grind skrev 2014-04-15 18:17:39 följande:
Män är diskriminerade enligt lag.
Att kvinnor skulle vara diskriminerade är nonsens.
Må hända att detta är en liten och egentligen ganska obetydlig grej, men jag skrollade precis förbi en länk i mitt facebookflöde sekunderna innan jag läste ditt inlägg. Länken gick till en artikel där det stod att det nu blivit förbjudet för kvinnor att bada topless på ett badhus i Umeå. Det är inget som står i lagen, förstås, men likväl behandlar man män och kvinnor olika. Fortfarande.
Diskriminering handlar nämligen inte bara om vad som står i lagen. Det handlar om hur vi behandlar människor och när vi behandlar människor olika enbart för att de har olika kön så sker en form av diskriminering.
Den lagstadgade diskrimineringen mot män är ingenting jag är för och egentligen vill försvara på något sätt, men den grundar sig dels i ett försök att förebygga den brist på jämställdhet som råder. Jag såg en gång att Pär Ström ondgjorde sig över att skolan i Bangladesh var billigare för flickor än pojkar, i ett försök att höja kvinnors utbildningsnivå. Han ansåg det vara orättvist och på sätt och vis är det väl orättvist men syftet med den diskrimineringen är ju att nå jämställdhet och ingenting annat.
Annan diskriminering mot män, som att barnbidraget automatiskt ges till mamman före pappan, grundar sig i just de trista strukturer och könsroller som feminismen vill bekämpa.