälle.
    Det är ju folk som försöker. 

Men på grund av diverse allvarliga hot och massiva av 3:e graden protester från just de "oskyldiga" feministerna så har flera tvingats lägga ner för den mängden hat sådana personer fått mot sig är inte värdig en människa i dagens samhälle. 
  • Kasperina
    Fagerlund skrev 2014-04-23 09:21:15 följande:
    Självklart inte, personligheten sitter i hjärnan. Men mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt.
    Det där är att generalisera. Många feminister tenderar att hamna i läget då de jobbar för att kvinnor ska få det bättre, gärna på bekostnad av männen, medan grundtanken med feminsimen var ett rättvisare samhälle.
    Jag tror inte på att feminismen i allmänhet arbetar för ett rättvisare samhälle. För att få ett rättvisare samhälle krävs att man slutar se skillnader mellan män och kvinnor och i stället börjar fokusera på skillnader mellan individer.
    Jag tror att det är skillnad på olika individers hjärnor, där det finns saker som är vanligast hos kvinnor och saker som är vanligast hos män. Jag tror även att det finns män vars hjärnor är "kvinnliga" och kvinnor vars hjärnor är "manliga". Därför tycker jag att man ska sluta generalisera och börja se till olika individer, och jag tycker man ska göra det redan i förskolan.
    Min son älskar maskiner, ett intresse som han visade redan som ettåring trots att ingen av oss visat nåot sådant intresse innan. Hans lillasyster älskar också maskiner, något som jag tror är inlärt. Hon kramar och gosar med gosedjuren, något som storebror aldrig gjort. Detta kan man betrakta som manligt resp kvinnligt, men det är även individuellt. Jag försöker satsa på individen, och jag har för avsikt att lära båda barnen laga mat och sticka och båda barnen att matematik inte är svårt.
    Som barn älskade jag barbiedockor, men ville även leka med bilar, garage och elektroniklådor. Gissa vilket som var enklast att få från släkt och vänner vid jul och födelsedagar...
  • Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 09:39:28 följande:
    Det där är att generalisera. Många feminister tenderar att hamna i läget då de jobbar för att kvinnor ska få det bättre, gärna på bekostnad av männen, medan grundtanken med feminsimen var ett rättvisare samhälle.
    Jag tror inte på att feminismen i allmänhet arbetar för ett rättvisare samhälle. För att få ett rättvisare samhälle krävs att man slutar se skillnader mellan män och kvinnor och i stället börjar fokusera på skillnader mellan individer.
    Jag tror att det är skillnad på olika individers hjärnor, där det finns saker som är vanligast hos kvinnor och saker som är vanligast hos män. Jag tror även att det finns män vars hjärnor är "kvinnliga" och kvinnor vars hjärnor är "manliga". Därför tycker jag att man ska sluta generalisera och börja se till olika individer, och jag tycker man ska göra det redan i förskolan.
    Min son älskar maskiner, ett intresse som han visade redan som ettåring trots att ingen av oss visat nåot sådant intresse innan. Hans lillasyster älskar också maskiner, något som jag tror är inlärt. Hon kramar och gosar med gosedjuren, något som storebror aldrig gjort. Detta kan man betrakta som manligt resp kvinnligt, men det är även individuellt. Jag försöker satsa på individen, och jag har för avsikt att lära båda barnen laga mat och sticka och båda barnen att matematik inte är svårt.
    Som barn älskade jag barbiedockor, men ville även leka med bilar, garage och elektroniklådor. Gissa vilket som var enklast att få från släkt och vänner vid jul och födelsedagar...
    Väl skrivet! Du har rätt i att feminismen ofta försöker förbättra för kvinnor, på mäns bekostnad. Feminismen arbetar aldrig för att förbättra mäns villkor.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?