• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Cal XVI Gustf
    jimboz skrev 2014-04-15 23:57:02 följande:
    Det intressanta är ju ändå varför företag och konsumenter tycker att flickor ska klä sig i kläder som begränsar deras rörlighet och att pojkar ska klä sig i tåliga kläder som håller för lek? Vad säger det om rådande kvinnosyn och hur påverkas en flicka av att växa upp i kläder som begränsar hennes rörlighet när hennes killkompisar inte har samma problem?
    En del av hennes killkompisar har numera samma problem eftersom deras genusmedvetna föräldrar satt på dem opraktiska tjejkläder Skrattande
  • Linnea1994
    AngoStura skrev 2014-04-15 19:44:32 följande:
    Fast jag undrar varför du/man/ni känner nästan hat mot feminisem. Jag är feminist och jag kan tycka ni anti-feminister är jobbiga/tröga/kontrollerande, små-perverterade i er önskan att kontrollera kvinnor, men inte hatar jag er. Ni är också människor, liksom jag. Och är man för jämlikhet har jag inga problem alls.
    Var i ligger hatet? Konkret?

Som jag skrivit tidigare:
    När man låter folk som Fanny Å och LadyDahmar få sprida rent och falskt hat över alla icke hbtq män så kan jag förstå det också.
  • Linnea1994
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 22:50:54 följande:

Du kör samma debatt-teknik som Gert, svarar ständigt undvikande.
    HUR är män diskriminerade enligt lag?

Kvinnor diskrimineras ständigt, tex formas kvinnor och män olika under uppväxten och det är väldigt svårt att förändra. Jämför tex pojk-kläder och flickkläder, pojkarnas kläder är lösa och tåliga, gjorda för att leka. Kläder för flickor är tajta, ömtåliga och har sämre tålighet för lek. Flickor formas att tycka om rosa, dockor och omvårdande lekar medan pojkar ska leka med bilar, vara med pappa (nästan uteslutande män) när han mekar med bilen i garaget och hjälpa till vid grillen till middagen. Det finns de som försöker motverka detta genom att låta pojkar ha rosa kläder tex men de blir hånade tyvärr.

Ett annat exempel är föräldraledighet där männen ligger långt efter kvinnorna i uttaget av denna, det leder förutom att man missar tid med barnet även till försämrad pension för den som stannar hemma mest dvs mamman. Men även missade löneökningar och att en kvinna som är i 20-årsåldern ses mer negativt då kvinnorna med stor sannolikhet kommer att skaffa barn och bli borta minst ett år från arbetet. Enda sättet att komma åt detta är en tvådelad föräldraförsäkring som inte går att skänka bort dagar.

Jag säger, alla ska ha samma chanser i livet oavsett kön. Alla ska kunna uppfylla sina drömmar oavsett kön. Ingen ska hindras att gå sin egen väg pga sitt kön. Så är det inte idag men vi är på god väg tack vare feminismen. Men det finns en hel del kvar att göra, både för män och kvinnor, innan vi kan uppnå ett jämställt samhälle.

Nu har jag gett dig ett seriöst svar, hoppas du kan ta det så och svara lika seriöst.
    Det överlägset flesta barnen vill syssla med saker som ni feminister tycker är så hemskt! Tjejer vill vara prinsessor medan killar gillar bilar, detta sker inte pga påverkan utan pga deras egen vilja. Det som inte följer detta mönster accepteras ju i alla fall för det.

Att kvinnan är ledig längst finns det ju en enkel biologisk förklaring på. Mamman ammar ett barn 6-10 månader vilket mannen har lite svårt att göra....
  • Linnea1994
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-16 01:23:44 följande:
    En del av hennes killkompisar har numera samma problem eftersom deras genusmedvetna föräldrar satt på dem opraktiska tjejkläder Skrattande
    Får pojkstackarn gå i klänning eller vad syftar du på?
  • hannis

Linnea1994: Det går alldeles utmärkt att amma och jobba samtidigt. Själv ammade jag i 2 år men ändå delade vi rakt av på föräldraledigheten.

Det är till och med så att uttaget av föräldraledighet av pappor är större i familjer där barnet ammas. Detta hänger även ihop med utbildningsnivå. Ju högre utbildning desto jämnare delar föräldrar på ledigheten och ju högre är även amningsfrekvensen.

• adina01
    Linnea1994 skrev 2014-04-16 09:18:54 följande:

Som jag skrivit tidigare:
    När man låter folk som Fanny Å och LadyDahmar få sprida rent och falskt hat över alla icke hbtq män så kan jag förstå det också.
    Vem skulle hindra bloggare från att skriva sina tankar det är ju inte så att de anställda av någon som kan ha åsikter om deras åsikter?
    Vad jag har sett sprider inte dessa något hat över alla icke hbtq-män hade så varit fallet hade detta naturligtvis uppmärksammats av media och av alla icke hbtq-män som känt sig smutskastade.

Merparten av befolkningen läser inte bloggar, merparten människor känner sig inte utpekade  i gruppen män eller gruppen kvinnor när någon har synpunkter på vissa fenomen hos en del män eller kvinnor.
  • Linnea1994
    adina01 skrev 2014-04-16 13:45:35 följande:
    Vem skulle hindra bloggare från att skriva sina tankar det är ju inte så att de anställda av någon som kan ha åsikter om deras åsikter?
    Vad jag har sett sprider inte dessa något hat över alla icke hbtq-män hade så varit fallet hade detta naturligtvis uppmärksammats av media och av alla icke hbtq-män som känt sig smutskastade.

Merparten av befolkningen läser inte bloggar, merparten människor känner sig inte utpekade  i gruppen män eller gruppen kvinnor när någon har synpunkter på vissa fenomen hos en del män eller kvinnor.

Då har du knappast läst dessa bloggar!
    Ladydahmar skrev ju nyligen att manligheten är den största sjukdomen i samhället tex. Fanny spyr ju dagligen ut ett rent hatr mot en helt oskyldig grupp! Hade man spytt sitt näthat över en viss person eller organisation hade det varit
    en annan sak. Så länge nu feminister inte tar avstånd från detta näthat så kommer ni aldig vinna någon respekt från oss som är för jämlikhet för ALLA!
  • Skuld
    Linnea1994 skrev 2014-04-16 13:53:59 följande:

Ladydahmar skrev ju nyligen att manligheten är den största sjukdomen i samhället tex. Fanny spyr ju dagligen ut ett rent hatr mot en helt oskyldig grupp! Hade man spytt sitt näthat över en viss person eller organisation hade det varit
    en annan sak. Så länge nu feminister inte tar avstånd från detta näthat så kommer ni aldig vinna någon respekt från oss som är för jämlikhet för ALLA!
    Skål för det! Skål
  • sjuttiofemman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-15 23:47:27 följande:
    Om det nu är så att pojkkläder och pojksaker är bättre än flickornas kläder och saker är väl den bästa lösningen att ge pojkgrejer till både pojkarna och flickorna?

Flickor matas ständigt med intryck om hur de ska se ut vilket påverkar deras klädstil. Det handlar inte om vad som är bättre eller sämre utan flickor matas med att de ska vara smala, vara fina i håret osv. Det gör att de inte kan leka som de vill eftersom lek ofta leder till smuts och smuts är inte bra för utseendet.

Detta bombardemang av påverkan kan vara svårt att se om man inte är uppmärksam på det, men det sker ständigt. Många unga flickor mår väldigt dåligt i tonåren och en förklaring kan vara att de inte klarar av att leva upp till den bild av en ung kvinna som de matas med.

Pojkar har inte de problemen även om de inte är problemfria heller, men det är inom andra områden.
  • adina01
    Linnea1994 skrev 2014-04-16 13:53:59 följande:

De där bloggarna är ju privatpersoner.
    Kan inte riktigt förstå varför människor väljer att läsa bloggar där blogginnehavaren uttrycker åsikter och tankar som man inte själv har.
    Du kan väl inte mena att kvinnor som anser sig vara feminister måste läsa privatpersoners åsikter på bloggar och dessutom offentligt ta avstånd från andra personers privata åsikter?
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?