Fagerlund skrev 2014-04-23 09:21:15 följande:
Självklart inte, personligheten sitter i hjärnan. Men mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt.
Det där är att generalisera. Många feminister tenderar att hamna i läget då de jobbar för att kvinnor ska få det bättre, gärna på bekostnad av männen, medan grundtanken med feminsimen var ett rättvisare samhälle.
Jag tror inte på att feminismen i allmänhet arbetar för ett rättvisare samhälle. För att få ett rättvisare samhälle krävs att man slutar se skillnader mellan män och kvinnor och i stället börjar fokusera på skillnader mellan individer.
Jag tror att det är skillnad på olika individers hjärnor, där det finns saker som är vanligast hos kvinnor och saker som är vanligast hos män. Jag tror även att det finns män vars hjärnor är "kvinnliga" och kvinnor vars hjärnor är "manliga". Därför tycker jag att man ska sluta generalisera och börja se till olika individer, och jag tycker man ska göra det redan i förskolan.
Min son älskar maskiner, ett intresse som han visade redan som ettåring trots att ingen av oss visat nåot sådant intresse innan. Hans lillasyster älskar också maskiner, något som jag tror är inlärt. Hon kramar och gosar med gosedjuren, något som storebror aldrig gjort. Detta kan man betrakta som manligt resp kvinnligt, men det är även individuellt. Jag försöker satsa på individen, och jag har för avsikt att lära båda barnen laga mat och sticka och båda barnen att matematik inte är svårt.
Som barn älskade jag barbiedockor, men ville även leka med bilar, garage och elektroniklådor. Gissa vilket som var enklast att få från släkt och vänner vid jul och födelsedagar...